2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/49
Browse
16 results
Search Results
Item Advertising agencies in the Republic of Moldova: challenges and realities(CEP USM, 2024) Bulicanu, VictoriaIn recent years, advertising agencies have developed intensively in the Republic of Moldova as small and mediumsized businesses, which, being in close contact with media institutions in the country, allowed economic agents to obtain advertising materials for the businesses they manage from the stage of designing the advertising product to the stage of placing and distributing the advertising material by the host media institution to popularize the business and, finally, to obtain more profits from the sales of services or products, depending on the specifics of the business. However, the attitude of most economic agents towards advertising agencies is preconceived, of distrust towards such organizations and which often does not correspond to reality. The material below aims to reveal some aspects regarding the operation of advertising agencies in the Republic of Moldova and the reason why they are still viewed with distrust.Item Mesajul publicitar: de la creativitate la vânzări(CEP USM, 2024) Bulicanu, VictoriaThe advertising field in recent years has gained increasing importance for the development of entrepreneurship, regardless of its size. Economic agents pay increasing attention to the need to allocate financial resources to promote the services, products and activities of the companies they manage, in general, in order to increase visibility, recognition, but also the financial resources obtained, obviously. Through this article, we tried to identify the main elements of the advertising message and the most used elements by advertising agencies for the purpose of promoting products and services, with reference to advertising in the print media and the online space for direct research of textual elements.Item CRONICA ÎN JURNALISMUL DE OPINIE. CONSTATARE DE FAPT ȘI INTERPRETARE(CEP USM, 2023) Bulicanu, VictoriaDiversitatea genurilor de opinie în publicistica moldovenească și posibilitățile multiple de abordare a evenimentelor în cadrul materialelor jurnalistice de opinie permite examinarea de fiecare dată în noi contexte genurile și speciile ramurilor jurnalistice. Articolul de mai jos examinează caracteristicile cronicii în calitate de gen publicistic de opinie și le observă pe cele tradiționale, dar și noile valențe ale textelor de cronică, care s-au diversificat odată cu dezvoltarea tehnologiilor informaționale. Totodată în materialul de mai jos sunt propuse exemple de texte de cronică cu analiza specificului acestora pentru observarea elementelor obligatorii și necesare cronicii, conform specificului genului, precum și identificarea acelor caracteristici care nu se vor regăsi în cadrul altor texte de opinie.Item AGENȚIILE DE PUBLICITATE DIN REPUBLICA MOLDOVA: UTILITATE ȘI SCEPTICISM(CEP USM, 2024) Bulicanu, VictoriaIn recent years, advertising agencies have developed intensively in the Republic of Moldova as small and medium-sized businesses, which, being in close contact with media institutions in the country, allowed economic agents to obtain advertising materials for the businesses they manage from the stage of designing the advertising product to the stage of placing and distributing the advertising material by the host media institution to popularize the business and, finally, to obtain more profits from the sales of services or products, depending on the specifics of the business. However, the attitude of most economic agents towards advertising agencies is preconceived, of distrust towards such organizations and which often does not correspond to reality. The material below aims to reveal some aspects regarding the operation of advertising agencies in the Republic of Moldova and the reason why they are still viewed with distrust.Item MOBILITATEA ACADEMICĂ STUDENȚEASCĂ ÎN CONTEXTUL DEVENIRII PROFESIONALE(CEP USM, 2021-02-24) Bulicanu, VictoriaItem VICTOR MORARU ŞI DIMENSIUNEA POLITICĂ DE CERCETARE ÎN JURNALISM(CEP USM, 2023) Bulicanu, VictoriaItem RECENZAT DESPRE RECENZIE(CEP USM, 2023) Bulicanu, VictoriaItem NECROLOGUL – SUBSPECIE A PORTRETULUI: ÎNTRE FUNEST ȘI ELOGIE(CEP USM, 2023) Bulicanu, VictoriaNecrologul este considerat ca fiind o subspecie a portretului în cadrul jurnalismului de opinie, căreia, din păcate astăzi i se acordă o atenție tot mai redusă de către presă. Mai mult decât atât, în ultimii ani mulți dintre jurnaliști o trec de la subspecie din jurnalismul de opinie în șirul celor informative, din cauza presiunii timpului, în scopul realizării unui material exhaustiv și rapid, iar acest fapt de multe ori înseamnă lipsă de respect pentru multe dintre personalitățile marcante ale celor mai diverse domenii de dezvoltare ale țării, care se pomenesc a fi amintite mult prea sumar decât ar fi trebuit în buletinele de știri ale posturilor de televiziune din țară. Articolul de mai jos își propune să realizeze o scurtă trecere în revistă a caracteristicilor unei subspecii, care mai ieri, era considerată un semn al recunoștinței breslei gazetărești față de realizările personalităților marcante ale țării, care au trecut în neființă, prin scrierea și prezentarea unui text-elogiu la adresa celor care au marcat domeniile de dezvoltare ale țării. Totodată, ne propunem prin intermediul acestui material să semnalizăm faptul că prin intermediul unei abordări succinte și superficiale a realizărilor personalităților țării în cadrul materialelor de necrolog, presa contribuie la formarea unei atitudini defectuoase a tinerei generații față de tot ce înseamnă istorie, contribuție, muncă, sacrificiu și destin.Item CONCENTRAREA PRESEI. SPECIFICUL FENOMENULUI ÎN LUME ŞI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2020) Bulicanu, VictoriaThe phenomenon of media concentration generated partly by the great media owners became an actual subject of study for the western researchers, as well as for the local ones, considering the fact that it is very present in the media sphere at the moment. Until recently, however, it was considered to be a specific of western media reality, manifested by the increased interest of business people in the potential of the media sector, with the possibility of acquiring media institutions if having necessary possibilities. The article below is centered on the highlighting the specifics of the Moldovan press concentration, because it is seen differently from the European countries, for example, mainly the media being concentrated in the hands of politicians, who are interested most of all in purchasing media of all types. In the Republic of Moldova, the phenomenon is seen not as belonging to usual business deals, but with possibilities for owners of being in the electorate’s center of attention. This way the Moldovan journalists are forced to play between the political and financial interests, but everybody knows that mostly they are the same in this country.Item TABLETA: MAI MULT DECÂT O REFLECȚIE PERSONALĂ ÎN JURNALISMUL DE OPINIE(CEP USM, 2022-11-10) Bulicanu, Victoria