Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Competențe andragogice pe piața muncii din Republica Moldova: de la pedagogie la heutagogie [Articol]
    (CEP USM, 2025) Posțan, Liliana
    În câteva articole, inițiate în 2014, am analizat nevoia de competențe andragogice pe piața muncii din Republica Moldova. Am susținem relevanța proiectării unor unități de competențe andragogice în curricula pentru domeniile generale de studiu: științe ale educației, arte, științe umaniste, științe sociale și comportamentale, jurnalism și informare, științe administrative, științe economice, drept. La distanță de 10 ani, constat, în articol, evoluția învățării spre modelul heutagogic. Viziunile hetagogice sunt integrate în cele mai recente politici și strategii educaționale: învățarea pe parcursul vieții, învățarea centrată de cel ce învață, competența ca rezultat al învățării, formarea competenței a învăța să înveți. În lucrare, emitem ideea mișcării învățării la adulți de la andragogie spre heutagogie. Căutam argumentele în practica învățării, practica profesională, socială, politicile și strategiile cu privire la educație și învățare.
  • Thumbnail Image
    Item
    ANDRAGOGUL ÎN SISTEMUL EDUCAȚIEI ADULȚILOR: PROFIL ȘI COMPETENŢE PROFESIONALE
    (CEP USM, 2024) Țurcanu, Carolina
    The intensive development of adult pedagogy, the increasing demands towards adult learning and education dictated by the labor market, internal and external factors, as well as growing personal needs, generate the need for the initial and continuous training of pedagogues - andragogues for this feld. The andragogue is the teaching staff for adults. It should be noted that in the Republic of Moldova the frst steps are being taken to initially train teaching staff for adults. In this article, the focus is on the general problems faced by teachers, including andragogists-practitioners: the low level of motivation for educational activity, the quality of teaching staff, unfavorable conditions for educational activity, etc. For the frst time, the problem of the andragogue’s professional skills is addressed: heuristic, communicative, teleological, instrumental, operational, decision-making skills. A model of the activity of the andragogue is also proposed: objectives, functions, actions, etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    MODEL ANDRAGOGIC AL ÎNVĂȚĂRII ŞI EDUCAȚIEI ADULȚILOR
    (CEP USM, 2024) Guțu, Vladimir
    The challenges of the contemporary world, the dynamics of social, economic and value changes impose the need to update the concepts of learning and education of adults. The global concept, in this sense, is about lifelong learning and adult education. The andragogic model presented in the article mainly focuses on the procedural dimension and the role of andragogy in the organization and achievement of learning and adult education. The ways of interaction of the anddragog and the adult-educable are described, the requirements for organizing the learning and education of adults are presented in relation to their needs and characteristics, frst of all, in relation to their educational experiences.