Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Integrarea conținuturilor jocului de rugby în lecțiile de educație fizică la nivel liceal: premise metodologice și valențe formative [Articol]
    (CEP USM, 2025) Udroiu, Marian
    Studiul analizează impactul integrării conținuturilor jocului de rugby în lecțiile de educație fizică la nivel liceal, având ca scop optimizarea procesului instructiv-formativ prin valorificarea valențelor formative ale acestui sport. Obiectivele cercetării au vizat selectarea și structurarea conținuturilor specifice rugbyului, fundamentarea metodologică a aplicării acestora în demersul didactic și evaluarea influenței asupra dezvoltării motricității elevilor. Plecând de la ipoteza că aplicarea mijloacelor din rugby contribuie semnificativ la dezvoltarea capacităților motrice generale și specifice, cercetarea a evidențiat corelații funcționale între elementele tehnico-tactice ale jocului și calitățile motrice dominante. Metodologia elaborată asigură un cadru didactic coerent și progresiv pentru dezvoltarea competențelor motrice generale și specifice disciplinei, contribuind concomitent la formarea trăsăturilor de personalitate ale elevilor, prin cultivarea spiritului de echipă, a responsabilității, a perseverenței și a capacității de adaptare în contexte variate de învățare motrică, aspecte esențiale în dezvoltarea armonioasă și integrată a acestora.
  • Thumbnail Image
    Item
    The influence of the physical education lesson with rugby content on the motivation of high school students to practice motor activities
    (CEP USM, 2024) Udroiu, Marian
    This article represents, in general, the purpose of our research that followed the influence of the physical education lesson with rugby content on the motivation of the practice of curricular and extracurricular motor activities by high school students. From the analysis of the monitoring documents (the record book and the physical education teacher’s notebook) it resulted that the students in the experimental group, by including the means specific to rugby in the physical education lessons, increased their participation in classes. This fact is confirmed by the reduction in the number of absences recorded by the class in physical education lessons during the school year, compared to both the previous year of studies and the students in the control group. Also, the reduction in the number of absences from physical education classes highlights a significant increase in the interest of students in the experimental group in practicing sports, either individually or within sports groups outside the school, compared to students in the control group.