Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
8 results
Search Results
Item Monitoring the computer science curriculum in high schools: adaptation and efficiency in the contemporary educational context(CEP USM, 2024) Marin, Maria; Marin, Ghenadie; Ivanov, LiliaMonitoring the computer science curriculum involves a continuous process of assessment, adaptation, and improvement, ensuring that the content delivered to students is not only up-to-date but also meets the demands of the modern technological world. This process includes evaluating the implementation of new technologies, teaching methodologies, and assessment tools, while also considering how these innovations impact student learning outcomes. Through effective monitoring, it is possible to identify areas of improvement and gaps in the curriculum that need addressing, while also recognizing the strengths of existing educational practices. Feedback from educators, students, and stakeholders is crucial in shaping a curriculum that is both efficient and responsive to the demands of the digital age. The monitoring of the computer science curriculum at the secondary school level is essential for adapting to the needs of modern education. This continuous process ensures that students are equipped with the necessary skills to succeed in a digitalized world and that educators are supported in creating dynamic, relevant, and effective learning environments.Item DIDACTICA FORMĂRII COMPETENȚELOR PROFESIONALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PROFESIONAL MEDICAL DUAL(CEP USM, 2022-11-29) Negrean, Mariana; Cheptanari, Svetlana; Creciun, GalinaAutorii abordează problema didacticii formării competențelor profesionale a asistenților medicali, instruiți în contextul învățământului dual. în articol sunt prezentate premisele inovaţiilor educaţionale centrate pe probleme actuale ale învăţământului profesional medical prin prisma instruirii asistenților medicali, centrată pe competenţe.Item Predarea în calitate de componentă însemnată a instruirii interactive a funcționarilor publici cu statut special și a carabinierilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne(CEP USM, 2023) Ciumac, AndrianPredarea în calitate de componentă însemnată a proceselor instructiv-educative, din perspectiva eficienței măsurate prin impactul calității sale transformatoare în valorificarea resurselor cognitive, afective şi acţionale, solicită în permanență atât statornicie cât și rezonabilitate, iar proiectarea şi corelarea atentă a resurselor în concordanţă cu metodele de predare este o responsabilitate incontestabilă a cadrului didactic. Predarea interactivă, în calitatea sa de componentă esențială a instruirii interactive, la fel ca și aceasta se axează pe interactivitate, element cheie care le face cardinal mai deosebite de restul formelor existente, prin nivelul asigurat, dar și distins de calitate a proceselor realizate, precum și a rezultatelor obținute.Item Managementul inovațiilor în educație: concept și particularități(CEP USM, 2023) Georgescu, Claudiu-IulianManagementul inovațiilor în contextul educațional este un proces vital pentru instituțiile de învățământ în fața schimbărilor și provocărilor din societatea contemporană. Este o abordare strategică care vizează identificarea, implementarea și managementul eficient al inovațiilor în procesele educaționale. Una dintre cele mai semnificative evoluții contemporane în managementul inovațiilor educaționale este influența tehnologiei digitale asupra procesului de învățare și predare. Integrarea instrumentelor tehnologice în procesul educațional a adus cu sine transformări radicale, deschizând noi oportunități de personalizare a învățării, acces la diverse resurse educaționale și stimularea creativității elevilor. O altă tendință importantă este și adoptarea unor metodologii de predare inovatoare, precum învățarea bazată pe proiecte, învățarea colaborativă sau abordarea STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics j. Aceste metode promovează implicarea activă a elevilor în procesul de învățare, dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor și stimulează gândirea critică. De asemenea, dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor este o altă tendință semnificativă. Profesorii trebuie să fie pregătiți să folosească tehnologia în mod eficient în procesul de predare, să evalueze și să integreze instrumentele digitale în planificarea lecțiilor și să faciliteze un mediu de învățare digital sigur și eficient. Aceasta implică crearea unui mediu propice inovației, în care ideile noi sunt încurajate, testate și implementate eficient. În concluzie, fenomenele și tendințele contemporane în managementul inovațiilor educaționale au un impact semnificativ asupra dezvoltării instituțiilor de învățământ.Item THE IMPORTANCE OF ALTRUISTIC MOTIVATION IN CHOOSING THE PEDAGOGICAL PROFESSION(CEP USM, 2016-03-12) Perlshtein, TaliaThe choice of a profession has always been an endeavor, and the choice of the pedagogical profession has implied thorough considerations of the advantages and disadvantages of this decision. The motivations in choosing specifically the pedagogical profession diversify themselves and imply not only extrinsic and intrinsic, but altruistic as well. Therefore, this article approaches this problem, moreover it stresses the importance of altruistic motivation in choosing the teaching profession thus highlighting the complexity of this profession among others from the perspective of the technocratic society.Item PREGĂTIREA STUDENŢILOR ÎN VEDEREA FORMĂRII COMPETENŢEI DE CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICĂ(CEP USM, 2016) Pascaru-Goncear, ValeriaExperienţa mai multor ţări indică asupra faptului că introducerea activităţilor de consiliere psihopedagogică realizate de profesori sau grupuri de profesori, specialişti în depăşirea şi rezolvarea problemelor educaţionale, nu doar facilitează activitatea cadrelor didactice, dar şi îmbunătăţeşte procesul instructiv-educativ. Deoarece consilierea psihopedagogică este realizată în special de către cadrele didactice în şcoală, în scopul asigurării unui nivel optim al procesului de pregătire al studenţilor, viitoare cadre didactice, competente a desf ăşura activităţi de consiliere psihopedagogică, instituţiile de învăţământ superior propun programe şi activităţi multidimensionale. Formarea studenţilor este un proces prin care se asigură calitatea educaţiei, pe parcursul căruia candidaţii dobândesc cunoştinţe teoretice şi îşi formează abilităţi practice necesare desfăşurării activităţii lor. Însă, oricât de multe cunoştinţe în domeniu ar avea studentul, dacă el nu dispune de abilităţi practice de soluţionare optima a problemelor de învăţare, calitatea şi eficienţa muncii acestuia lasă de dorit. Deci, transpunerea în practică a cunoştinţelor de specialitate ţine de calităţile personale ale individului. Aceste calităţi capătăcontururi şi se structurează într-un stil specific în procesul de formare/dezvoltare a competenţei de consiliere psihopedagogică .Item PARTICULARITĂŢILE PSIHOPEDAGOGICE DE FORMARE INIŢIALĂ A CADRELOR DIDACTICE ÎN CONTEXTUL EDUCAŢIEI CENTRATE PE ELEV(CEP USM, 2016) Guțu, Vladimir; Lefter, LudmilaÎn articol dat este abordată problema privind formarea initial a cadrelor didactice pentru a realiza educaţia centrată pe elev. În acest sens sunt analizate diferite modele de formare a cadrelor didactice din diferite ţări şi sunt propuse direcţiile specifice pentru instituţiile de învăţământ superior din Republica Moldova, şi anume: formarea filosofică, formarea psihologică, formarea pedagogică, formarea etică şi formarea culturală. Totodată, este propus un ansamblu de condiţii în care poate fi realizat acest proces.Item CHOOSING THE TEACHING PROFESSI ON AMONG DANCE STUDENTS(CEP USM, 2014) Perlshtein, TaliaThis research focuses on identifying the motivations for choosing teaching, the level of commitment and satisfaction from this choice of observant dance students. The data was collected with a structured questionnaire developed especially for the research. According to the findings the questionnaire is valid. The intrinsic-educational and altruistic motivations were found to predict commitment to teaching. In addition, the socialization agents – family members and friends – were found to have an emotional influence, while teachers influence through modeling.