Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item ÎNSUȘIREA ACȚIUNILOR TEHNICO-TACTICE ALE JOCULUI DE RUGBY ÎN CADRUL LECȚIILOR DE EDUCAȚIE FIZICĂ DE ELEVII DIN LICEU(CEP USM, 2024) Udroiu, Marian; Bragarenco, NicolaeThis article reflects the results of a formative experiment that aims to verify the hypothesis by which it was assumed that in physical education lessons, during one year of education, high school students will learn the technical-tactical actions specific to the game of rugby through the correct application of specific means. In this context, the following objectives were proposed for achievement: the selection of tests specific to the game of rugby that reflect the level of mastery of technical elements but also of tactical actions in correlation with the students’ demonstration of certain motor capacities specific to the game; determining the level of mastery of technical-tactical actions by the X-th grade students at the beginning of the pedagogical experiment; the application of the pedagogical model in the physical education lesson with content from the game of rugby to high school students in the 10th grade; comparing the technical-tactical indices between the initial and final testing for the argumentation of the applied pedagogical model. The results of the experiment are presented in the main text of the paper where the analysis and interpretation of the obtained indices is reflected.Item ARGUMENTAREA NECESITĂȚII PREGĂTIRII INTEGRATE A ARBITRILOR DE RUGBY DE ÎNALTĂ CALIFICARE(CEP USM, 2023) Diaconescu, Robert; Bragarenco, NicolaeAcest articol scoate în evidență necesitatea unei abordări speciale în pregătirea arbitrului ce oficializează un meci de rugby. Abordarea specială a pregătirii arbitrului de rugby este determinată de complexitatea jocului, care este caracterizată prin multitudinea de acțiuni tehnico-tactice operate de sportiv în cele trei forme de joc, joc grupat-penetrant, joc desfășurat și jocul cu piciorul, dar și de existența momentelor fixe și multitudinea punctelor de fixare caracteristice jocului. Cunoașterea regulilor de joc și pregătirea fizică a arbitrului nu este suficient pentru a dirija un meci de rugby, a aplica corect și imparțial prevederile regulamentului. Arbitrul trebuie să posede cunoștințe aprofundate despre tehnica și tactica jocului care va permite anticiparea abaterilor de la regulament. Totodată este de menționat faptul că pregătirea arbitrilor de rugby trebuie să se producă într-o formă complexă, aplicând strategii care să îmbine metodele și mijloacele pregătirii teoretice, fizice, tehnico-tactice și psihologice. Această abordare, în literatura de specialitate, este definită pregătire integrată.