Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Item
    Monitorizarea curriculumului prin prisma documentelor de politici curriculare în viziunea profesorilor de biologie [Articol]
    (CEP USM, 2025) Bîrnaz, Nina
    Acest articol abordează importanța monitorizării curriculumului școlar și implicarea profesorilor în acest proces. Curriculumul este un sistem complex ce include documente de politici educaționale, planuri de învățământ și ghiduri metodologice, esențiale pentru formarea competențelor elevilor. Articolul analizează două dimensiuni esențiale ale curriculumului: cel scris (documentele de politici) și cel predat (implementarea în practică). Monitorizarea curriculumului este un proces continuu, care include atât evaluări teoretice cât și abordări empirice, pentru a asigura relevanța și eficiența documentelor educaționale. Studiul se bazează pe un chestionar aplicat profesorilor de biologie, având scopul de a identifica punctele forte și deficiențele curriculumului actual, oferind sugestii pentru îmbunătățirea procesului educațional. Rezultatele cercetării reflectă angajamentul cadrelor didactice în adaptarea și implementarea curriculumului, subliniind importanța formării continue și a adaptării la cerințele educaționale actuale.
  • Item
    Level of communication competence in romanian language among non-native graduate students from the Republic of Moldova: aspects of monitoring and evaluation [Articol]
    (CEP USM, 2025) Goraș-Postică, Viorica; Nastasiu, Silvia
    The study presents the results of a recent investigation carried out at Nicolae Testemițanu State University of Medicine and Pharmacy in Chisinau, Republic of Moldova. It aims to evaluate the self-perceptions of non-native medical students regarding their level of communication in Romanian, both as the official state language and as a tool for professional and civic integration. Communication skills were analyzed in relation to the official provisions of the National Romanian Language and Literature Curriculum, which formed the basis of the training for the graduate students who are now medical students. The analysis also considered the increasing institutional demands placed on them for their subsequent socio-professional integration with in the country.
  • Item
    Evaluarea curriculară – evaluarea curriculumului: concept și metodologie [Articol]
    (CEP USM, 2025) Guțu, Vladimir; Boliev, Veaceslav
    Abordarea sistemică/holistică a curriculumului educațional prefigurează și direcții de evaluare a acestuia: conceptuală, structurală, procesuală și a produsului. În acest sens, curriculumul se axează pe afirmația rolului prioritar al finalităților educaționale în funcție de care se structurează și celelalte componente ale paradigmei curriculare, care asigură: unitatea demersului psihocentric și sociocentric, unitatea educației și instruirii, unitatea predării-învățăriievaluării. De aici deducem și obiectul evaluării: curriculum educațional, dar și aspectele, specifice construcției curriculare în parte. Așadar, obiectul evaluării curriculumului educațional constituie paradigma conceptuală și metodologică a acestuia și dimensiunile specifice: produse curriculare, procesul de proiectare-implementare-monitorizare, structura disciplinei de studiu, finalitățile etc. Pentru prima dată se încearcă caracterizarea noțiunilor „evaluarea curriculară”, „evaluarea curriculumului”. Accentul se pune pe analiza diferitor criterii de evaluare a curriculumului, metodelor și modelelor de evaluare a curriculumului în ansamblu și a curriculumului scris, în particular.
  • Thumbnail Image
    Item
    Theoretical conceptualizations regarding school curriculum monitoring from the perspective of student thinking development
    (CEP USM, 2024) Cerlat, Raisa
    The article explores the importance of curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development. It outlines the evolution of the curriculum as a central tool in education, defining the learning path and educational objectives. An analysis is made of the historical development of the curriculum and its various definitions and components. The paper proposes a multidimensional approach to curriculum monitoring, including both the analysis of curricular documents and the use of qualitative and quantitative methods to assess the impact of the curriculum on the development of students’ thinking. It also emphasizes the relevance of adapting the curriculum to students’ needs and their cognitive development stages. Finally, future research directions are presented, highlighting the importance of continuous curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development, in order to meet the needs of a constantly changing society.
  • Thumbnail Image
    Item
    Monitoring of evaluated school curriculum – concept and particularities
    (CEP USM, 2024) Botezatu, Valeria
    The article focuses on the monitoring of school curricula with an emphasis on evaluating student learning outcomes. It underscores the importance of integrating evaluation as a continuous and systematic process within teaching and learning activities. The main goal of monitoring is to ensure that the curriculum is applied effectively in educational practice, identifying barriers and areas for improvement. The article outlines key indicators of effective evaluation, including the frequency of formative and summative assessments, timely feedback, student progress, and the alignment of evaluation methods with learning objectives. The importance of both internal and external monitoring is highlighted, with internal monitoring offering immediate feedback for continuous adjustment, while external monitoring ensures overall quality control. The paper also stresses the need for a balance between assessment for results and for process, emphasizing that an effective evaluation system motivates students and improves both teaching strategies and learning outcomes.
  • Thumbnail Image
    Item
    Promovarea instruirii prin cercetare în curriculum la chimie în baza conceptului STEAM
    (CEP USM, 2023) Cazacioc, Nadejda; Rotari, Veronica; Coropceanu, Eduard
    Studiul include analiza Curriculum-ului modernizat în 2019 la Chimie. Sunt anlizate elementele cercetării în curriculum și ponderea lor în raport cu numărul total de ore per clasă și ciclu de studii. Totodată, este cercetat rolul profesorului în corelarea obiectivelor evaluării care au rolul de a forma la elevi competențe proprii și de a-i orienta spre succes, ceea ce denotă calitatea procesului instructiv-educativ. Acesta depinde de nivelul formării profesionale și mijloacele de predare care le-ar trezi interes pentru studii conștiente elevilor și totodată să-i pregătească pentru viață.
  • Thumbnail Image
    Item
    The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education
    (CEP USM, 2024) Clichici, Veronica
    This scientific article offers a descriptive-analytical foray into the research theme „The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education”. The actuality of this approach elucidates the necessity of the new education process that has become a priority imperative in university education, centered on the learner/student, which presents the premises of a European-type education through the system of values it promotes. The purpose of the research aims at a descriptive analysis of the new educations as a factor of change through an axiological approach to the problem of the contemporary world in student training within university education. In this sense, the dimensions of the new educations at the international and national level were analyzed for the integral training-development of the student’s personality. At the same time, it was determined the ways of implementing the new educations through methodological approaches within university education. The scientific results of the research are relevant by documenting university educational policies, specialized scientific literature with the possibility of implementing new educations in university education and from other specialties than Educational Sciences.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALENȚELE DISCIPLINELOR ȘCOLARE ÎN FORMAREA COMPETENȚELOR INTER- ȘI TRANS-DISCIPLINARE
    (CEP USM, 2024) Șevciuc, Maia; Țurcanu, Carolina; Boliev, Veaceslav
    The given article is dedicated to the approach of Education Plans from the perspective of the formation of inter- and transdisciplinary skills. The focus is on the analysis of the formative values of the Curriculum, of school subjects in the formation of transversal skills in different countries. Six transversal competences are identified from the structure of the key competences of the Council of Europe and the clear disciplines, which contribute to their formation, in the first place. We found several differences in the structure of the school subjects through which the identified skills are formed in different countries. The analysis of the correlation of school subjects with transversal skills represents an effective methodological mechanism for relevant curriculum design. It is also proposed to measure the interference of school discipline with transversal competence, which can be measured by qualifications, to a large extent, to an average extent, to a small extent, it does not manifest itself.
  • Thumbnail Image
    Item
    CURRICULUMUL EDUCAȚIONAL INTEGRAT: CONCEPT ȘI PERSPECTIVELE INTEGRALITĂȚII
    (CEP USM, 2024) Guțu, Vladimir; Velișco, Nadejda
    Conceptul de curriculum integrat în ultimul timp a devenit unul discutabil dar și actual. Deși există mai multe abordări și teorii cu privire la curriculum-ul integrat, problema conceptualizării acestui fenomen rămâne una la ordinea de zi. Articolul dat vine să elucideze unele aspecte ale conceptului „curriculum-ul integrat”. Primul obstacol în conceptualizarea curriculum-ului integrat ține de diversitatea chiar și de ambiguitatea abordărilor a curriculum-ului educațional în genere. În acest caz apare întrebarea, ce integrăm? Curriculum-ul − paradigmă, curriculum-ul − finalitate, curriculum-ul − concept, curriculum-ul − proces, curriculum-ul − sistem de produse, sau integrăm numai unele elemente de construcție curriculară etc.? Accentul se pune pe analiza abordărilor teoretice ale conceptului de curriculum și de curriculum-ul integrat, dar și pe analiza tendințelor în cercetarea curriculară a fenomenului enunțat. Totodată se descriu unele perspective ale integrării curriculare în cadrul unei discipline (integrate și/sau integre) și în cadrul a mai multor discipline.
  • Thumbnail Image
    Item
    CADRUL COMPARATIV AL FINALITĂȚILOR EDUCAȚIONALE DIN FINLANDA ȘI REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2024) Guțu, Vladimir
    In this article, the problem of educational goals in different countries is addressed, in a comparative plan. Acceptance is based on the analysis of the valorization of transversal skills through the curriculum system specific to the respective countries. In this context, important for the Republic of Moldova is the comparison of the skills from the Basic Curriculum in Finland with the skills structured in the National Curriculum from the Republic of Moldova, Finland, being in the top of the countries with the most developed education system. We found that there is a core of transversal competencies common to several countries and the transversal competencies specific to a country, determined by the value guidelines of this country. The valorization of transversal skills in the educational curricula of the Republic of Moldova faces the problem of the historical approach to education focused on intradisciplinarity. At the same time, some methodological suggestions are proposed, in this sense.