4. Publicaţii didactice şi metodice
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/118
Browse
Item ANALIZA CRITICĂ A PRESEI: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2022) Tugarev, LauraAnaliza critică a presei este un curs teoretico-practic ce se referă la procesul de accesare, analizare, evaluare şi interpretare a mesajelor într-o varietate de moduri şi forme mediatice. Această disciplină îşi propune să asigure formarea profesională a viitorilor jurnalişti prin oferirea instrumentelor de analiză critică a conţinuturilor mediatice, cultivând abilităţi şi competenţe specifice pentru a identifica informarea corectă şi pentru a dejuca persuasiunea, manipularea, dezinformarea, fake news-ul, deepfake-ul sau/şi propaganda în materialele de presă. Scopul disciplinei constă în formarea unei viziuni de ansamblu asupra tehnicilor de realizare a articolelor jurnalistice şi de recunoaştere a informaţiilor înşelătoare, false sau incomplete; totodată, de evaluare a produselor mediatice prin utilizarea unor strategii relevante.Item CAMPANIA DE PRESĂ: Suport de curs(CEP USM, 2021) Rusnac, LudmilaDisciplina ,,Campania de presă” are scopul de a familiariza studenţii cu aspectele teoretice ale relațiilor publice și ale procesului de producție al campaniilor de presă, precum și cu locul și rolul specialiștilor în PR în instituții, organizații și companii. Studenții vor acumula cunoștințe despre specificul birourilor de presă, abilități de elaborare a declarațiilor de presă și a comunicatelor de presă, organizare a conferințelor și a briefingurilor de presă, precum și de proiectare a planului campaniilor de presă. Scopul disciplinei constă în formarea unei viziuni de ansamblu asupra specificului relațiilor publice, precum și în însușirea obligațiunilor de serviciu și a atribuțiilor de funcție ale specialiștilor în relații publice.Item COMUNICAREA INSTITUȚIONALĂ(Centrul Tehnologii Informaţionale al FJŞC, C.C.R.E. “Presa”, 1998) Marin, ConstantinInstituţionalizarea reprezintă procesul în care se stabileşte modelul de comportament uman, acesta constând “dintr-o interacţiune socială structurală într-un cadru de valori relevante”. Prezentul studiu furnizează o introducere coerentă în teoria comunicării instituţionale, aspectele fundamentale ale căreia au fost elaborate de o serie de experţi în materie comunicaţională din S.U.A., Franţa, Marea Britanie, Italia, Spania, Germania, Austria etc. Fenomenul comunicaţional instituţional este examinat în contextul concepţiilor despre instituţionalizarea socială, societatea civilă şi al teoriilor despre comunicare în general. Lucrarea abordează tipologia comunicării instituţiuonale şi problematica ce ţine de imaginea instituţională, relevă mecanismele şi instrumentarul tipic acestei sfere de comunicare publică.Item ELABORAREA PROIECTELOR PROFESIONALE SEMESTRIALE ȘI TEZELOR DE MASTER: GHID METODIC(Editura USM, 2024) Stepanov, Georgeta; Tacu, MarianaGhidul metodic Elaborarea proiectelor profesionale semestriale și tezelor de master stabilește prevederile, principiile și condițiile privind realizarea, în cadrul studiilor de master, a proiectelor profesionale semestriale și a tezelor de master, precum și regulile generale de organizare și desfășurare a susținerii publice a acestora în cadrul Facultății Jurnalism și Științe ale Comunicării (în continuare – FJȘC) a Universității de Stat din Moldova (în continuare – USM).Item ELABORAREA PROIECTELOR PROFESIONALE SEMESTRIALE ȘI TEZELOR DE MASTER: GHID METODIC(Editura USM, 2023) Stepanov, Georgeta; Tacu, MarianaGhidul este adresat masteranzilor care își fac studiile la programele de master din cadrul FJȘC, cadrelor științifico-didactice, antrenate în procesul de instruire de la ciclul II, studii superioare de master, precum și membrilor comisiilor pentru susținerea tezei de master. El stabilește regulile generale cu referire la elaborarea proiectelor profesionale semestriale și tezelor de master și oferă suport informațional necesar privind etapele și procedura de susținere a acestora.Item ELABORAREA TEZELOR DE AN ȘI DE LICENȚĂ. GHID METODIC(Editura USM, 2023) Stepanov, Georgeta; Tacu, MarianaGhidul este adresat studenților ciclului I, studii superioare de licență, care își fac studiile la specialitățile Jurnalism și procese mediatice, Comunicare și relații publice și Producție multimedia, cadrelor didactice și științifico-didactice de la departamentele Teoria și Practica Jurnalismului și Comunicare și Teoria Informării,6 antrenate în procesul de instruire a viitorilor jurnaliști, comunicatori și specialiști multimedia, precum și membrilor comisiilor pentru susținerea tezei de licență. El are menirea să ofere suport informațional necesar pentru realizarea tezelor de an și tezelor de licență.Item ELABORAREA TEZELOR DE AN ȘI DE LICENȚĂ: GHID METODIC(Editura USM, 2024) Stepanov, Georgeta; Tacu, MarianaGhidul metodic Elaborarea tezelor de an și de licență stabilește prevederile, principiile și condițiile cu referire la realizarea tezelor de an și de licență, precum și regulile generale de organizare și desfășurare a susținerii publice a acestora în cadrul Facultății Jurnalism și Științe ale Comunicării (în continuare – FJȘC) a Universității de Stat din Moldova (în continuare – USM).Item ELABORAREA TEZELOR DE LICENŢĂ ŞI DE MASTER: GHID METODIC(CEP USM, 2017) Stepanov, Georgeta; Tacu, MarianaPrezentul Ghid îşi propune să conceptualizeze metodologia de ela- borare, susţinere şi evaluare a tezelor de licenţă şi de master în cadrul Facultăţii Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, specialitatea Jurnalism. Elaborat în conformitate cu prevederile Ghidului metodic universitar pentru perfectarea tezelor de licenţă/master şi ajustat la specificitatea fenomenului mediatic contemporan, dar şi la obiectivele fundamentale ale învăţământului superior în domeniul jurnalismului, ghidul este destinat licenţiaţilor, masteranzilor de la specialitatea Jurnalism, dar şi cadrelor didactice de la Departamentul Teoria şi Practica Jurnalismului şi Departamentul Radio şi Televiziune. Obiectivul ghidului constă în stabilirea regulilor generale privind conceperea, elaborarea şi susţinerea tezelor de licenţă şi de master.Item Explorarea metodelor de cercetare în biblioteconomie și știința informării(Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”, 2021) Țurcan, NellyAceastă lucrare se adresează practicienilor din domeniul biblioteconomiei și științei informației, precum și altor specialiști care desfășoară activități de cercetare. Lucrarea ghidează orice specialist în domeniul infodocumentar care trebuie să citească și să evalueze critic rapoartele de cercetare și publicațiile științifice. De asemenea, lucrarea poate fi utilă studenților specialităților din domeniul socio-uman.Item GESTIONAREA IMAGINII PUBLICE: GHID METODIC(CEP USM, 2022) Rusnac, LudmilaGhidul metodic pentru disciplina Gestionarea imaginii publice reprezintă un suport metodico-didactic pentru studenți, masteranzi, cadre didactice și pentru persoanele interesate de procesele, tehnicile și strategiile de construcție și gestionare a imaginii publice. Ghidul se proiectează ca îndrumar ce reglementează scopul și obiectivele formulate, mijloacele și tehnicile aplicate pentru formarea și dezvoltarea de competențe profesionale și abilități specifice, strategiile de predare, metodele și instrumentele de evaluare finală. Prezenta lucrare metodică scoate în relief activitatea sistematică și organizată a procesului de predare – învățare – evaluare în cadrul disciplinei Gestionarea imaginii publice ce urmărește contabilizarea unor finalități teoretice și aplicative.Item GHID METODIC LA DISCIPLINA JURNALISM DE INFORMARE(Editura USM, 2023) Toacă, MarianaGhidul metodic la disciplina Jurnalism de informare are drept scop să abordeze un şir de noţiuni, termeni, concepte care sunt adresate studenţilor facultăţii de jurnalism. Ghidul se axează în special pe aspecte teoretice care de-a lungul timpului au fost puse sub semnul întrebării, practicienii îndemnând jurnaliştii în devenire să se arunce în vâltoarea evenimentelor şi să înveţe genurile jurnalistice după unele şabloane existente în redacţii. Această abordare s-a dovedit a fi cu timpul destul de riscantă, astfel mergând spre robotizarea domeniului, excluzând factorul uman din profesie, care este indispensabil în momentul când jurnalistul trebuie să analizeze faptele, să le treacă prin judecata de valori, să respecte aspectul etic al abordării etc.Item GHID METODIC PENTRU LUCRUL INDIVIDUAL AL STUDENTULUI LA SPECIALITATEA JURNALISM ŞI PROCESE MEDIATICE(CEP USM, 2022) Toacă, MarianaGhidul are drept scop elucidarea conceptelor în cadrul diferitelor tipuri de sarcini individuale, pe care trebuie să le realizeze studenții Facultății Jurnalism și Științe ale Comunicării, specialitatea „Jurnalism și procese mediatice”, ciclul I, licență, în vederea promovării disciplinelor de studii din planul de învățământ. Totodată, autorul ghidului își propune să facă claritate în ceea ce privește metodologia de realizare a lucrului individu- al, precum și a celei de prezentare, de susținere, de evaluare a acestuia, contribuind astfel la asigurarea calității studiilor în cadrul Facultății Jurnalism și Științe ale Comunicării.Item GHID METODIC PENTRU STAGIILE DE PRACTICĂ LA SPECIALITATEA JURNALISM(CEP USM, 2017) Stepanov, Georgeta; Tacu, MarianaStagiile de practică la specialitatea Jurnalism constituie o etapă importantă în formarea profesională a viitorilor jurnalişti.Practica de inițiere în specialitate – primul stagiu de practică realizat de către viitorii jurnaliști – oferă studenților anului I posibilitatea de a aplica în practică cunoștințele privind aspectele conceptuale și cele funcționale ale instituțiilor mediatice și ale colectivelor redacționale, precum și abilitățile de realizare a materialelor informative. Stagiul pune în corelaţie aspectele teoretice, valorificate în cadrul orelor de curs și de seminar, cu cele practice acumulate în cadrul orelor de laborator, modulul în sine fiind unul gradual. În cadrul acestuia, studenții se familiarizează cu structura redacției, cu atribuțiile de funcție ale jurnaliștilor, cu activitățile de organizare și de planificare a actului de creație, cu acțiunile reporterilor pe teren, cu procesul de redactare a materialelor jurnalistice și formele de me- diatizare ale acestora.Practica de inițiere în specialitate poate fi realizată în cadrul tuturor tipurilor de instituții mediatice, prioritate având cele din presa tipărită, portalurile online și agențiile de știri.Item GHID METODIC PENTRU STAGIILE DE PRACTICA LA SPECIALITATEA ŞTIINŢE ALE COMUNICĂRII(CEP USM, 2017) Dorogan, ValentinStagiile de practică la specialitatea Științe ale Comunicării constituie o etapă importantă în formarea profesională a viitorilor jurnalişti.Item JURNALISMUL DE INFORMARE: NOTE DE CURS(CEP USM, 2017) Guzun, Mihail; Gorincioi, GheorghePrezenta lucrare vine în ajutorul studenților-ziariști pentru a însuși multitudinea de deprinderi profesionale necesare în viitoarea activitate practică. A fost utilizată metoda comparativă în identificarea genurilor de informare: ce au comun și prin ce se deosebesc, care sunt modalitățile și tehnologiile de documentare, redactare, revizuire a textului, deja, scris. Exemplele aduse din presa curentă și din opera ziaristică a unor autori consacrați au drept scop elucidarea aspectelor teoretice ale apariției și evoluției jurnalismului de informare, de utilizare eficientă a genurilor în practica redacțională. Ajustarea corelației dintre reperele teoretice și practice, efectiv, deschide perspectiva realizării unui text jurnalistic adecvat evenimentului, în speranța de a satisface așteptările unui public larg de cititori.Item JURNALISMUL DE TELEVIZIUNE: NOTE DE CURS(CEP USM, 2020) Țurcanu, DumitruNotele de curs Jurnalismul de televiziune sunt o contribuție a conferențiarului universitar doctor în politologie Dumitru Țurcanu la procesul de formare profesională a reporterilor în domeniul audiovizual. Ele reprezintă, de fapt, expresia sistematizată a experienței de muncă de peste un sfert de secol, pe care autorul a consacrat-o audio6 vizualului și pe care a adaptat-o la standardele contemporane ale produselor televizate. Aria tematică a lucrării acoperă cerințele programei de studii în jurnalism și oferă cunoștințe teoretice mai mult decât suficiente pentru a concepe și realiza știri, interviuri, reportaje, jurnale de actualități. Expunerea temelor punctează traseul de formare și de educare a reporterilor de televiziune, le deschide câmpul vizual și-i călăuzește pe făgașul cunoștințelor, în adâncul orizontului inteligent al profesiei lor. Notele de curs în mod didactic, dar nu plictisitor, prezintă și dezvoltă obiectivele de referință la fiecare temă aparte, aduc date și fapte autentice, rezultate ale cercetărilor media, realizări și tendințe ale televiziunii, expuse în literatura de specialitate, precum și constatări și concluzii ale autorului, bazate pe observații din experiența sa în domeniu. Lucrarea nu este destinată numai studenților de la facultățile de jurnalism și științe ale comunicării, ci și tuturor pasionaților de televiziune, dornici să adune, să aleagă, să prelucreze și să prezinte publicului faptele, evenimentele în imagini dinamice. Este o călăuză pe un traseu marcat, unde semnele vorbesc de tehnici și tehnologii, de tendințe și probleme, de căutări și realizări. Itinerarul pe făgașul jurnalismului de televiziune pornește de la un scurt istoric al evoluției televiziunii. Se oprește la genurile și formatele de televiziune, dar pentru un timp limitat, doar atât cât să fie înțelese noțiunile, să fie cunoscute tendințele evoluției: interferența și contopi - rea, apropierea și despărțirea creațiilor televizate. Notele de curs sunt axate pe câteva teme de referință pentru formarea jurnaliștilor destinați televiziunii de noutăți: știrea de televiziune; producerea știrii de televiziune; interviul de televiziune; producerea interviului de televiziune; reportajul de televiziune: funcții, tipologie, structură; producerea reportajului: pas cu pas; telejurnalul; transmisiunea în direct.Item JURNALISMUL SOCIAL: ASPECTE DEFINITORII(CEP USM, 2015) Stepanov, GeorgetaItem NEGOCIEREA ŞI MEDIEREA CONFLICTELOR: GHID METODIC(CEP USM, 2022) Tugarev, LauraDisciplina academică Negocierea şi medierea conflictelor este o componentă indispensabilă a procesului de formare profesională a specialiştilor în domeniul mediatic-comunicaţional şi un element constitutiv al planului de învăţământ la specialităţile Jurnalism şi Procese mediatice şi Comunicare şi Relaţii publice, Ciclul I, Licenţă.Lucrarea metodică de faţă reprezintă şi un exerciţiu util de iniţiere în disciplină. Reieşind din specificul procesului de predare învăţare, ea pune la dispoziţia studenţilor resurse teoretice selectate riguros şi bine organizate, repere metodologice de lucru în cadrul prelegerilor, seminarelor, dar şi al lucrului individual, precum şi instrumente practice de bază care urmează a fi utilizate de viitorii specialişti în jurnalism şi comunicare.