Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
12 results
Search Results
Item AGRESIVITATEA MANIFESTATĂ ÎN TRAFICUL RUTIER DE CĂTRE ȘOFERII TINERI(CEP USM, 2022) Tolstaia, Svetlana; Vladu, Anamaria NicoletaȘoferii tineri, începători, reprezintă un procent disproporționat de decese și răniri în accidentele rutiere din întreaga lume. Prezenta cercetare își propune să identifice manifestarea caracteristicilor psihologice agresive în rândul tinerilor șoferi auto. Una dintre cele mai des întâlnite probleme care influenţează în sens negativ activitatea de conducere o reprezintă agresivitatea la volan. Aceasta se poate manifesta atât în raport cu activitatea în ansamblul său, cât şi cu elemente specifice acesteia. Furia ca și concept general poate fi definită ca un construct multidimensional care poate fi exprimat la nivel cognitiv, emoțional, psihologic și comportamental. Furia la volan este o extrapolare a conceptului general de agresivitate la volan. Cu alte cuvinte, este conceptualizată ca o tendință frecventă și intensă de a deveni furios în timpul activității de conducere a autovehiculului.Item PARTICULARITĂȚI PSIHOLOGICE ALE ACTIVITĂȚII SPECIALIȘTILOR ÎN IT: REVIZUIREA CERCETĂRILOR(CEP USM, 2020) Tolstaia, SvetlanaPiața tehnologiilor informaționale se dezvoltă astăzi dinamic, iar personalul ITeste un grup mare de resurse umane calificate.Valorificarea potenţialului industriei IT neces ită o atenţie sporită faptă de particularitățile psihologice ale reprezentanților diferitor profesii din sfera IT. In articol sunt analizate diferite cercetări privind problemele și dificultățilecel mai frecvent întâlnite la specialiștii din această sferă.Item MUNCA SAU FAMILIA: CONFLICT DE ROL LA FEMEI(CEP USM, 2016) Tolstaia, SvetlanaItem UNELE ASPECTE ALE CONFORTULUI PSIHOLOGIC LA FEMEILE CASNICE(CEP USM, 2009) Tolstaia, SvetlanaLa revelation des mecanismes de la formation, le developpement de la prosperite subjective permettra de definir leur influence sur le proces de l'autoactualisation, et en particulier pour ses tels composants comme le besoin de la connaissance, dans les relations, dans le respect de soi, dans l'autoacceptation. L'article a passé en revue les éléments qui constituent le bien-être subjectif des femmes - ménagères du moyen-âge.Item RELAŢIA DINTRE ATITUDINEA PĂRINŢI–COPII ŞI STILUL DE SOLUŢIONARE A CONFLICTULUI(CEP USM, 2007) Anțibor, Ludmila; Tolstaia, SvetlanaLa formation de la personnalité commence dans la famille. Notamment dans la famille, par le système formé des mythes, des valeurs, de la culture des relations on jette les bases de la personnalité, on projette les aspirations, les perspectives de la coopération avec les autres. La non-conformité dans les relations avec les parents est liée aux émotions de l'enfant, et elle amène à l'apparition et à la fixation dans la conduite des moyens plus agressifs dans des situations conflictuelles.Item PERCEPȚIA SUPORTULUI ORGANIZAȚIONAL: MANAGERI VERSUS ANGAJAȚI (STUDIU DE CAZ)(CEP USM, 2019) Tolstaia, SvetlanaÎn articol sunt discutate rezultatele cercetării specificului perceperii suportului organizațional și climatului organiza- țional de către manageri și angajați, realizată într-o organizațiie din sfera TI din Republica Moldova.Item SELF - ESTEEM OF CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE . A COMPARATIVE ANALYSIS(CEP USM, 2019) Tolstaia, Svetlana; Roşca, MariaThe capacity for self-knowledge and self - appreciation of children begins and develops from a young age. Young school age is conducive to training, developing and engaging the ability to self - recognition and objective self - esteem. The objective self - appraisal capacity in pr imary schools is formed in the process of communication of the initial pupils with family members then with the school environment and the social environment, respectively. In this study we have proposed to analyze the ability of primary school pupils to achieve a training program developed for young school children. The activities aimed to make young children to communicate more efficiently with peers, to improve self-esteem and their interpersonal relationships.Item AUTOAPRECIEREA ŞI COMUNICAREA LA ŞCOLARII DE VÂRSTĂ MICĂ: ANALIZĂ COMPARATIVĂ(CEP USM, 2018) Tolstaia, Svetlana; Roșca, MariaÎn lume, fiecare copil este unic în felul său. Autocunoașterea și autoaprecierea Eu-lui denotă capacitatea copilului de a-și recunoaște propriile calități și neajunsuri sau, cu alte cuvinte, capacitatea de a fi conștient de sine, ceea ce duce la sporirea autoacceptării și la o bună autocunoaștere și autoapreciere. Prin comunicare este posibilă îmbunătățirea imaginii de sine și ameliorarea relațiilor interpersonale ale copilului.Item METAPHORICAL ASSOCIATIVE CARDS IN THE SITUATION OF CHOICE(CEP USM, 2018) Tolstaia, SvetlanaIn this paper, we propose to review the possibility of metaphorical associative cards using in the situations of choice. The value of choice, its role in the formation of the essential person’s characteristics is the topic of non-classical humanistic-oriented psychological theories and concepts. Working with time line allows modeling and investigating any processes in the past and future, finding solutions with cards metaphorical images, creating for the client a special reality, which can be subsequently embodied in his lifeItem ROLUL RELAȚIILOR INTERPERSONALE LA VÂRSTA MICII ȘCOLARITĂȚI(CEP USM, 2017) Roșca, Maria; Tolstaia, SvetlanaÎn perioada micii şcolarităţi elevii acumulează activ cunoştinţele sociale fără de care individul uman nu s-ar afirma ca personalitate. Relaţiile interpersonale ale copiilor de vârstă şcolară mică se prezintă a fi bogate în descoperiri cognitive şi trăiri afective, ceea ce determină dezvoltarea școlarului mic. De rând cu celelalte particularițăți ale școlarității mici, un rol la fel de important au particularităţile de vârstă și cele individuale ale copilului. Pe parcursul vârstei şcolare mici copiii manifestă o tendinţă constructivă în relaţionarea cu semenii.