Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    ABORDĂRI TEORETICE ALE INTELIGENŢEI EMOŢIONALE
    (CEP USM, 2010) Filipov, Diana
    This article is about the phenomenon of emotional intelligence. Emotional Intelligence (EI) first came to the world's attention in the mid 1990s with Dan Goleman's groundbreaking books 'Emotional Intelligence' and 'Working with Emotional Intelligence' - Goleman highlighted the importance of Emotional Intelligence in the workplace, showing how it can be used to predict performance and to identify high achievers. Most people have the potential to behave with emotional intelligence, but that so much of the time we do not, because of our interferences - internal interferences mostly resulting from false beliefs and limiting habits adopted in childhood and retained, unwittingly, in adulthood. Emotional intelligence is not a sy nonym for personality; it is about how we manage our personality In order to act with emotional intelligence you need: a complex set of attitudes and skills, the skills can be learned and the attitudes can be adopted. Emotional intelligence is a predictor of performance and success. High emotonal intelligence leads to effective self- management and effective relationship management, which in turn lead to hi gh performance and personal success. High emotional intelligence is demonstr ated by the fundamental underlying attitude of acceptance of others and us, which enables effective and relationship management. Evolution of emotional intelligence is a compound process that lasts for a long period of time.
  • Thumbnail Image
    Item
    ОСОБЕННОСТИ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА СТУДЕНТОВ С РАЗЛИЧНЫМИ МОТИВАМИ АФФИЛИАЦИИ
    (CEP USM, 2010) Настушева, Наталья; Чарская, Дарья;
    Articolul de faţă vizează procesul comunicării în care persoana îşi manifestă competenţa emoţională, prin care transmite semnale de afiliere. Deseori persoanele nu îşi pot dirija emoţiile, fiindu-le frică să intre în contact cu alţi oameni. O asemenea situaţie este cunoscută multor studenţi pentru care comunicarea iese în prim-plan. De aceea, anume pentru studenţi este relevantă şi importantă dezvoltarea inteligenţei emoţionale prin care poate fi dezvoltată şi tendinţa de afiliere, deoarece ei se află în etapa formării personale şi profesionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    ИССЛЕДОВАНИЕ ОСОБЕННОСТЕЙ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА И КОММУНИКАТИВНО - ОРГАНИЗАЦИОННЫХ СКЛОННОСТЕЙ СТУДЕНТОВ - ДИЗАЙНЕРОВ
    (CEP USM, 2010) Филипов, Диана; Платон, Каролина;
    Articolul are drept scop determinarea particularităţilor esenţiale ale inteligenţei emoţionale şi înclinaţiilor comunicativ-organizaţionale la studenţii-designer. În calitate de subiecţi experimentali au servit studenţii de la Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă”, Universitatea Tehnică din Moldova, Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. Cercetarea ne-a permis să constatăm ca studenţii-designer manifestă inteligenţă emoţională la un nivel scăzut şi un nivel mediu al înclinaţiilor comunicativ-organizaţionale. Dezvoltarea inteligenţei emoţionale şi a înclinaţiilor comunicativ organizaţionale este un proces complex şi de lungă durată, astfel indicii integrali ai inteligenţei emoţionale la studenţii-designer din primul şi ultimul an de studiu nu denotă schimbări. Indicele general al inteligenţei emoţionale corelează cu toate componentele sale, dar o relaţie mai strânsă s-a evidenţiat la „perceperea emoţiilor altor persoane”, „identificarea emoţiilor”, „dirijarea emoţiilor personale”. Înclinaţiile comunicativ organizaţionale corelează cu indicele general al inteligenţei emoţionale şi toate componentele sale, dar o relaţie mai strânsă s-a evidenţiat la „perceperea emoţiilor altor persoane”, „automotivarea”.