Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    CADRUL FORMATIV DE FACILITARE A ADAPTĂRII PSIHOSOCIALE LA VÂRSTA ADOLESCENȚEI
    (CEP USM, 2022-11-29) Paladi, Oxana
    În articol este descris cadrul formativ de facilitare a adaptării psihosociale la vârsta adolescenței, prin valorile experimentale comparate la etapele de test-retest, în cadrul experimentului formativ, pentru adaptarea psihosocială, adaptabilitatea psihosocială și componentele: acceptare de sine, acceptarea celorlalți, confort emoțional, internalitate, tendințe de dominare. Se prezintă scopul programului formativ „Facilitarea adaptării psihosociale a adolescentului”, descrierea eșantionului, modul de selectare a adolescenților pentru grupul experimental și grupul de control, precum și unele detalii cu privire la ședințele realizate în cadrul trainingului (perioada, durata). Rezultatele incluse în lucrare demonstrează că aplicarea acţiunilor organizate în scopul facilitării și accelerării adaptării psihosociale a personalităţii adolescentului au adus la majorarea indicilor medii obținuți pentru adaptarea psihosocială și adaptabilitatea psihosocială, în grupul experimental, ceea ce a făcut să deducem confirmarea ipotezei, conform căreia am presupus că aplicând programe de intervenţie psihologică poate fi facilitată adaptarea psihosocială la vârsta adolescenței. Astfel, constatăm impactul pozitiv al programului cercetării asupra factorilor care reliefează dimensiunile: motivațională și valorică, a controlului, metacognitivă, emoțional-reglatorie, de evaluare și autoevaluare.
  • Thumbnail Image
    Item
    КОНФЛИКТОЛОГИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА В СТАРШЕМ ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ
    (CEP USM, 2022-11-29) Ревенко, Оксана
    В статье анализируется содержание понятия «конфликтологическая культура личности». Описаны ее структурные компоненты: эмоционально-мыслительная культура, коммуникативная и поведенческая культура. Представлены результаты исследования по выявлению уровня развития конфликтной культуры и ее структурных компонентов у подростков. Также рассматриваются результаты гендерных различий в уровне развития конфликтной культуры в исследуемой выборке.
  • Thumbnail Image
    Item
    RELAȚIA DINTRE ANXIETATE ȘI PERCEPȚIA STRESULUI LA ADOLESCENȚI
    (2021) Șaitan, Viorica
    Problematica influenței factorilor stresanți asupra anxietății la vârsta adolescenti nă a fost și rămâne a fi actuală, semnificativă pentru știința psihologică contemporană, adolescenții fiind un subiect prioritar al psihologilor. Adolescenții de azi se confruntă frecvent cu diverse situații stresante, care au un impact asupra anxietății, iar relația din tre aceste variabile au efecte asupra reușitei școlare, adaptării sociale, relațiilor inter personale etc. În prezent, aflându-ne într-o situație critică, stresantă, fiind provocată de Covid-19, adolescenții sunt puși în situația unor provocări, și anume: de a face studii la distanță, online. Însusind o modalitate nouă de a petrece studiile netradițional, online (fiind însoțite de grijile pregătirii și desfășurării evaluărilor, examenelor), adolescenții (elevi, studenți) chiar și preadolescenții devin mai anxioși. Din aceste considerente studiul de față reprezintă rezultate corelaționale care explică relația dintre anxietate și percepția stresului la un grup de adolescenți (70 de subiecți). Rezultatele atestă că adolescenții manifestă o percepție mai intensă a stresului în perioada de criză, provo cată de Covid-19, comparativ cu perioada anterioară obișnuită de studii, având un impact asupra nivelului înalt de anxietate. Rezultatele statistice de asemenea confirmă corelația semnificativ-pozitivă dintre anxietate și percepția stresului la adolescenți.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITATI ALE ADAPTĂRII PSIHOSOCIALE A ADOLESCENȚILOR DIN PERSPECTIVA STĂRII DE SĂNĂTATE
    (CEP USM, 2023) Paladi, Oxana; Cojocaru, Viorica
    În articol sunt prezentate unele rezultate ale cercetării realizate la subiectul adaptării psihosociale a adolescenților cu dizabilități fizice. În acest context, sunt descrise atât conceptul de adaptare psihosocială, cât și conceptul de dizabilitate. Conform demersului cercetării realizate au fost valorificate instrumente psihometrice conform cărora au fost identificate particularitățile adaptării psihosociale a adolescenților cu dizabilități fizice. De altfel, pentru studiul realizat, am considerat important să identificăm raportul dintre variabilele cercetării precum indicii generali ai adaptării psihosociale, scala deznădejde, probleme afective, probleme de anxietate, acuze somatice, probleme de atenție, probleme ale comportamentului opozant, probleme de conduită, componentele autoaprecierii și - factorii psihosociali ce ţin de procesul de adaptare psihosocială a adolescenţilor cu dizabilităţi fizice. În această lucrare vom descrie doar raportul dintre variabilele enumerate și starea de sănătate (cu dizabilitate/fără dizabilitate) a adolescenților, dar, în general, cercetarea realizată face referință și la alți factori: mediul de reședință, tipul de dizabilitate, modul de studii.
  • Thumbnail Image
    Item
    REGLAREA EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA ADOLESCENŢEI: ABORDĂRI CONCEPTUALE
    (CEP USM, 2021) Burciu, Lidia
    Emotional regulation is an important element on which human civilization rests, because society can be defined as the sum of coordinated social interactions of the individuals that make it up, interactions that require it to regulate how its emotions are lived and expressed. Emotions facilitate our optimal decisions, privileging the really important elements and accelerating the decision-making process; In addition, it stimulates the retention of these elements in memory, in order to guide even faster future reactions. Moreover, they regulate social interactions, emotional expressions, communicate directly to those around us our inner state and suggest optimal ways to communicate with us.
  • Thumbnail Image
    Item
    STUDIUL ÎNCREDERII ÎN SINE LA ADOLESCENȚI
    (CEP USM, 2018) Racu, Jana; Racu, Iulia
    Încrederea în sine reprezintă un factor decisiv în adaptarea socială și în dezvoltarea personalității. În acest context am realizat un studiu al încrederii în sine, al curajului social și al inițierii contactelor sociale la adolescenți. Am stabilit că un număr foarte mic de adolescenți prezintă un nivel înalt al încrederii în sine. Adolescenții sunt mai încrezuți în sine comparativ cu fetele. De asemenea, am stabilit relații între încrederea în sine și inițierea contactelor sociale.
  • Thumbnail Image
    Item
    RELAȚIA DINTRE AUTOAPRECIERE ȘI MANIFESTAREA AGRESIVITĂȚII LA ADOLESCENȚI
    (CEP USM, 2018) Vasilache, Dorina; Susanu, Mihai
    Agresivitatea este o caracteristică a formelor de comportament orientat în sens distructiv în vederea producerii unor daune (materiale, moral-psihice sau mixte). Actul agresiv poate viza obiecte, ființe umane sau ambele. Iurciuc consideră agresivitatea ca un comportament motivațional, act care poate produce rău obiectelor atacate sau daună fizică altor persoane care le provoacă depresie, disconfort, încordare fizică, anxietate etc., actele agresive fiind unele dintre cele mai des folosite metode de rezolvare a problemelor. Agresivitatea este considerată un „comportament distructiv și violent orientat spre persoane, obiecte sau spre sine” (Popescu Neveanu). Cei mai mulți autori accentuează asupra intenționalității, atunci când definesc agresivitatea. Astfel, R.A. Baron (1977) definește agresivitate drept „orice act ce are ca intenție producerea unui prejudiciu țintei vizate”.
  • Thumbnail Image
    Item
    NEVOILE ADOLESCENŢILOR ÎN CONTEXTUL EDUCAŢIEI PENTRU CARIERĂ
    (CEP USM, 2015) Pavlov, Zinaida
    Educaţia pentru carieră în corelaţie cu aspectul dezvoltării carierei vizează ansamblul de activităţi centare spre orientare, consiliere psihopedagogică şi ghidare în carieră a persoanei. Plasat în contextul educaţiei pentru carieră, adolescentul manifestă o serie de nevoi specifice, determinate de specificul vârstei acestuia.