Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    The role of attitudes in shaping social perception in the context of crisis
    (CEP USM, 2024) Tarnovschi, Ana; Cobușcean, Simona-Anastasia
    Contemporary society faces a series of crises, ranging from economic and political to social and environmental ones. In this turbulent context, the way we perceive and interpret social reality becomes essential for our adaptation and for making responsible decisions. Crisis situations, whether natural, economic, or political, have a significant impact not only on concrete reality but also on how we perceive and interpret the world around us. Pre-existing attitudes play a crucial role in this reconfiguration of social perception, influencing how we process information, interpret events, and relate to others. Combating prejudices, promoting dialogue, and transparent communication are essential for balanced social perception and building a climate of social cohesion in difficult times. Social perception is a complex process influenced by a series of factors, among which pre-existing attitudes are included. In the context of crisis, it is essential to be aware of how attitudes can distort our perception of reality and to take concrete measures to inform ourselves from reliable sources, to engage in dialogue with those who have different opinions, and to promote transparent communication. Only through joint efforts to combat prejudices and promote tolerance and mutual understanding we can build a more united and resilient society in the face of crises.
  • Thumbnail Image
    Item
    Diferențe în percepția imaginii cadrului didactic universitar între cadrele didactice și studenți în instituțiile de învățământ superior
    (CEP USM, 2023) Cotruța, Dionisie
    Școala modernă este chemată să contribuie la educația tinerilor nu doar bine informați, dar și care să posede capacități de adaptare la solicitările permanente ale vieții. Școala superioară este astăzi chemată să realizeze intervenții educaționale axate nu doar pe dimensiunile rațional-intelectuale ale studenților, dar și asupra celor afective, naționale, atitudinale, sociale. Un rol central în realizarea eficientă a intervenției educaționale revine imaginii cadrelor didactice universitare, deoarece aici se reflectă calitatea, profesionalismul, procesul de interacțiune a cadrului didactic universitar cu studenții. Astfel, ne-am propus identificarea aspectelor predominante ale imaginii cadrului didactic universitar din perspectiva cadrelor didactice universitare și a studenților prin intermediul chestionarelor.
  • Thumbnail Image
    Item
    METHODS OF APPROACHING CRITICAL THINKING IN YOUNG SCHOOLCHILDREN FROM THE PERSPECTIVE OF VALIDATING KEY COMPETENCES
    (CEP USM, 2023) Balercă, Vasilica
    The development of critical thinking skills has a crucial importance in education, research and student development at the age when the first skills of adopting an open mind are formed. Critical thinking is taking shape as a desire of current education, and its improvement represents an educational objective of major importance. Therefore, a restructuring of traditional teaching methods is required and the promotion of learning centered on the student, on his needs and on psycho-individual and age specificities. The change of vision implies a reorientation of the perspectives of instructional paradigms and a reformation of educational policies based on the valorization of key competencies.
  • Thumbnail Image
    Item
    CUNOSTINTE, ATITUDINI SI PRACTICI DE VALORIFICARE A EDUCATIEI INTERCULTURALE IN INSTITUTIILE DE INVATAMANT SUPERIOR (STUDIU DE EVALUARE INITIALA)
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Cristei, Aliona; Costachi, Ionela
    Articolul prezintă rezultatele studiului de evaluare iniţială a cunoştinţelor, atitudinilor şi practicilor de valorificare a educaţiei interculturale în instituţiile de învăţământ superior din Republica Moldova. Cercetarea s-a realizat în cadrul proiectului Promovarea şi dezvoltarea educaţiei interculturale în formarea iniţială a cadrelor didactice, implementat de C.E. PRO DIDACTICA, cu sprijinul Fundaţiei pentru Copii Pestalozzi din Elveţia, care are ca finalitate dezvoltarea curriculară şi formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice din perspectiva competenţei interculturale
  • Thumbnail Image
    Item
    AXIOLOGIE – CADRU DE REFERINŢĂ ÎN FORMAREA ORIENTĂRILOR VALORICE LA STUDENŢI
    (CEP USM, 2017) Guțu, Zoia; Dohotaru, Maia
    Analizei este supusă problema valorilor și formării orientărilor valorice la studenți din diferite perspective: filosofică,psihologică, sociologică, pedagogică. Accentul se pune pe analiza diferitelor clasificări ale valorilor, pe caracterizarea fenomenului de orientări valorice, acceptând latura educațională a acestora. Totodată, sunt analizate pe larg funcțiile orientărilor valorice: expresivă, adaptivă, protejare, cunoaștere, coordonare.
  • Thumbnail Image
    Item
    DEMERSURI PSIHOPEDAGOGICE ALE ÎNVĂŢĂRII LA ADULŢI
    (CEP USM, 2018) Sîrghi, Angela
    Astăzi,în condiţiile economiei postindustriale, informatizării şi globalizării tuturor sferelor de activitate a omului, problema educaţiei adulţilor a căpătat valenţe şi perspective noi. Învăţământul pentru adulţi este o componentă importantă a învăţării permanente, deoarece cunoştinţele, competenţele şi atitudinile dobândite în perioada copilăriei şi a adolescenţei în familie, la şcoală, în timpul formării profesionale sau în universitate nu vor dura toată viaţa.De asemenea,această recunoaştere „totală” –sub aspect social, economic, politic, educaţional,antropologic etc. –a fost determinată atât de cantitatea și calitatea impunătoare a raţionamentelor şi polemicilor ştiinţifice, de praxisul andragogic activ din ultima perioadă,cât şi de evoluţia propriu-zisă a omului şi a umanităţii, a economiei și a societăţii,a unor realităţi transcendente, precum timpul, spaţiul, viteza, consistenţa.
  • Thumbnail Image
    Item
    COMPETEN E DE LUCRU CU PERSOANELE VÂRSTNICE
    (CEP USM, 2018) Bodrug-Lungu, Valentina; Șevciuc, Maia
    Grаdul de civilizаţie аl unei societăţi este determinаt de аtitudineа pe cаre o mаnifestăm fаţă de persoаnele în vârstă. Persoаnele în vârstă sunt un аdevărаt exemplu pentru întreаgа societаte, аtât prin experienţа de viаţă bogаtă, mаturitаteа gândirii şi а luării deciziilor, precum şi printr-o serie de аptitudini şi competenţe cаre sunt, uneori, pe cаle de dispаriţie, deşi reprezintă o moştenire culturаlă semnificаtivă. În multe comunităţi vârstnicii joаcă rolul de păstrători аi culturii, consilieri educаţionаli şi sociаli. Contribuţiа pe cаre o аduc şi respectul de cаre se bucură аsigură păstrаreа аtât а demnităţii, cât şi а sănătăţii lor, deşi sub аnumite аspecte ei devin tot mаi vulnerаbili. În аcest аrticol ne propunem să reflectăm аsuprа problemelor de ordin psihologic şi educаţionаl cu cаre se confruntă persoаnele în vârstă, fаpt ce аr oferi o deschidere pentru vаlorifi cаreа аcestui аspect în pregătireа speciаliştilor prin progrаmele de mаsterаt în domeniul consilierii pentru probleme de fаmilie.
  • Thumbnail Image
    Item
    COMPETENŢA – ABORDARE SITUAŢIONALĂ, STRUCTURALĂ ŞI METODOLOGICĂ
    (CEP USM, 2018) Guțu, Vladimir
    În articol este analiza tă problema „competenţelor”din diferite perspective: clarificărilor conceptuale, abordărilor situaţională şi structurală, metodologică şi acțională. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre diferite categorii şi tipuri de competenţe, dar şi pe identificarea mecanismelor de proiectare a competenţelor specifice disciplinelor şcolare. Demersul inovativ al abordărilor propuse ţine de conceptualizarea tridimensională a competenţei (logica acţiunii, logica curriculară, logica învăţării)şi de cea bidimensională (logica priorităţii tipurilor de activitățiîn raport cu direcţiile de dezvoltare a personalității şi/sau invers, logica priorității domeniilor de dezvoltare a personalității cu tipurile de activităţi în cadrul unui domeniu de cunoaştere).