Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
18 results
Search Results
Item Cognitive schemas and their role in the manifestation of acute stress [Articol](CEP USM, 2025) Suciaghi, Mariana; Tarnovschi, AnaThis paper aims to study the role of cognitive schemas in the psychological manifestations of acute stress in patients hospitalized in the Intensive Care Unit. When people face stressful situations, cognitive schemas may play an important role in how we respond to them. These schemas can influence our perceptions, thoughts and behaviors and may play an important role in the manifestation of acute stress. Identifying and changing negative cognitive schemas into healthy and flexible cognitive schemas can be a useful tool in reducing stress levels and increasing the quality of life in patients admitted to the Anesthesia and Intensive Care Unit, where patients experience high levels of anxiety and are required to receive constant support and care from medical staff. It would be of great importance to develop a protocol for the psychological intervention of acute stress in patients hospitalized in the Anesthesia and Intensive Care Unit.Item Percepția cadrelor didactice asupra curriculumului actual [Articol](CEP USM, 2025) Tarnovschi, AnaAcest articol examinează percepția cadrelor didactice asupra curriculumului școlar actual, punând accent pe relevanța, impactul și provocările pe care acesta le întâmpină în contextul educațional actual. Studiul analizează modul în care curriculumul influențează dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a elevilor, subliniind importanța unui curriculum care să fie nu doar informativ, ci și formativ, sprijinind toate dimensiunile dezvoltării acestora. De asemenea, se discută despre rolul procesului psihic al atenției în învățare, evidențiind cum nivelul de concentrare al elevilor poate afecta în mod direct eficiența procesului educațional și performanțele lor academice. Articolul propune soluții și recomandări bazate pe cercetări recente pentru îmbunătățirea curriculumului școlar, ținând cont de punctele de vedere exprimate de cadrele didactice în urma unui studiu realizat în diverse școli din Republica Moldova. Astfel, cercetarea contribuie la înțelegerea mai profundă a modului în care curriculumul poate fi îmbunătățit pentru a răspunde nevoilor actuale ale elevilor și pentru a sprijini un proces educațional mai eficient și echitabil.Item The role of attitudes in shaping social perception in the context of crisis(CEP USM, 2024) Tarnovschi, Ana; Cobușcean, Simona-AnastasiaContemporary society faces a series of crises, ranging from economic and political to social and environmental ones. In this turbulent context, the way we perceive and interpret social reality becomes essential for our adaptation and for making responsible decisions. Crisis situations, whether natural, economic, or political, have a significant impact not only on concrete reality but also on how we perceive and interpret the world around us. Pre-existing attitudes play a crucial role in this reconfiguration of social perception, influencing how we process information, interpret events, and relate to others. Combating prejudices, promoting dialogue, and transparent communication are essential for balanced social perception and building a climate of social cohesion in difficult times. Social perception is a complex process influenced by a series of factors, among which pre-existing attitudes are included. In the context of crisis, it is essential to be aware of how attitudes can distort our perception of reality and to take concrete measures to inform ourselves from reliable sources, to engage in dialogue with those who have different opinions, and to promote transparent communication. Only through joint efforts to combat prejudices and promote tolerance and mutual understanding we can build a more united and resilient society in the face of crises.Item PERSPECTIVE PSIHOLOGICE ALE DEZVOLTĂRII ATENȚIEI ELEVILOR ÎN MONITORIZAREA CURRICULUMULUI NAȚIONAL(CEP USM, 2024) Tarnovschi, AnaIn the national educational context, where the education system faces various challenges such as diverse educational needs and limited resources, it is essential to understand how students’ attention can be developed and supported through appropriate monitoring of the national curriculum. Adapting educational materials to address different learning styles and individual needs, as well as implementing teaching strategies that promote attention, is a crucial aspect for enhancing the educational experience. Therefore, in this article, we aim to explore the psychological perspectives on the development of students’ attention in the context of monitoring the national curriculum in the Republic of Moldova. We will analyze how the structure and content of the curriculum influence students’ attention and discuss strategies and recommendations for optimizing this process. Our goal is to highlight the importance of an informed and adaptive approach that contributes to improving educational effectiveness and academic performance of students in the Republic of Moldova.Item AUTOAPRECIEREA STĂRII DE SĂNĂTATE, A STĂRILOR DEPRESIVE ŞI A SENTIMENTULUI DE SINGURĂTATE LA PERSOANELE ADULTE(CEP USM, 2022-11-29) Erhan, Doina; Tarnovschi, AnaÎn prezentul studiu s-a întreprins o analiză comparativă a autoaprecierii stării de sănătate, a stărilor depresive şi a sentimentului de singurătate la persoanele adulte în dependenţă de mediul de trai, gen şi statutul marital al subiecţilor.Item ROLUL FACTORILOR SOCIO-FAMILIALI ÎN MANIFESTAREA COMPORTAMENTULUI DEVIANT LA ADOLESCENȚI(CEP USM, 2022-11-29) Tarnovschi, Ana; Tuni, CorneliuPersonalitatea este un sistem bio-psiho-socio-cultural, care se constitue, fundamental, în condiţiile existenţei şi activităţii, începând cu primele etape ale dezvoltării individului. Din punct de vedere psihologic și social, familia este cadrul determinant al formării de trăsături sau structuri în organizarea psihologică a subiectului. Fiecare ne naştem cu un potenţial uman care se valorifică şi se dezvoltă treptat, prin socializare şi asimilarea valorilor şi comportamentelor sub forma unei învăţări continue, atât din familie, cât și din societate.Item ASPECTE ALE PSIHODIAGNOZEI COPILULUI CU SINDROMUL DEFICITULUI DE ATENȚIE ȘI HIPERACTIVITATE (ADHD)(CEP USM, 2022-11-29) Tarnovschi, AnaActivităţile de psihodiagnoză a deficitului de atenție și hiperactivitate constituie investigarea problemelor elevilor prin intermediul unui ansamblu de tehnici psihologice, realizate de către psihologul şcolar, orientate spre studierea psihologică a elevilor pentru a identifica potențialul acestora în scopul prevenirii problemelor școlare și de adaptare socială.Item PARTICULARITĂȚI ALE IMAGINII DE SINE ŞI A STATUTULUI SOCIAL ÎN ADOLESCENŢĂ(Print-Caro, 2021) Tarnovschi, AnaA teenager’s central problem is finding identity, a sense of self in relation to the outside world. The teenager is concerned about the level at which he is on a lot of dimensions (financial, esthetic, social, relational) and especially about the possibility of meeting the standards of his moral conscience. Human personality is built through interaction with others, beginning with childhood and continuing throughout the life. Family, group of friends, school requires individuals to comply with rules of conduct, positions, roles and statues, and the different groups they meet act as social integration bodies as a means of transmitting/assimilating relational models.Item DIMINUAREA TULBURĂRILOR COMPORTAMENTULUI ALIMENTAR DIN PERSPECTIVA PSIHOLOGICĂ(2021) Tarnovschi, Ana; Mutruc, AuraTulburările de alimentație sunt condiții grave legate de comportamentele alimentare persistente care au un impact negativ asupra sănătății, emoțiilor și capacității de a funcționa în domenii importante ale vieții. Cele mai frecvente tulburări de alimentație sunt anorexia nervoasă, bulimia nervoasă și tulburarea alimentară. Studiul dat vizează abordarea complexă a problemei dezvoltării de comportament alimentar și elaborarea unui program de intervenție în vederea diminuării tulburărilor de comportament alimentarItem CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, OlgaLucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar;adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea potenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.