Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
16 results
Search Results
Item ИЗУЧЕНИЕ МОТИВАЦИОННОЙ СФЕРЫ ЧЕЛОВЕКА В РАМКАХ СОВРЕМЕННОЙ ПРИКЛАДНОЙ ПСИХОЛОГИИ(2021) Брайлян, НаталияContemporary applied psychology has a strongly pronounced active component. This branch performs a creative function – the psychologist studies the personality of a subject, constructs it, helps him change and develop, become a different person. Psychological knowledge about the internal motivation of one’s personality plays a significant role in this process. Applied psychology is a social phenomenon that affects both public consciousness and the establishment of behavioral norms and rules, values and ideals of individuals, groups and society as a whole. Scientists and practical psychologists who study personality, its motives, structure and hierarchy of the motivational sphere of people are responsible for scientific credibility, reliability of published research results, correctness of conclusions, honesty, sincerity and transparency of scientific position. The value of the applied aspect of psychology – the published psychological knowledge – evokes a public resonance: on their basis, a lot of humanitarian scientific paradigms and concepts that are significant for the social world are formed. Keywords: applied psychology, personality, motivational sphere, society, motives, values hierarchy, consciousness.Item ОСОБЕННОСТИ МОТИВАЦИОННОГО АСПЕКТА УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ У СТУДЕНТОВ ВУЗОВ(CEP USM, 2021) Брайлян, НаталияМотивация учебной деятельности – это сложный комплекс, объединяющий различные учебные процессы, методы и различные педагогические средства побуждения учащихся к продуктивной познавательной деятельности. Учебная мотивация напрямую способствует активному усвоению содержания образования, то есть необходимых для личности знаний, умений и навыков. Процесс формирования способов мотивации происходит в ходе совместной деятельности преподавателей – это мотивация обучения, их отношение к профессиональным обязанностям, а с другой стороны – учащихся, это мотивация учения и их внутренняя автомотивация.Item CADRUL METODOLOGIC DE DEZVOLTARE A MOTIVAŢIEI PENTRU AUTOFORMARE LA CADRELE DIDACTICE(CEP USM, 2019) Eremei-Berezovschi, AnaImplementarea de schimbări în sistemul educațional, în acord cu documentele europene, care definesc competenţa ca rezultat al învăţării, reprezintă noi provocări pentru cariera didactică. Prin determinarea de noi atribuţii şi noi competenţe în proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de predare-învaţare-evaluare, cadrele didactice solicită satisfacerea anumitor necesități dezvoltând astfel motivația pentru autoformare. Cadrul metodologic al dezvoltării motivației pentru autoformare la cadrele didactice conduce la dezvoltarea unor noi abordări în ceea ce priveşte competenţele în predare, abordări care se centrează pe cunoştinţele şi competenţele necesare pentru a face faţă schimbărilor în sistemul educațional.Item MANIFESTAREA PERSISTENŢEI MOTIVAŢIONALE LA PERSOANELE SEROPOZITIVE(CEP USM, 2016) Praviţchi, GalinaCercetarea persistenţei motivaţionale la persoanele seropozitive este deosebit de actuală şi importantă în condiţiile răspândirii infecţiei HIV. Abordarea infecţiei HIV/SIDA este complexă, vizând rezolvarea tuturor aspectelor alterate: somatic, psihic, socioeconomic, accentul fiind pus pe calitatea vieţii persoanei. Fiind o maladie cronică, care provoacă mari daune la nivel de comunitate, de ţară şi la nivel global, aceasta aduce suferinţe persoanei. De asemenea, aceasta împiedică manifestarea potenţialului personal prin diminuarea persistenţei motivaţionale şi atingerea obiectivelor de lungă durată.Item RELAȚIA DINTRE DEZIRABILITATEA SOCIALĂ ȘI MOTIVAȚIA SPRE SUCCES LA STUDENȚI(CEP USM, 2019) Praviţchi, Galina; Berlinski, ArmandCercetarea dezirabilității sociale în dependență de motivația spre succes este deo sebit de actuală și importantă în condițiile schimbării valorilor în societate și orientării deosebitea oamenilor spre obținerea succesului în carieră. Vârsta studenției fiind critică în privința viitorului de succes al individului, prezintă oportunitatea ideală pentru a examina relația dintre tendința persoanei de a se prezenta într-o lumină favorabilă și motivațiaei de a deveni o persoană de succes.Item CONDIŢII PSIHOPЕDAGOGICЕ DЕ DЕZVOLTARЕ A ANGAJAMЕNTULUI PROFЕSIONAL LA CADRЕLЕ DIDACTICЕ(CEP USM, 2018) Șevciuc, Maia; Mereuță, RenataÎn articol este analizat un aspеct еsеnţial în cееa cе privеştе profеsia dе cadru didactic – angajamеntul profеsional, carе asigură mеnţinеrеa în sistеmul еducaţional. Profеsia dе cadru didactic implică o sеriе dе rеsponsabilităţi, roluri, dеzidеratе, calităţi, compеtеnţе, carе o fac să sе distingă dе multе altе profеsii al căror „obiеct” al muncii еstе omul. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre factorii psihologici şi pedagogici în dezvoltarea angajamentului profesional la cadrele didactice.Item STIMA DE SINE ȘI MOTIVAȚIA PENTRU SUCCES LA ADOLESCENȚI(CEP USM, 2018) Asla, IbrahimFenomenul motivației trebuie examinat și analizat nu doar prin prisma scopului, dar şi ca o modalitate de a avea succes și rezultate înalte. Succesul reprezintă nivelul cel mai înalt în realizarea scopului. Pentru diferite forme de activitate umană (joc, învățare, muncă sau creație), motivația și eficiența acesteia ca factor de mobilizare pentru realizarea cu succes a acestora reprezintă un interes aparte. În acest context, problematica motivației pentru succes la adolescenți este importantă nu doar din punct de vedere teoretic, dar și practic.Item SPECIFICUL CONFLICTULUI INTRAPERSONAL LA POTENŢIALII ADOPTATORI(2016) Russu, IngaÎn acest studiu se abordează o problemă curentă în Republica Moldova cu privire la implicarea consilierii psihologice în procesul de adoptare pentru potenţialii adoptatori. Această necesitate este generată de faptul că cele mai multe cupluri sau persoane care trec prin decizia de adoptare se confruntă cu o serie de emoţii şi stări spirituale diicile. Astfel, este necesar să se înţeleagă multidimensionalitatea adoptării de către componentele sociale şi intrapersonale. Părinţii adoptivi se pot simţi ca victime ale "procesului". Pentru ei, evaluarea condiţiilor de viaţă, evaluarea garanţiilor morale şi sociale, includerea sau excluderea ca eligibilă în calitate de părinţi adoptivi, fac parte dintr-o procedură de generare a frustrării şi neliniştii. Unele familii suferă şi de lipsa de înţelegere şi de sprijin din partea familiei, prietenilor şi cunoscuţilor. De asemenea, în acest context, părinţii se pot confrunta cu unele frustrări legate de procedura de congruenţă cu un copil visat.Item CONSIDERAŢII PSIHOPEDAGOGICE ASUPRA MOTIVAŢIEI PENTRU ÎNVĂŢARE(CEP USM, 2017) Asla, IbrahimÎnvăţarea şcolară este o activitate planificată, un model de acţiune dinamică, un plan de acţiune,prin care se reconstruieşte şi se dezvoltă sistematic cunoştinţe, idei şi moduri care ne ajută să fundamentăm, să examinăm şi să validăm adevăruri. Este activitatea de organizare şi autoorganizare a experienţei, de construcţie şi reconstrucţie a personalităţii elevului, de formare şi autoformare a propriei individualităţi bio-psihosocio culturale. La rândul ei, motivaţia este şi rămâne o problemă importantă atât pentru profesorul care se confruntă cu situaţii benefice, cât şi pentru elevul care este motivat să înveţe şi are resurse energetice şi obiective clare, întrucât este pus să găsească instrumentele şi contextele de menţinere şi de valorificare maximă, de transformare a ei într-o resursă permanentă de dezvoltare. Motivaţia are nu doarun caracter energizator sau activator asupra comportamentului, ci totodată şi unul de direcţionare a comportamentelor. Astfel,putem conchide că motivaţia dispune de două segmente importante: unul de energizare, iar celălalt vectorizant, de orientare a comportamentului spre realizarea unui anumit scop.În articolul de faţă este efectuală o analiză a paradigmelor ştiinţifice careîncearcă explicarea unui fenomen atât de complex precum motivaţia pentru învăţare ca componentă primordială în obţinerea performanţelor şcolare.Item MOTIVAŢIA – ELEMENT ESENŢIAL ÎN FORMAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE(CEP USM, 2017) Cristei, MariaÎn articolul de faţă este realizată o analiză calitativă, legată de motivaţia studenţilor în procesul de formare/de zvoltare profesională în învăţământul superior. Datele prezentate în articol sunt rezultatele unui studiu prin aplicarea metodelor sociologice de cercetare a studenţilorde la diferite specialităţi aleFacultăţii de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţiide Stat din Moldova.