Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
4 results
Search Results
Item Integrarea conținuturilor jocului de rugby în lecțiile de educație fizică la nivel liceal: premise metodologice și valențe formative [Articol](CEP USM, 2025) Udroiu, MarianStudiul analizează impactul integrării conținuturilor jocului de rugby în lecțiile de educație fizică la nivel liceal, având ca scop optimizarea procesului instructiv-formativ prin valorificarea valențelor formative ale acestui sport. Obiectivele cercetării au vizat selectarea și structurarea conținuturilor specifice rugbyului, fundamentarea metodologică a aplicării acestora în demersul didactic și evaluarea influenței asupra dezvoltării motricității elevilor. Plecând de la ipoteza că aplicarea mijloacelor din rugby contribuie semnificativ la dezvoltarea capacităților motrice generale și specifice, cercetarea a evidențiat corelații funcționale între elementele tehnico-tactice ale jocului și calitățile motrice dominante. Metodologia elaborată asigură un cadru didactic coerent și progresiv pentru dezvoltarea competențelor motrice generale și specifice disciplinei, contribuind concomitent la formarea trăsăturilor de personalitate ale elevilor, prin cultivarea spiritului de echipă, a responsabilității, a perseverenței și a capacității de adaptare în contexte variate de învățare motrică, aspecte esențiale în dezvoltarea armonioasă și integrată a acestora.Item The influence of the physical education lesson with rugby content on the motivation of high school students to practice motor activities(CEP USM, 2024) Udroiu, MarianThis article represents, in general, the purpose of our research that followed the influence of the physical education lesson with rugby content on the motivation of the practice of curricular and extracurricular motor activities by high school students. From the analysis of the monitoring documents (the record book and the physical education teacher’s notebook) it resulted that the students in the experimental group, by including the means specific to rugby in the physical education lessons, increased their participation in classes. This fact is confirmed by the reduction in the number of absences recorded by the class in physical education lessons during the school year, compared to both the previous year of studies and the students in the control group. Also, the reduction in the number of absences from physical education classes highlights a significant increase in the interest of students in the experimental group in practicing sports, either individually or within sports groups outside the school, compared to students in the control group.Item Factorial structure of the creative self short scale: a population study of high school students in Romania(CEP USM, 2024) Pandelica, MirelaCreative self-efficacy has become one of the most relevant constructs in education, being correlated with selfmotivation, increased personal competence of students, creative performance, and their overall ability to produce creative work. A sense of creative self-efficacy and its application in a variety of circumstances can have an impact on students’ work at school as well as beyond the educational environment. The present study south to translate the Short Scale of Creative Self (SCSS) into Romanian and to evaluate its psychometric properties. SCSS is an instrument capable of assessing students’ creative self-efficacy and its development, an approach of interest in the educational environment, not only for students but also for parents, teachers, educational counselors, and educational policymakers focused on developing programs and interventions to cultivate and harness creative potential.Item ABORDAREA TEORETICĂ PRIVIND EFICIENȚA APLICĂRII MIJLOACELOR DIN RUGBY ÎN LECȚIA DE EDUCAȚIE FIZICĂ LA ELEVII CICLULUI LICEAL(CEP USM, 2023) Bragarenco, Nicolae; Udroiu, MarianÎn acestă lucrare este prezentată abardarea teoretică a specialiștilor din domeniul educație fizică și sport privind eficiența aplicării mijloacelor din rugby în lecția de educație fizică la elevii din învățământul liceal. Sunt analizate documentele de politici ce reglementează procesul educational la disciplină, care reflectă flexibilitate în abordarea mijloacelor specifice probelor de sport pentru formarea competențelor specifice ale disciplinei educație fizică. Analiza şi sinteza literaturii de specialitate, în special al jocului de rugby, scoate în evidență valențele formative ale probei de sport în aspect psihologic, sociologic, motric și al formării personalități celui ce o practică. Mijloacele care pot fi aplicate în lecția de educație fizică pentru însușirea elementelor și procedeelor tehnico-tactice din rugby vor influiența direct asupra motricității generale și al nivelul pregătirii fizice al elevului, fapt confirmat de către specialiștii din domeniu, totodată, aceasta ar fi și un argument pentru proectarea jocului de rugby în cadrul curriculumul disciplinar/ programei curriculare la nivelul disciplinelor sportive alternative.