Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
8 results
Search Results
Item Strategii specifice învățării și educației nonformale a adulților(CEP USM, 2023) Șevciuc, Maia; Reaboi-Petrachi, VioricaÎn acest articol sunt elucidate influențele educației nonformale din perspectiva strategiilor specifice învățării și educației. Învățarea și educația nonformală a adulților este considerată un proces continuu de oportunităţi flexibile de învăţare, esenţial pentru a sprijini competitivitatea în contextul unei economii globale a cunoaşterii bazată pe tehnologie. Educaţia nonformală este alternativa învăţământului public, înregistrând o evoluţie durabilă, începând cu primele cercuri, academii populare şi finalizând cu programe instituţionale finanţate de Uniunea Europeană. Caracteristicile de bază ale învăţării adulţilor completează paleta cu indicații concrete pentru desfășurarea eficiență și activă a procesului în context nonformal. În același context strategiile de educaţie nonformală contribuie la dezvoltarea abilităților adulților în a-şi organiza activ propriul proces de învăţare.Item SPAȚIUL EUROPEAN AL EDUCAȚIEI – OPORTUNITĂȚI PENTRU TINERII DIN REPUBLICA MOLDOVA(Print-Caro, 2023) Garbatovschi, ValeriaÎn condițiile societății informaționale, a societății bazate pe cunoaștere și în contextul tensiunilor, confruntărilor, inclusiv armate, caracteristice timpului nostru istoric, se justifică necesitatea creării spațiului european al educației. Considerăm că diversitatea crizelor care, în prezent, afectează toate sferele vieții sociale pot fi depășite, dezvoltarea durabilă a societății moldovenești și poate deveni realitate doar în cazul când vom educa generații de profesioniști patrioți, competenți, ce vor dori să investească timp, efort, entuziasm, vocație și dragoste în procesul de revitalizare a sistemului social din Republica Moldova. Importanța Spațiului european al educației se referă la susținerea continuității învățării pe tot parcursul vieții, de la educația și îngrijirea copiilor preșcolari, continuând cu educația școlară și educația și formarea profesiona- lă, până la învățământul superior și la educația adulților. Astfel, acest spațiu are rolul de a promova și încuraja mobilitatea, cooperarea în materie de educație și formare și sprijinirea statelor membre în creșterea eficienței sistemelor acestora de educație și formare. Sistemului de învățământ din Republica Moldova se confruntă cu o serie de provocări, convergente cu obiectivele strategice ale Spațiului european al Educației. Astfel, eficiența ar putea fi asigurată în cazul în care că inițiativele incluse în conceptul și acțiunile viitoare care urmează să fie propuse și efectuate ca parte a unui Spațiu european al educației necesită asigurarea complementarității și coerenței în ceea ce privește sistemele naționale de educație și formare și ar trebui să includă toate nivelurile și tipurile de educație și formare, inclusiv educația adulților și educația și formarea profesională.Item PECULIARITIES OF MANAGING CURRICULUM FOR NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION OF ADULTS(CEP USM, 2022) Guţu, VladimirThis article tries to solve a problem which is current and opportune for the development of educational sector, in general, and also for the creation of conditions for adult learning and education. The emphasis is done on substantiating a managerial and pedagogical concept for designing and implementing the non-formal curriculum. The needs, theoretical approaches and methodology for designing the basic curriculum and curricula for training profiles and different types of activities specific to these profiles are described in detail. At the same time, the structure and description of the constituent components of non-formal curriculum are proposed. It also conceptualized a model for monitoring the non-formal curriculum in various forms of operation.Item PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES OF ADULT EDUCATION: FORMAL, NON-FORMAL AND INFORMAL CONTEXT(CEP USM, 2021) Toma, NataliaThe article is devoted to the analysis of psychological foundations of adult education and upbringing, namely psychological theories that significantly influenced the development of the paradigm of adult education (behaviourism, activity theory, humanistic theory, genetic psychology, constructivist theory, etc.). At the same time, the psychological mechanisms of adult education are considered: motivation, interest, responsibility, and psychophysical characteristics of adult learners are also given.Item PRINCIPLES OF NON-FORMAL ADULT EDUCATION FROM PERSPECTIVE OF PERMANENT EDUCATION(CEP USM, 2021) Țurcanu, CarolinaThis article addresses the issue of the evolution of principles regarding adult learning and education as an important segment of permanent education/lifelong learning. Emphasis is placed on the peculiarities of non-formal adult education: continuing professional training, general culture training (personal development), training community and civic participation skills. In relation to these particularities, the principles of adult learning and education are analysed and developed, but also some suggestions for valorising on these principles are proposed in the design of adult learning and education process.Item EDUCAŢIA ADULŢILOR ÎN CADRUL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR: UNELE PRACTICI INTERNAŢIONALE ŞI OPORTUNITĂŢI PENTRU REPUBLICA MOLDOVA(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017) Poştan, LilianaArticolul prezintă raţionamente privind oportunitatea dezvoltării resurselor de educaţie a adulţilor în instituţiile de învăţământ superior. Având ca reper de analiză raportul Eurydice asupra educaţiei formale pentru adulţi în Europa, sunt descrise practici internaţionale de organizare a educaţiei adulţilor în universităţi. De asemenea, se analizează date statistice şi informaţii cu privire la accesibilitatea şi organizarea educaţiei adulţilor în învăţământul superior din Republica Moldova. Analiza vizează şi unele aspecte metodice cu privire la particularităţile andragogice ale didacticii universitare, la etapa actuală.Item DEMERSURI PSIHOPEDAGOGICE ALE ÎNVĂŢĂRII LA ADULŢI(CEP USM, 2018) Sîrghi, AngelaAstăzi,în condiţiile economiei postindustriale, informatizării şi globalizării tuturor sferelor de activitate a omului, problema educaţiei adulţilor a căpătat valenţe şi perspective noi. Învăţământul pentru adulţi este o componentă importantă a învăţării permanente, deoarece cunoştinţele, competenţele şi atitudinile dobândite în perioada copilăriei şi a adolescenţei în familie, la şcoală, în timpul formării profesionale sau în universitate nu vor dura toată viaţa.De asemenea,această recunoaştere „totală” –sub aspect social, economic, politic, educaţional,antropologic etc. –a fost determinată atât de cantitatea și calitatea impunătoare a raţionamentelor şi polemicilor ştiinţifice, de praxisul andragogic activ din ultima perioadă,cât şi de evoluţia propriu-zisă a omului şi a umanităţii, a economiei și a societăţii,a unor realităţi transcendente, precum timpul, spaţiul, viteza, consistenţa.Item EDUCAŢIA ADULŢILOR ŞI UNELE DIMENSIUNI ANDRAGOGICE ALE INVĂŢĂMÂNTULUI UNIVERSITAR DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2014) Posțan, LilianaÎn articol realizăm o analiză a politicilor şi practicilor din Republica Moldova în domeniul educaţiei continue în universităţi, a unor dimensiuni andragogice ale învăţământului unuiversitar i relevăm, în special, oferirea de către universităţi a oportunităţilor de educaţie formală a studenţilor maturi. În articol sunt citate 5 surse de natură conceptuală, politică şi metodică ale cercetătorilor din domeniul educaţiei adulţilor şi mai multe surse electronice ce relevă statistici şi practici în domeniu. În rezultatul analizei, concluzionăm că educaţia adulţilor în universităţi şi particularităţile andragogice ale învăţământului superior derivă din raționamente de natură organizatorică a sistemului de învăţământ, psihosocială, demografică, economică, psihopedagogică.