2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/49

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Diapazonul comunicațional al mass-mediei în reflectarea integrării europene a Republicii Moldova
    (CEP USM, 2024) Lescu, Mihai
    În acest articol autorul examinează activitatea mass-mediei privind reflectarea drumului european al Republicii Moldova de la obținerea independenței, care, datorită conjuncturii geopolitice din ultimii ani, de rând cu Ucraina, a obținut statut de țară-candidat în UE. Autorul evidențiază cauzele ce au condus la faptul că de-a lungul anilor Republica Moldova a avut și ratări în privința implementării angajamentelor de integrare, chiar dacă mass-media de la noi ani la rând reflectă obiectiv și multiaspectual această problematică. Analiza îi permite autorului să facă propuneri concrete privind redresarea situației în domeniul mediatizării problematicii integrării europene, în ajunul Referendumului din 20 octombrie 2024 pentru modificarea Constituției în vederea aderării Republicii Moldova la UE.
  • Thumbnail Image
    Item
    ARIA GEOPOLITICĂ A DEZBATERII TELEVIZATE ÎN CONDIȚIILE STĂRII DE CRIZĂ/URGENȚĂ: UNGHIURI DE VEDERE, MOLDOVA 1
    (CEP USM, 2023) Lescu, Mihai
    Prin acțiunile sale de informare, explicare și tratare a evenimentelor din viața noastră de toate zilele, massmedia demult au devenit, pe bună dreptate, barometrul societății. Însă, așa cum menționează autorul articolului, optica reflectării și interpretării realității de către mass-media se schimbă substanțial în condițiile crizei și stării de urgență, cum sunt cele impuse la ora actuală Republicii Moldova, cât și altor țări, de războiul dezlănțuit de Rusia împotriva Ucrainei. Pe fundalul evenimentelor care se derulează la hotarele țării noastre, modul de abordare a realității de către mass-media naționale, și nu numai, face un salt substanțial de la politic către geopolitic. Pe această cale, mediatizarea faptelor și evenimentelor este tot mai mult supusă dezinformării, prin știri false și propagandă, desfășurată la noi de o parte a mas-mediei din țară și de peste hotare, de către anumiți politicieni, reprezentanți ai partidelor de opoziție, și de unii blogheri-internet. În acest context obligațiunea mass-mediei de bună credință de la noi este nu numai de a informa corect publicul, dar și de a lupta cu dezinformarea și manipularea opiniei publice. La concret, în articol sunt examinate sarcinile ce revin în această privință noului program specializat Unghiuri de vedere, propus de Postul Public TV Moldova 1. Autorul face în această privință concluzii de rigoare și propuneri de contracarare a propagandei și manipulării opiniei publice în condițiile crizei și a stării de urgență, impuse țării noastre de situația geopolitică regională actuală.
  • Thumbnail Image
    Item
  • Thumbnail Image
    Item
    HOMO GEOPOLITICUS ÎN UNIVERSUL INFORMAŢIONAL
    (CEP USM, 2019) Lescu, Mihai
  • Thumbnail Image
    Item
    JURNALISMUL SPORTIV DIN REPUBLICA MOLDOVA ÎN PRIMII ANII AI DEMOCRATIZĂRII
    (2018) Lescu, Mihai
    Autorul subliniază că interesul publicului și mass-media în domeniul sportului a condus la apariția jurnalismului specializat în domeniu. Restructurarea și democratizarea societății moldovenești au comportat afi rmarea jurnalismului sportiv ca jurnalism specializat, problema- tica sportive încetând să fi e exilată doar în ultimele pagini ale ziarului. Presa moldovenească are acum o nouă perspectivă, lansată la 30 septembrie 1989 de o serie de jurnaliști, odată cu apariția primului ziar de sport din țară, „Moldova Sportivă”, care a servit drept platformă în profesiona- lizarea jurnalismului sportiv pentru mulți absolvenți ai Facultății de Jurnalism din USM. Presa sportivă din anii ̓ 90 a fost reprezentată de ziarul ministerial „Sport. Turism” și Sport Plus”, edi- tat de CNO, dar și publicațiile private „Fotbal Hebdo”, „Stadion” și un ziar de limbă rusă „Sport Curier”. De rând cu presa specializată, și ziarele republicane generaliste „Moldova Suverană”, „Независимая Мoлдова”, „Săptămâna”, „Flux”, „Jurnal de Chișinău” etc. aveau în structura sa secții speciale dedicate sportului. Dar ziarele ofereau problematicii sportive doar un spațiu de 2 % până la 5%. În acel moment lucrurile nu erau favorabile nici în presa locală, unde știrile sportive nu aveau stil publicistic, iar jurnaliștii nu aveau voie să-și exprime propria opinie. Ideea autorului este că rolul jurnalistului sportiv nu este numai de a informa rapid publicul despre evenimente, ci și de a aborda problemele principale în acest domeniu care, într-un fel sau altul, se răsfrâng asupra progresului necesar, atât în sportul profesionist, cât și în cel de amatori.