Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    STILUL EDUCATIV PARENTAL LA COPIII DE VÂRSTA PREȘCOLARĂ
    (CEP USM, 2024) Bruma, Ala
    In the presented article, I mention that the style of education is defined by reference to educational practices, to the specific way of achieving education, regardless of the context, the institutionalized nature and not of the education process. Thus, the education style is considered a relatively stable behavior model that is characterized by typical educational and training practices. Parents use various child rearing techniques. In general, parents can be described in terms of certain dimensions such as warmth, restrictiveness, etc., all of which together comprise the parenting style.
  • Thumbnail Image
    Item
    STILURILE DE GÂNDIRE – CONŢINUTUL ŞI FUNCŢIA LOR PRAGMATICĂ
    (CEP USM, 2020) Rusu, Marinela
    În lucrarea de față propunem spre analiză problema stilurilor de gândire şi acţiune, considerată în ultima vreme ca fiind o modalitate practică de optimizare a activităţii profesionale. Cercetările de până acum au fost orientate cu precădere în direcţia evidenţierii potenţialităţilor psihologice şi mai puţin în direcţia reliefării stilurilor propriu-zise de gândire şi acţiune umană. Prin conceptele abordate, vom căuta să subliniem semnificaţia noţiunii de „stil”, varietatea şi eficacitatea stilurilor de gândire cât şi elementele care contribuie în mod direct la apariţia stilului. Conţinutul unui anume stil de gândire nu se constituie doar întrun factor exterior, înzestrat cu o valoare estetică ci, implicit, exercită o anumită influenţă asupra eficacităţii acţiunilor omului. Vorbind de stilul propriu, putem spune că „stilul este omul însuşi”. Aspectul individual se caracterizează nu atât prin trăsături comune ale stilurilor profesionale din domenii diverse de activitate socială, cât mai ales, prin contribuţia individului concret care îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu, potrivit maximei „omul sfinţeşte locul”.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE PSIHOLOGICE ALE ATITUDINII ȘI COMPORTAMENTULUI PERSOANELOR VÂRSTNICE FAȚĂ DE SERVICIILE MEDICO-SOCIO-COMUNITARE
    (CEP USM, 2022-11-29) Popescu, Monica-Andreea
    Vârsta a treia reprezintă un proces de adaptare la schimbările survenite odată cu îmbătrânirea, schimbări de ordin medical, social și comunitar. Nevoile acestora sunt satisfăcute cu ajutorul serviciilor de suport oferite acestor categorii de persoane, iar îmbătrânirea devine un proces sănătos atunci când bătrânii sunt proactivi în accesarea serviciilor ce le sunt destinate și au o atitudine pozitivă față de persoanele care îi îngrijesc și față de aceste servicii.
  • Thumbnail Image
    Item
    NORMA ȘI PATOLOGIA ÎN REGLAREA COMPORTAMENTULUI
    (CEP USM, 2022-11-29) Calancea, Veronica
    Baza expertizei psihologo-judiciare este constituită din activitatea de psihodiagnostic al expertului. Necesitatea utilizării cunoștințelor psihologice speciale bazate pe orientarea sistemică apare la organele de urmărire juridică anume atunci când nu au posibilitatea să obțină cu ajutorul mijloacelor din dotare date obiective referitor la particularitățile psihice ale activității persoanei cercetate. Aceste date pot fi obținute doar în rezultatul cercetării psihodiagnostice desfășurate de către un psiholog profesionist.
  • Thumbnail Image
    Item
    ANALIZA CONCEPTELOR „VALOARE” ȘI „ORIENTARE VALORICĂ” DIN DIVERSE PERSPECTIVE TEORETICE
    (CEP USM, 2024) Movila, Valentina
    In the article „Analysis of the concepts of ”value” and ”value orientation” from various theoretical perspectives”, the author undertakes an extensive analysis of the definitions of the concepts ”value” and ”value orientation” from the perspective of various authors and researchers in the field of social sciences. Overall, the article emphasizes that these concepts do not remain solely to the theoretical level but have a significant impact on how individuals perceive themselves in their interactions with the surrounding world. The author concludes that value orientations play a central role in shaping human consciousness and behavior. They can be unique to each individual and can influence how one related to prevailing social or cultural values.
  • Thumbnail Image
    Item
    PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL APPROACHES OF VIOLENCE IN SCHOOL
    (CEP USM, 2015) Shihadi, Nizar
    There are main theoretical approaches that try to explain perverted behavior and through it the phenomenon of violence. The field of school discipline has been researched extensively in the past years, mostly due to an increase in schools’ violence levels and decrease in teachers’ authority over pupils. Study of philosophical, psychological and pedagogical approaches to implementing discipline in school brings up a number of main attitudes for this significant field in a school.
  • Thumbnail Image
    Item
    IDENTITY VERSUS IDENTITY CONFUSION IN ADOLESCENT LIFE
    (CEP USM, 2018) Ciobanu, Iana
    Transformations that occur throughout the teenager's personality structure have particularly important implications: Physiological maturation, the development of the ability to know, the emergence of new desires and feelings are treated in this article. The se give the teenager the impression that he is a totally new person, different from the child that was until recently. Abandoning the old identity sometimes creates the feeling of void, lack of landmarks and disorientation. In order to balance and rediscov er himself, he seeks new identifications, new patterns of personality to relate to. Thus, the teenager gradually becomes aware not only of what he is, but also of what he can become.
  • Thumbnail Image
    Item
    VIOLENCE IN SCHOOLS: DE FINITION AND FACTORS
    (CEP USM, 2014) Shihadi, Nizar
    The subject of violence amongst children and teenagers keeps being raised for discussion times and again, especially in a background of incidents of extrem e violence such as fights, involvement of teenagers in acts of murder, robberies or sexual violence. Natan [15] claims that recently, there are many reports in th e media, on teenager violence in general and on violence in schools in particular. However, the essence of the problem is not necessarily in those extreme cases, but in involvement and daily exposure of teenagers to violence in different levels of severity, such as teasing, cursing, threats, boycotts, vandalism, extortion, pushing and fights.