Facultatea Educație Fizică și Sport / Faculty of Physical Education and Sports

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/17012

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Macropsihopedagogia lingvistică fenomen universal constructivist integrat în creșterea culturii cunoașterii științifice [Articol]
    (CEP USM, 2025) Nastas, Natalia
    The linguistic macro-psychopedagogy as a value system in solving the educational problems relating to the acquisition of universal knowledge, skills, abilities and values is one of the fundamental characteristics of all international social problems. The macro-psycho-pedagogical field of linguistic disciplines concerns the scientific study of language. It pays attention to the complex phenomena of evolution and development of languages. At the present time there is a macro-linguist aspect imposed by the conditions of social and political life in the regions annexed by the great empires of Europe. The interest of foreign language learning in schools, universities and in society has been created for all educational actors for lifelong learning. From the requirements of broadening intercultural and work agreements, entering the social life, becoming a necessity imposed by the technical-scientific revolution, but also the requirements of increasing professionalism of psycho-pedagogical language at the universal, epistemological and individual-specialized level, engaged in communicative and participatory progression: communication, culture, connection, comparison, community, bringing them in line with European and international requirements.
  • Thumbnail Image
    Item
    Incursiune în lexicografia psihopedagogică și Biopsihoenergetică a praxiologiei științei mișcării. Glosar metodologic explicativ român-englez
    (Fxtrot, 2025) Grimalschi, Teodor; Nastas, Natalia
    Această incursiune a fost elaborată în mod specializat transdisciplinar și necesar de informare pentru elevii și studenții sistemului de educație, indiferent de gradul lor de pregătire lingvistică, care vor să însușească mai temeinic vocabularul didactic al disciplinelor psihopedagogice, medico-biologice și psihoenergetice prin intermediul lecțiilor instructiv-educative studiate conform curriculumului specializat în vigoare. O bună parte lucrarea se adresează și cadrelor didactice de specialitate care vor găsi structurate și sistematizate datele informaționale necesare pentru desfășurarea activităților practico-teoretice cât mai atractive, mai interesante și în studierea limbii engleze, ce este mai reprezentativă și mai pe largă circulație europeană. Prezentarea lexicologică și lexicografică a termenilor limbii române și engleze este un demers profesional biopsihopedagogic dificil și obligatoriu în același timp, pentru formarea competențelor specifice în domeniul disciplinelor educației fizice și sportului în aspect transdisciplinar, să-și diversifice vocabularul, în general, să-și lărgească orizontul cunoașterii lingvistice profesionale, a limbajelor diferitor discipline implicate.