Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    MEMORIA ȘI ÎNVĂȚAREA
    (CEP USM, 2022-11-29) Potâng, Angela
    În articol se pune accentul pe rolul memoriei în procesul de învățare la elevi. Importanța memoriei în activitatea cognitivă nu trebuie subestimată, deoarece fără procesele memoriei niciun tip de învățare nu este posibilă. Scopul cercetării date constă în a determina viziunile/opiniile cadrelor didactice, părinților și ale elevilor privind necesitatea antrenării memoriei, relația dintre nivelul de dezvoltare a memoriei și performanța în învățare, factorii stimulativi ai capacităților mnezice ale elevilor. Capacitățile mnezice ale elevului constituie un factor predictor puternic pentru performanța școlară, de aceea e nevoie ca memoria să fie îmbunătățită constant în cadrul activităților didactice.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL REȚELELOR DE SOCIALIZARE ASUPRA LIMBAJULUI ELEVILOR ÎN VIZIUNEA CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2022-11-29) Dolinschi, Cristina
    Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale a favorizat crearea unor noi medii de comunicare virtuală, și anume rețelele de socializare, care, datorită interesului sporit, reprezintă o provocare societală contemporană cu o amprentă puternică asupra dezvoltării copiilor și nemijlocit asupra procesului instructiv-educativ. În articolul de față sunt prezentate rezultatele unui studiu care elucidează viziunile cadrelor didactice cu privire la impactul rețelelor de socializare asupra limbajului elevilor, prin evidențierea anumitor riscuri și vulnerabilități, precum și a aspectelor pozitive ce țin de dezvoltarea abilităților lingvistive și comunicative.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI ALE EPUIZĂRII PROFESIONALE A CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SPECIAL
    (CEP USM, 2022-11-29) Croitoriu, Nicoleta
    Frecvența din ce în ce mai mare a persoanelor angajate în câmpul muncii, care suferă de epuizare profesională, justifică atenția acordată acestui fenomen în ultimii ani, atât la nivel științific, cât și la nivelul simțului comun. Considerat a fi o importantă problemă socială și individuală (Maslach, 1993), acest fenomen necesită, pe lângă abordarea teoretică, și o serie de cercetări practice realizate pe cadre didactice din învățământul preuniversitar în vederea prevenirii sau reducerii frecvenței și intensității acestui sindrom. Scopul acestei cercetări rezidă în stabilirea nivelului de epuizare profesională la cadrele didactice care activează în medii educaționale incluzive, identificarea factorilor de risc ai acestui fenomen, studierea relaţiei de interdependenţă cu resursele personale și resursele postului, precum şi determinarea condiţiilor psihologice de diminuare a epuizării profesionale. La această etapă de cercetare eșantionul a întrunit 70 de cadre didactice din instituții educaționale preuniversitare, care își desfășoară activitatea la ciclurile primar, gimnazial și liceal din municipiul Suceava și din județele Suceava, Iași, Neamț. La constituirea eșantionului prin aplicarea metodei randomizării am urmărit să respectăm principiul diversității teritoriale, selectând instituții din localități urbane și rurale cu subiecți (cadre didactice) care lucrează cu elevi cu CES, din învățământul special. Analiza răspunsurilor oferite de subiecți arată că cauzele care obosesc emoțional cadrele didactice implicate în activitatea profesională în învățământul special diferă de la un subiect la altul și sunt într-o creștere semnificativă.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII DE FORMARE A COMPETENŢEI DE COMUNICARE LA ELEVII CLASELOR PRIMARE LA EDUCAȚIA DIGITALĂ ÎN CADRUL ARIEI CURRICULARE ,,TEHNOLOGII”
    (CEP USM, 2019) Muruz, Rodica
    In the article ,,The strategies of formation communication skills with primary school students within the ,,Digital education”” I approached the applicative value of research that consist in: the practical application of the most effective and interactive strategies for the formation and development of communication skills at the pupils of primary classes within the curricular area “Technology”; experimental validation of progress in the development of digital communication competence, obtained in the control sample; comparing and interpreting the results of the experimental and control.
  • Thumbnail Image
    Item
    VOCABULARUL ELEVILOR MARCAȚI DE INSUCCES ȘCOLAR
    (CEP USM, 2019) Solovei, Ala
    In the article "Particularities of Vocabulary Development of the pupils with School Failure", emphasis is placed on the quality of the teaching / learning / evaluation process and, in particular, the focus of the educational management on the unity of the psycho-centric and socio-centric approaches:the psycho-centered approach focusing on pupils with their peculiarities and needs, their own learning and development rhytm, and the socio-centric one – on the assimilation of the system of values promoted by society. (National Curriculum Primary Education, 2018). Knowing that there is an indispensable correlation between language and thought, and generalization is a basic operation of thought, we have only referred to some aspects of generalizing function of the vocabulary.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂŢI ALE DEFICITULUI DE ATENŢIE LA COPII
    (CEP USM, 2020) Tarnovschi, Ana
    Tulburarea de atenţie, caracterizată printr o diminuare a capacităţilor cognitive, dezechilibrează viaţa de zi cu zi atât a copiilor, a părinţilor acestora, cât şi a profesorilor. Ea presupune dificultăţi de concentrare, impulsivitate şi hiperactivitate.Deficitul de atenţie şi eşecul şcolar asociat provoacă tensiuni în familie şi pot deveni elemente amplificatoare ale conflictelor.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXPERIENȚE INTERNAȚIONALE PRIVIND ABORDAREA ABSENTEISMULUI ELEVILOR (ȘCOLAR)
    (CEP USM, 2019) Decean, Monica; Șevciuc, Maia
    Absenteismul şcolar este un fenomen care a cunoscut o dinamică spectaculoasă în ultimele decenii. Incapacitatea elevului de a se integra în climatul şcolar, caracterizat prin norme și reguli clare, reprezintă una dintre cauzele ce conduc la nevoia acestuia de evadare, fapt ce determină apariţia fenomenului de absenteism şcolar sub diferitele forme de manifestare.Axate pe această temăs au facut numeroase cercetari în întreaga lume.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA ELEVILOR CA INTERPREŢI AI OPEREI LITERARE ÎN PROCESUL STUDIERII TRĂSĂTURILOR EI DE GEN ŞI SPECIE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Şchiopu, Constantin; Popova, Valentina
    În articol este abordată problema formării elevului ca interpret al operei literare din perspectiva cunoaşterii trăsăturilor de gen şi specie ale acestora. Iniţial, se face trimitere la câteva teorii privind problema genurilor literare, ulterior se insistă asupra unor aspecte metodice ale predării/studierii noţiunilor de teorie literară în cadrul Valentina Popova lector superior, Universitatea de Stat Nistreană Taras Șevcenko din Tiraspol atelierelor de creaţie/de scriere creativă. Metodologia propusă este întemeiată pe principiile creativităţii şi pe activităţi cu caracter ludic. Activităţile din cadrul atelierelor sunt structurate pe arii tematice, în funcţie de speciile literare. În finalul articolului sunt prezentate rezultatele experimentului de formare şi concluziile generale.
  • Thumbnail Image
    Item
    INTERPRETĂRI PSIHOLOGICE ALE CREATIVITĂȚII ȘI STIMULAREA CREATIVITĂȚII ÎN CLASELE PRIMARE
    (CEP USM, 2019) Rotaru, Ramona-Elena
    Creativitatea este considerată de foarte mult timp un fenomen extraordinar și original. În zilele noastre, creativitatea pare să fie o nevoie socială, devenind o problemă de cercetare progresivă. Pe lângă faptul că termenul creativitate reprezintă un subiect abordat controversat de către numeroși cercetători, în articol vor fi prezentate câteva interpretări psihologice ale creativității și importanța stimulării creative în clasele primare. În plus, stimularea creativității este aplicată copiilor din școala primară și este influențată de potențialul creativ. Creativitatea este ceva ce putem descoperi la fiecare copil, nu doar la cei care sunt inteligenți sau talentați.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLICAREA MEMORIEI ÎN PROCESUL DE ÎNVĂȚARE LA ELEVII DE VÂRSTĂ ȘCOLARĂ MICĂ
    (CEP USM, 2018) Grosu, Oxana
    Memoria este unul dintre procesele psihice care stau la baza procesului de învățare școlară. Învățarea este tratată în corelație cu memoria, iar noile condiții în care este pus să acționeze elevul de vârstă școlară mică înaintează sarcini mult mai complexe, producând schimbări importante ale memoriei. Fără procesele memoriei învățarea școlară este de neconceput, deoarece memorarea, păstrarea, recunoașterea și reproducerea materialului studiat sunt condiții indispensabile în însușirea cunoștințelor în școală. De aceea, dezvoltarea și optimizarea memoriei la elevii de vârstă școlară mică rămâne o preocupare importantă a educației. Scopul studiului dat este de a determina specificul implicării memoriei în procesul de învățare la elevi.