Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    The findings of time management in learning in students according to school discipline
    (CEP USM, 2024) Reaboi-Petrachi, Viorica
    Time management is a fundamental factor in optimizing the educational process, significantly impacting students’ academic performance and personal development. The efficiency of time utilization varies considerably depending on the subject studied, with practical disciplines requiring rigorous time organization, while theoretical subjects allow for greater flexibility in the approach to learning activities. The challenges faced by students in managing their time affect their ability to complete tasks optimally. Therefore, the implementation of quantitative and qualitative indicators for assessing time management becomes essential in optimizing the school curriculum, facilitating the development of effective strategies that support students in adopting healthy study practices and achieving high academic performance.
  • Thumbnail Image
    Item
    The role of motivation in developing research skills: an interdisciplinary perspective
    (CEP USM, 2024) Sîrbu, Irina
    This article explores the development of research skills in students within the context of an interdisciplinary approach. Research skills refer to students’ ability to conduct research, analyze information, and solve complex problems. The interdisciplinary approach integrates multiple disciplines into the learning process, providing students with a broader perspective and fertile ground for the development of research skills. Motivation plays an essential role in this process, and the relevance of the subject to students’ individual interests can be a significant source of motivation. Teachers, as mentors, have an impact on students’ motivation by providing guidance and positive feedback. Effective time management and the promotion of reflection on research experiences complement this framework for the development of research skills. Through the interdisciplinary approach and active involvement of teachers, students become capable of tackling complex issues, exploring the world with curiosity, and developing essential skills for their future success.
  • Thumbnail Image
    Item
    CARACTERISTICI ALE MODULUI SĂNĂTOS DE VIAȚĂ CONTEMPORAN
    (CEP USM, 2021) Blîndul, Mihaela
    Articolul reprezintă un studiu teoretic al modului sănătos de viață, abordat din perspectiva și tendințele societății actuale, fiind relevate și caracteristicile acestuia. Or, multitudinea schimbărilor impune adaptarea cât mai rapidă la condițiile sociale, iar acesta trebuie să se realizeze într-un mod cât mai ecologic și benefic pentru sănătate.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNEA EXPERIMENTALĂ A MANAGEMENTULUI TIMPULUI ÎN ÎNVĂŢAREA AUTOREGLATA A STUDENŢILOR
    (CEP USM, 2019) Reaboi-Petrachi, Viorica; Șevciuc, Maia
    Managementul timpului în contextul învățării autoreglate, aplicat eficient, îmbunătăţeşte procesul instructiv-educativ prin: proiectarea activităţilor de învăţare, prioritizarea sarcinilor, procesarea corectă a conţinutului proiectat în timp, solicitarea ajutorului, planificarea şi organizarea mediului de studiu şi prin utilizarea eficientă a resurselor personale.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROVOCĂRILE ÎNVĂŢĂRII AUTOREGLATE PENTRU STUDENŢI
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Reaboi, Viorica
    Atingerea performanţei academice la nivel universitar presupune un demers logic al studentului spre însuşirea activă, stăpânirea conţinutului curricular, precum şi autoreglarea acestui demers, adică a propriului proces de învăţare. La fiecare etapă de învăţare şi corespunzător formei de bază a activităţii de învăţare desfăşurate, subiectul îşi formează şi își dezvoltă mecanisme specifice de reglare, priceperi şi deprinderi de autoreglare prin intermediul unor limite de timp bine stabilite
  • Thumbnail Image
    Item
    CONDIȚIILE REALIZĂRII MANAGEMENTULUI TIMPULUI ÎN ÎNVĂȚAREA AUTOREGLATĂ A STUDENȚILOR
    (CEP USM, 2018) Reaboi-Retrachi, Viorica
    In contextul reformării sistemului de învăţământ reflectat în finalităţile educaţiei din Republica Moldova, au apărut elemente inovatoare susceptibile să genereze un randament sporit al politicilor educaţionale. Astfel, pentru a se ajunge în final la un proces de învaţare viabil, facil şi performant, a fost necesară adoptarea unor principii de acţiune care implică, în ansamblu, managementul timpului, centrat pe formarea şi dezvoltarea personalităţii umane, a abilităţilor şi competenţelor.