Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
8 results
Search Results
Item Psychological interventions in the care of people diagnosed with epilepsy(CEP USM, 2024) Doțen, NataliaThis article explores psychological interventions in the care of people diagnosed with epilepsy. The paper includes a literature review of the types of psychological interventions and the most effective psychotherapeutic interventions used in epilepsy centres. The focus is on identifying the most effective current methods, techniques, and psychological interventions for improving cognitive, affective, and behavioural processes in subjects with epilepsy. The article reveals the complexity of psychological interventions at the cognitive level which include compensatory strategies in cognitive rehabilitation (memory, attention, and language), psychological strategies at the affective level and psychological techniques at the behavioural level. Thus, we believe that psychological interventions can contribute to increased emotional stability, increased self-confidence, increased compliance with medication, increased trust in medical professionals, openness to society - all of which contribute to increased quality of life for people with epilepsy.Item APLICAREA ATOMULUI SOCIAL ÎN PSIHOTERAPIE(2021) Mocanu, VioricaArticolul prezintă o încercare de a descrie o modalitate de a vedea imaginea vieții sociale, și anume – toate relațiile dintre o persoană și oamenii din jurul său, precum și moartea socială folosind atomul social, care este o metodă psihodramatică ce permite protagoniștilor să studieze structura relațiilor lor interpersonale.Item Explorarea fricii din perspectivă psihodramatică(CEP USM, 2023) Mocanu, Viorica;Articolul reprezintă o încercare de a descrie fenomenul fricii din perspectivă psihodramatică. Este descifrată percepția fricii ca o componentă înnăscută a psihicului și ca un fenomen modelat de învățare, experiență și procesarea sa cognitivă, punctând foarte succint criteriile de clasificare a fricii. Sunt elucidați factorii care provoacă frica și anume activatorii congenitali, interiozarea socială a surselor de pericol și experiența personală, precum și reacțiile de evitare a fricii, în special evitarea experienței rușinii. Se precizează funcția adaptivă a fricii și cea de înțelegere a sinelui și a propriului tablou al lumii. Sunt delimitate fricile bazate pe o evaluare realistă a situațiilor și cele imaginare; dificultățile în identificarea cauzelor fricilor iluzorii și modalitățile de lucru cu acest gen de frici. Este reliefată necesitatea interevențiilor psihoterapeutice în gestionarea acestei emoții și eliberarea de consecințele ei, oferind exemplu concret cum explorează psihodrama, prin jocul de rol, relațiile individului cu propria frică și conștientizarea cauzelor apariției ei. Toate acestea accentuează necesitatea efortului de dezvoltare a resurselor interne, a creativității și spontanietății, a abilității de a comunica și construi relații, a capacității de autoreglare operativă, care fac posibilă generarea soluțiilor în situații neobișnuite și extreme, pentru a face față provocărilor întru evitarea traumatizării psihice cauzate de diverse frici.Item MANIFESTAREA HIPERACTIVITĂŢII CU DEFICIT DE ATENŢIE LA COPII(CEP USM, 2007) Paladi, Aliona; Platon, CarolinaHyperactivity with inattention is a disorder which starts before four years old, but it is not recognized until the child becomes a pupil. Manifestation persists during the entire childhood and expresses itself by such troubling elements as negativism, annoyance or fretting. A part of such characteristics could be recognized with all children, especially with those younger than three years old. The difference between hyperactive children with inattention and other fellows is a much higher degree and frequency of these characteristics` manifestation for them. When schooling starts, hyperactivity with inattention becomes more acute and ample by educational non-adaptation, tiredness and failure. Precocious hunting out and prophylaxis of this disorder could forestall the stress during the school adaptation and conduct disorder which could happen later in adolescence and youth.Item PREGĂTIREA PENTRU LIBERARE A DEŢINUŢILOR(CEP USM, 2007) Postu, DianaDans les institutions pénitentiaires de la République de Moldova il existe la nécessité de créer de nouveaux programmes de préparation pour libérer les personnes privées de liberté en vue de former des habiletés sociales utiles pour la manifestation d׳un comportement pro-social. Cet article présente certains repères dans l׳activité des spécialistes engagés dans le système pénitencier. L׳étude analyse l׳activité du psychologue et de l׳assistant social impliqués dans le cadre des programmes déployés tant individuellement qu׳en groupe avec les condamnés. On a analysé des modèles d׳intervention des spécialistes: formatifs, informatifs, d׳orientation, par groupes d׳intérêts ou problèmes etc. L׳intervention efficace est guidée par certains principes: celui de la nécessité, du risque et de la responsabilité du client. Le rôle du professionnel impliqué dans la préparation pour la libération est d׳accentuer les avantages du changement et de s׳assumer un mode de vie pro-social au désavantage des aspects négatifs du changement et de la perpétuation du mode de vie antisocial. L׳étude a à sa base la doctrine nationale et internationale et vient avec plusieurs propositions d׳organiser le service socio – psychologique dans les pénitenciers.Item DEZVOTAREA FUNCŢIILOR POTENŢIALE LA COPIII CU NEVOI SPECIALE ÎN RAPORT CU NIVELUL ACHIZIŢIILOR PSIHOFIZICE(CEP USM, 2007) Chetrari, Viorica; Sîrbu, AnaUn des problèmes majeures de la société de tous les temps, et d’autant plus de l’étape actuelle, concerne la catégorie sociale des personnes avec des déshabilités. La priorité de chaque société est de soigner les enfants et plus spécialement ceux qui nécessitent des soins spéciaux. Dans le présent article on a essayé de développer la base méthodologique d’une théorie se rapportant au langage et à la psychomotricité pour ces enfants. On a élaboré des activités visant à récupérer la psychomotricité et le langage d’après le principe qui aborde les caractères individuels.Item TRĂIREA DEPRESIVĂ CA INDICIU AL CAPACITĂȚII PERSOANEI DEȚINUTE DE RECUPERARE PSIHOSOCIALĂ(CEP USM, 2019) Bolea, Zinaida; Curea, IonÎn articol este argumentată o ipoteză teoretică și formativă privind metodolog ia intervenției psihologice în cazul persoanelor deținute, în sensul identificării subiecților cu potențial suficient de recuperare psihosocială. Autorii articolului susțin ipoteza, conform căreia trăirea depresivă reprezintă un indiciu pozitiv pentru imp licarea persoanelor deținute în programe de psihoconsiliere și psihoterapie (Meloy, 1988). Această poziție esteargumentată prin invocarea și analiza conceptelor de poziție schizoparanoidă și poziție depresivă ale lui Klein (1946/2008) și a conceptului de capacitate de îngrijorare al lui Winnicott (1962/2003) . În articol este argumentată relevanța acestor concepte pentru procedura de elaborare a unei metodologii pertinente în sensul diagnosticului, formulării pronosticului și dezvoltării programelor de cons iliere psihologică a persoanelor deținute.Item СНОВИДЕНИЕ В ТЕРАПИИ : ЧЕРЕЗ НОЧНОЙ КОШМАР В РЕАЛЬНОСТЬ(CEP USM, 2014) Толстая, СветланаÎn articol sunt prezentate opiniile lui S.Freud, K.Jung şi F.Perlz cu privire la interpretarea viselor. Sunt descrise douăcazuri de lucru cu vise în psihoterapie, folosind principiul de confruntare.