Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
5 results
Search Results
Item CUNOSTINTE, ATITUDINI SI PRACTICI DE VALORIFICARE A EDUCATIEI INTERCULTURALE IN INSTITUTIILE DE INVATAMANT SUPERIOR (STUDIU DE EVALUARE INITIALA)(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Cristei, Aliona; Costachi, IonelaArticolul prezintă rezultatele studiului de evaluare iniţială a cunoştinţelor, atitudinilor şi practicilor de valorificare a educaţiei interculturale în instituţiile de învăţământ superior din Republica Moldova. Cercetarea s-a realizat în cadrul proiectului Promovarea şi dezvoltarea educaţiei interculturale în formarea iniţială a cadrelor didactice, implementat de C.E. PRO DIDACTICA, cu sprijinul Fundaţiei pentru Copii Pestalozzi din Elveţia, care are ca finalitate dezvoltarea curriculară şi formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice din perspectiva competenţei interculturaleItem AXIOLOGIE – CADRU DE REFERINŢĂ ÎN FORMAREA ORIENTĂRILOR VALORICE LA STUDENŢI(CEP USM, 2017) Guțu, Zoia; Dohotaru, MaiaAnalizei este supusă problema valorilor și formării orientărilor valorice la studenți din diferite perspective: filosofică,psihologică, sociologică, pedagogică. Accentul se pune pe analiza diferitelor clasificări ale valorilor, pe caracterizarea fenomenului de orientări valorice, acceptând latura educațională a acestora. Totodată, sunt analizate pe larg funcțiile orientărilor valorice: expresivă, adaptivă, protejare, cunoaștere, coordonare.Item DEMERSURI PSIHOPEDAGOGICE ALE ÎNVĂŢĂRII LA ADULŢI(CEP USM, 2018) Sîrghi, AngelaAstăzi,în condiţiile economiei postindustriale, informatizării şi globalizării tuturor sferelor de activitate a omului, problema educaţiei adulţilor a căpătat valenţe şi perspective noi. Învăţământul pentru adulţi este o componentă importantă a învăţării permanente, deoarece cunoştinţele, competenţele şi atitudinile dobândite în perioada copilăriei şi a adolescenţei în familie, la şcoală, în timpul formării profesionale sau în universitate nu vor dura toată viaţa.De asemenea,această recunoaştere „totală” –sub aspect social, economic, politic, educaţional,antropologic etc. –a fost determinată atât de cantitatea și calitatea impunătoare a raţionamentelor şi polemicilor ştiinţifice, de praxisul andragogic activ din ultima perioadă,cât şi de evoluţia propriu-zisă a omului şi a umanităţii, a economiei și a societăţii,a unor realităţi transcendente, precum timpul, spaţiul, viteza, consistenţa.Item COMPETEN E DE LUCRU CU PERSOANELE VÂRSTNICE(CEP USM, 2018) Bodrug-Lungu, Valentina; Șevciuc, MaiaGrаdul de civilizаţie аl unei societăţi este determinаt de аtitudineа pe cаre o mаnifestăm fаţă de persoаnele în vârstă. Persoаnele în vârstă sunt un аdevărаt exemplu pentru întreаgа societаte, аtât prin experienţа de viаţă bogаtă, mаturitаteа gândirii şi а luării deciziilor, precum şi printr-o serie de аptitudini şi competenţe cаre sunt, uneori, pe cаle de dispаriţie, deşi reprezintă o moştenire culturаlă semnificаtivă. În multe comunităţi vârstnicii joаcă rolul de păstrători аi culturii, consilieri educаţionаli şi sociаli. Contribuţiа pe cаre o аduc şi respectul de cаre se bucură аsigură păstrаreа аtât а demnităţii, cât şi а sănătăţii lor, deşi sub аnumite аspecte ei devin tot mаi vulnerаbili. În аcest аrticol ne propunem să reflectăm аsuprа problemelor de ordin psihologic şi educаţionаl cu cаre se confruntă persoаnele în vârstă, fаpt ce аr oferi o deschidere pentru vаlorifi cаreа аcestui аspect în pregătireа speciаliştilor prin progrаmele de mаsterаt în domeniul consilierii pentru probleme de fаmilie.Item COMPETENŢA – ABORDARE SITUAŢIONALĂ, STRUCTURALĂ ŞI METODOLOGICĂ(CEP USM, 2018) Guțu, VladimirÎn articol este analiza tă problema „competenţelor”din diferite perspective: clarificărilor conceptuale, abordărilor situaţională şi structurală, metodologică şi acțională. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre diferite categorii şi tipuri de competenţe, dar şi pe identificarea mecanismelor de proiectare a competenţelor specifice disciplinelor şcolare. Demersul inovativ al abordărilor propuse ţine de conceptualizarea tridimensională a competenţei (logica acţiunii, logica curriculară, logica învăţării)şi de cea bidimensională (logica priorităţii tipurilor de activitățiîn raport cu direcţiile de dezvoltare a personalității şi/sau invers, logica priorității domeniilor de dezvoltare a personalității cu tipurile de activităţi în cadrul unui domeniu de cunoaştere).