Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    ADAPTAREA CURRICULARĂ PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE (C.E.S) ŞI SCHIMBĂRILE DE PERSPECTIVĂ GENERATE DE FENOMENUL GLOBALIZĂRII
    (Satratum Plus, 2024) Cheia, Florin
    Integrarea fiecărui copil cu CES este o problema ce trebuie serios studiată. Pornim de la ideea că şcoala are datoria de a asigura şanse egale tuturor elevilor. Din păcate, în cazul fenomenului C.E.S, realitatea din teren ne arată că există o prăpastie între politici educaţionale şi implementarea lor. Procesul de integrare educaţională a elevilor cu CES include elaborarea unui plan de intervenţie individualizat, în cadrul căruia, folosirea unor modalităţi eficiente de adaptare curriculară are un rol esenţial.
  • Thumbnail Image
    Item
    ТОЛЕРАНТНОСТЬ И КЛИМАТ В КЛАССЕ КАК ФАКТОРЫ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ АДАПТАЦИИ СТАРШЕКЛАССНИКА
    (CEP USM, 2024) Раку, Жанна
    The article is devoted to an experimental study of the characteristics and determination of the relationship between tolerance, class climate and socio-psychological adaptation in high school students. The express questionnaire “Tolerance Index” was used, authors G.U. Soldatova, O.A. Kravtsova and others. To assess the favorableness of the psychological climate in the team, the methodology of V. Shpalinsky and E.G. Shelest was used. To diagnose the level of adaptation of high school students, the Social-Psychological Adaptation Scale developed by K. Rogers and R. Diamond was used. Most schoolchildren have a high and medium level of tolerance. They assess the psychological climate in the classroom as favorable or normal. At the same time, about 10% of subjects have low levels of tolerance and adaptation to school. Based on the results of the study, the relationship between tolerance and psychological climate and the adaptability of high school students was established
  • Thumbnail Image
    Item
    Adaptarea curriculară pentru integrarea copiilor cu cerințe educative speciale: concept și metode
    (CEP USM, 2023) Cheia, Florin; Guțu, Vladimir
    Integrarea fiecărui copil cu CES este o problemă ce trebuie studiată serios. Pornim de la ideea că şcoala are datoria de a asigura şanse egale tuturor elevilor. Din păcate, în cazul fenomenului C.E.S, realitatea din teren ne arată că există o prăpastie între politici educaționale și implementarea lor. Procesul de integrare educaţională a elevilor cu CES include elaborarea unui plan de intervenţie individualizat, în cadrul căruia, folosirea unor modalităţi eficiente de adaptare curriculară are un rol esenţial. Modul în care raportarea la valori influențează felul în care privim educația, precum și modul în care concepte cu caracter globalizator ne fac să uităm de specificul local/zonal/național al educației. Pentru a le ilustra, au fost exemplificate teste/ modalități internaționale ce evaluează sistemele de învățământ, precum și măsurile pe care unele state le-au luat pentru a aduce educația mai aproape de nevoile elevului, spre noua tipologie de elev a „erei digitale”, multiculturale, plurilingvistice. Globalizarea este astăzi un fenomen incontestabil, care afectează profund sistemele statelor. În sensul său actual, termenul globalizare s-a ivit din constientizarea faptului cã lumea se află într-un proces prin intermediul cãruia va deveni un fel de „sat global” sau, cel puţin, un singur sistem economic, socio-politic şi cultural. Prin urmare, implicaţiile fenomenului pentru domeniul educaţiei sunt serioase şi incontestabile. O parte dintre cercetările întreprinse asupra implicaţiilor fenomenului globalist în educație încearcă să demonstreze că însuși fundamentul acesteia este zguduit din temelii. Diversificarea și fragmentarea, specifice societăților globale, ar duce la anularea idealurilor educaționale naționale, care vor fi limitate la a răspunde cerințelor economice în condițiile competiției globale.
  • Thumbnail Image
    Item
    THEORETICAL ASPECTS OF THE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS’ ATTITUDES TOWARDS STUDENTS WITH DISABILITIES
    (CEP USM, 2022) Einas, Daniel (Shama)
    This article reflects some aspects of research dedicated to the formation of a positive attitude towards the inclusion of children with disabilities in physical education teachers. Exploring the theoretical dimensions of the stated topic, the author reveals the connection between the attitudes of physical education teachers and psycho-pedagogical strategies, based on the identification of sources of negative/ stigmatic attitudes and sources of positive/ promotional attitudes (inclusive). The training program, proposed by the author, contributes to a certain extent to the understanding by teachers of their role in inclusive education, accepting that the inclusion of students with disabilities in regular classes is not a problem but an opportunity.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMING TEACHERS’ POSITIVE ATTITUDES TOWARDS STUDENTS WITH DISABILITIES
    (CEP USM, 2020) Shama/Daniel, Einas
    The current article reflect s some results of research that come up with several essential contributions to the implementation of effective integration process within the Physical Education framework, by focusing on the root of altering behaviour by examining and daring to alter stigmatic attitudes which demand taking responsibility on one's own role as aliving model for leading change and eventually,being prepared to restructure the school culture.Based on a special training program me,Physical Education teachers were exposed to and became familiar with the multi diversity attitude changing model and we could see that they actually became able to reconsider and change their attitudes tow ards the students, providing live leadership models for their “regular” pupils to keep making change happen.
  • Thumbnail Image
    Item
    ADAPTAREA SOCIAL-PSIHOLOGICĂ: DELIMITĂRI CONCEPTUALE
    (CEP USM, 2018) Paladi, Oxana
    În articol sunt prezentate delimitările conceptuale cu referire la adaptarea social-psihologică a personalității. Literatura de specialitate reflectă în mod diferit viziunile autorilor despre acest concept, deoarece cuprinde componente variate. Adaptarea constituie obiectul de cercetare pentru mai multe științe, fiind studiat de-a lungul timpului în special din punct de vedere social și psihologic. Actualmente, este necesară studierea amplă a adaptării social-psihologice a personalității, deoarece are repercusiuni directe atât asupra stării generale de bine, cât și asupra relațiilor interpersonale echilibrate cu ceilalţi din jur.