Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
9 results
Search Results
Item DEMERSUL DIDACTIC: DE LA REFLEXIE LA IMPROVIZAȚIE ȘI CREATIVITATE(CEP USM, 2022) Marari, MihaelaLa prima vedere s-ar putea vorbi despre inutilitatea proiectării didactice întrucât, uneori, se realizează plecând de la manuale învechite, programe insuficient adaptate și este extrem de cronofagă. În ce măsură, însă, aceste „neajunsuri” sunt decisive pentru renunțarea la acest tip de activitate? Trebuie văzut dacă un proces instructiv-educativ poate fi organizat pe termen lung doar pornind de la niște conținuturi sau presupune un proces îndelung de reflecție critică, unde creativitatea se împletește cu o analiză atentă a etapelor ce îl compun. De aceea, în studiul nostru vom insista asupra necesității proiectării didactice, pornind de la documentele curriculare și nu de la manual. Vom încerca să arătăm că, dincolo de stereotipurile didactice, o bună organizare a activității didactice îi permite cadrului didactic să gândească orele, raportându-se la elevii săi. Nu în ultimul rând, vom arăta că, datorită proiectării didactice, profesorul poate contribui la formarea și desăvârșirea profilului absolventului, indiferent de disciplina pe care o predă, printr-o abordare proprie a materiei predate.Item Proiectul de cercetare ca metodă de dezvoltare a competenței investigaționale la elevi din perspectivă interdisciplinară(CEP USM, 2023) Sîrbu, Irina; Șevciuc, MaiaÎn acest articol este evidențiat rolul proiectelor de cercetare în dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, cu accent pe abordare interdisciplinară. Autorii subliniază importanța integrării mai multor discipline într-un proiect comun, permițând astfel elevilor să aplice și să consolideze cunoștințele lor într-un context complex și interconectat. Lucrarea scoate în evidență, de asemenea, adaptabilitatea acestei abordări, care poate permite atât lucrul individual, cât și cel în echipă, în funcție de circumstanțele specifice. În plus, se evidențiază maniera în care proiectele de cercetare contribuie la dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, alimentându-le curiozitatea intelectuală și încurajându-i să exploreze în profunzime subiectele de studiu.Item EVALUAREA CUNOȘTINȚELOR VERSUS EVALUAREA COMPETENȚELOR FUNCȚIONARILOR PUBLICI CU STATUT SPECIAL ȘI A CARABINIERILOR DIN CADRUL MAI(CEP USM, 2023) Ciumac, AndrianCunoștințele în sine nu sunt de mare folos funcționarilor publici cu statut special și carabinierilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), pe când competenţele, deținând un grad esențial de superioritate în comparație cu cunoștințele, acordă acestor funcționari posibilitatea de a demonstra în mod practic dacă sunt în stare să acţioneze potrivit cu ceea ce cunosc. Din această perspectivă, aplicarea procesului de evaluare a calității personalului din cadrul MAI, pe dimensiunea formării profesionale, este mai relevantă și mai obiectivă anume în legătură cu competențele. O astfel de abordare a proceselor de evaluare va contribui în mod sigur la creşterea nivelului de performanţă profesională a personalului din cadrul MAI, fapt care va genera beneficiarilor suficientă siguranță, iar satisfacţia cetăţenilor faţă de calitatea personalului MAI va atinge cote scontate.Item FORMAREA LA ELEVI A COMPETENŢEI DE APRECIERE A OPEREI LITERARE(2021) Șchiopu, ConstantinItem ROLUL POLITICILOR EDUCAȚIONALE ÎN FORMAREA COMPETENȚELOR CIVICE(CEP USM, 2019) Dandara, Otilia; Negrei, VioricaItem REPERE CONCEPTUALE PRIVIND FORMAREA COMPETENȚELOR LA GEOGRAFIE PRIN STUDIEREA ORIZONTULUI LOCAL / ȚINUTULUI NATAL(CEP USM, 2021) Sochircă, VitalieÎn articol sunt prezentate unele repere conceptuale privind formarea competențelor la Geografie în învățământul general prin studierea orizontului local / ținutului natal. Sunt puse în evidență prevederile Curriculumului Național la Geografie cu referire la studierea orizontului local / ținutului natal, într-o relație de continuitate directă cu prevederile similare ale curriculumului pentru educaţie timpurie și, respectiv, pentru învățământul primar.Item ABILITĂŢILE SOCIOEMOŢIONALE: PRIORITATE A EDUCAŢIEI SECOLULUI AL XXI-LEA(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Turchină, TatianaCompetenţele sociale şi emoţionale sunt pilonul succesului în viaţă. Mediul şcolar devine cel mai propice pentru promovarea competenţelor socioemoţionale ale elevilor. Şcoala este dotată cu toate cele necesare pentru a-i conecta pe actorii din educaţie şi a crea un climat şcolar sigur, echitabil şi angajator, astfel încât fiecare elev să dobândească şi să-și îmbunătăţească cunoştinţele, abilităţile şi dispoziţiile de care are nevoie pentru succes în viaţă.Item CURRICULUMUL 2019: DEMERSURI CONCEPTUALE, METODOLOGICE SI MANAGERIALE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Guțu, VladimirArticolul dat este dedicat prezentării axelor valorice ale reformei curriculumului pentru învăţământul general, caracterizării fundamentelor conceptuale şi orientărilor metodologice de dezvoltare, accentul fiind pus pe abordarea teleologică, conţinutală şi procesuală a curriculumului şcolar. Totodată, sunt descrise în plan retrospectiv etapele reformei curriculare în Republica Moldova, începând cu anii 90 ai secolului trecut, precum şi demersurile inovative ale curriculumului dezvoltat.Item DEMERSURI PSIHOPEDAGOGICE ALE ÎNVĂŢĂRII LA ADULŢI(CEP USM, 2018) Sîrghi, AngelaAstăzi,în condiţiile economiei postindustriale, informatizării şi globalizării tuturor sferelor de activitate a omului, problema educaţiei adulţilor a căpătat valenţe şi perspective noi. Învăţământul pentru adulţi este o componentă importantă a învăţării permanente, deoarece cunoştinţele, competenţele şi atitudinile dobândite în perioada copilăriei şi a adolescenţei în familie, la şcoală, în timpul formării profesionale sau în universitate nu vor dura toată viaţa.De asemenea,această recunoaştere „totală” –sub aspect social, economic, politic, educaţional,antropologic etc. –a fost determinată atât de cantitatea și calitatea impunătoare a raţionamentelor şi polemicilor ştiinţifice, de praxisul andragogic activ din ultima perioadă,cât şi de evoluţia propriu-zisă a omului şi a umanităţii, a economiei și a societăţii,a unor realităţi transcendente, precum timpul, spaţiul, viteza, consistenţa.