Browsing by Author "Saca, Victor"
Now showing 1 - 20 of 25
- Results Per Page
- Sort Options
Item ABORDĂRI DE MITOLOGIE POLITICĂ ÎN CONTEXTUL SECURITĂȚII(2020) Saca, Victor; Burdila, OlgaAcest articol include o analiză a multitudinii de fenomene politice și de securitate complexe și ambigue, cu o puternică sarcină evocativ-emoțională, astfel încât putem vedea că politica – în cel mai larg sens al cuvântului – aparține câmpului simbolismului și mitologiei. Și anume, simbolismul politic și mitologia politică sunt menite să trezească, să reînvie anumite sentimente, sentimente, credințe identificate în conștiința oamenilor. Acest articol reflectă influența miturilor politice asupra proceselor democratice. Ele pot fi definite ca povești ideologice care oferă un sens specific trecutului sau prezentului și prezintă predicții cu privire la evenimentele viitoare care sunt considerate valabile de un grup de oameni. Este foarte important să se studieze legătura dintre mituri, politică și securitate, precum și capacitatea acestora de a influența conștiința maselor, pentru a lupta împotriva influenței pe care miturile o au asupra deciziilor cetățenilor.Item ACTORII ȘI AGENȚII INTERESULUI NAȚIONAL ȘI AI SECURITĂȚII NAȚIONALE(2022) Saca, Victor; Hîrbu, DianaÎn articolul propus spre publicare sunt examinate noțiunile de bază ale tandemului in- teres național - securitate națională, și anume cele de actor și agent ale acestui tandem. Atare noțiuni alcătuiesc ceea ce numim osatura interesului și securității, fiindcă anume actorul și agentul sunt considerați pe drept principalii purtători, dar și promotori ai tandemului inte- res național - securitate națională. În acest context, în articol, sunt analizate și evaluate cali- tățile actorului și agentului în câmpul complex al interesului și securității și, desigur, rolurile interpretate de ei pe scena politică actuală, inclusiv cea a Republicii Moldova. O atenție aparte acordăm personalității ca actor primar al interesului și securității, de care depind în ultima instanță capacitățile tuturor celorlalte tipuri de actori în aria interesului național și securității naționale. Totodată, este specificată activitatea comunității sociale ca actor colec- tiv al interesului și securității, dar și ale instituției politice ca agent decizional de interes și securitate. În cele din urmă, drept factor sintetic de analiză sunt evidențiate statul-națiune și societatea civilă ca unicii exponenți ai interesului național și securității naționale.Item CONSIDERAȚII PRIVIND EVOLUȚIA RELAȚIEI INTERES NATIONAL – SECURITATE (EXEMPLUL SOCIETĂȚII ÎN SCHIMBARE)(2020) Saca, VictorArticolul propus spre publicare examinează aspectele-cheie ale relației dintre interesul național și securitatea națională în condițiile societății și ale statului în schimbare față de democrație. Autorul valorifică caracterul principal și direcțiile acestei relații printr-o abordare succintă a conceptelor de interes național și securitate națională. În acest context, interesul național este definit atât în general, cât și în special. Mai multe definiții generale și particulare, inclusiv cea propusă de autor, sunt supuse analizei. În același timp, sunt delimitate aspectele comune și distincte ale definițiilor de interes național. Un loc special în articol aparține abordărilor de securitate națională. Pașii pentru conceptualizarea securității naționale sunt făcuți în funcție de riscurile, pericolele și amenințările actuale, dar și corelațiile dintre diferite niveluri de securitate – național, regional, internațional. Pe baza abordărilor parțiale ale interesului național și ale securității naționale, autorul identifică conceptul sintetic, generalizat al relației interes–securitate. De asemenea, a fost demonstrată dinamica caracterului general și particular al componentelor acestei relații, modificarea acestui caracter în funcție de anumite condiții. Articolul conține, de asemenea, dimensiunea practică, empirică a relației interes național –securitate națională. În acest caz, experiența Republicii Moldova este valorificată, practica interesului național și a securității naționale este demonstrată în contextul documentelor oficiale de stat. Influențele următoarelor documente oficiale sunt analizate din punct de vedere practic: Conceptul de politică externă al Republicii Moldova din 08.02.1995, Doctrina militară a Republicii Moldova din 06.06.1995, Conceptele de securitate națională a Republicii Moldova Moldova din 05.05.1995 și din 22.05.2008, Strategia securității naționale a Republicii Moldova din 15.07.2011, precum și Proiectul Strategiei de securitate națională a Republicii Moldova din 21.06.2016Item DEMOCRATIZAREA ȘI MODERNIZAREA SISTEMULUI POLITIC DIN REPUBLICA MOLDOVA ÎN CONTEXTUL GLOBALIZĂRII(2020) Ciobanu, Ion; Saca, VictorScopul și obiectivele tezei: scopul propus este de a studia democratizarea sistemului politic moldovenesc, prin prisma corelaţiei cu modernizarea şi globalizarea, precum și influențele acestor factori asupra evoluţiei instituţionale şi relațional-politice a Republicii Moldova. Obiective trasate: a realiza o analiză istoriografică complexă a cercetărilor științifice în domeniu atât ale autorilor din țară, cât și a celor de peste hotare, demers necesar pentru cunoașterea și înțelegerea constituirii şi evoluţiei fenomenelor de „democratizare”, „modernizare” şi „globalizare”; a examina abordările teoretico-metodologice ale corelaţiilor din cadrul trinomului „democratizare-modernizare-globalizare” prin prisma evoluţiei sistemului politic; a evalua impactul transformărilor democratice asupra modernizării sistemelor politice în unele state est-europene în contextul provocărilor globale; a examina specificul relaţiei democratizare-modernizare în sistemele politice ale unor state ex-sovietice; a cerceta geneza şi evoluţia sistemului politic moldovenesc; a reliefa relaţia de interconexiune dintre democratizare și modernizare ale sistemului politic din Republica Moldova; a determina impactul europenizării asupra sistemului politic moldovenesc; a stabili rolul actorilor globali în dezvoltarea democraţiei din Moldova.Item Evaluarea câmpului politic şi electoral. Suport de curs(CEP USM, 2022) Saca, VictorÎn calitate de obiect de studiu Evaluarea câmpului politic şi electoral este prevăzut de Planul de învăţământ al departamentului Ştiinţe Politice şi Administrative la Ciclul II, Masterat, şi are în aria curriculară a specialităţii „Management politic şi electoral” caracter de curs special, oferind cinci puncte de credit la promovarea anilor de studii. Cursul propune abordarea celor mai importante probleme ale fenomenului câmp politic şi electoral, ce ţin, în particular, de geneza şi evoluţia paradigmei spaţiale, temporalpolitice şi electorale, de legităţile, categoriile, funcţiile şi instrumentele obiectului de studiu.Item FUNDAMENTAREA LEGALĂ A PROCESULUI DECIZIONA L DIN CADRUL ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE A REPUBLICII MOLDOVA : REFLECȚII ANALITICE(2018) Saca, Victor; Solomon, OlegProcesul de elaborare, adoptare şi implementare a deciziilor reprezintă activitatea de bază din cadrul organizaţiilor. În cadrul administraţiei publice, eficienţa şi eficacitatea autorităţilor la fel depind de calitatea deciziilor adoptate şi implementate. De aceea, existenţa unui proces decizional calitativ este foarte importantă pentru orice autoritate administrativă, inclusiv locală, care se vrea a fi una modernă. În acest articol vom studia şi analiza prin prisma legală procesul decizional din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale. Vom analiza dacă actualul cadru legislativ naţional este suficient şi bine construit, pentru ca autorităţile publice locale să desfăşoare procese decizionale raţionale, transparente şi participativeItem IMPACTUL INTERESELOR PUBLICE ASUPRA PROCESULUI DECIZIONAL: REPERE TEORETICO-PRACTICE(CEP USM, 2018) Saca, VictorThis study analyzes the main aspects of the impact of public interests on the administrative decision-making process. The structure of the article con- sists of introduction, conceptual, structural theoretical milestones of the public interests and of the administrative decision-making process, from the correla- tions between the public interests and the decision-making process under the conditions of the Republic of Moldova. At the same time, this study examines the capacities of inverse influence of the current decisional process on different levels of public interests.Item IMPACTUL MENTALITĂȚII ASUPRA CALITĂŢII DEMOCRAŢIEI ÎN SOCIETĂŢILE DE TRANZIŢIE A FEDERAȚIEI RUSE, UCRAINEI ȘI REPUBLICII MOLDOVA(Academia de Știinițe a Moldovei, 2016) Saca, Victor; Tataru, ValeriuIn this article are examined actual meanings of transition, the quality of democracy and mentality.The authors strongly emphasize the complexity of these phenomena, the correlations between them in the current conditions of the Russian Federation , Ukraine and Moldova. This study includes specific aspects of the common mentality in those countries, related to the common historical past of the Tsarist Empire and the Soviet Union. Namely, the legacy of authoritarian and totalitarian mentality common historical past influences today’s low quality of democracy, democratization of political life problems. The quality of democracy in these three countries depends directly on the local and current mentality, culture and mentality of political fragmentation phase transition. In this context the authors examine the paradoxes mentality and democracy in that country.Item IMPACTUL RELAȚIEI INTERESE PUBLICE - PROCES DECIZIONAL ASUPRA MODERNIZĂRII ADMINISTRAȚIEI PUBLICE LOCALE DIN REPUBLICA MOLDOVA(2024) Bogos, Tayiana; Saca, VictorScopul cercetării: cercetarea teoretică şi practică aprofundată a impactului relației interese publice - proces decizional asupra modernizării administrației publice locale, identificarea problemelor și soluțiilor care ar asigura o administrație publică locală eficientă și modernă.Item INTERESELE GEOSTRATEGICE ALE FEDERAȚIEI RUSE ÎN CONTEXTUL FORMĂRII NOII ARHITECTURI GEOPOLITICE (1991-2016)(2017) Cebotari, Svetlana; Saca, VictorScopul lucrării rezidă în cercetarea intereselor geostrategice ale Federației Ruse în contextul formării noii arhitecturi geopolitice. Scopul cercetării presupune realizarea următoarelor obiective: analiza istoriografiei cercetării intereselor geostrategice ale Federației Ruse în literatura occidentală de specialitate și din spațiul postsovietic, inclusiv cea din Republica Moldova; analiza aspectelor teoretico-metodologice ale fenomenului intereselor geostrategice ale Federației Ruse în contextul formării noii arhitecturi geopolitice; reliefarea relației ,,interes geostrategic-arhitectură geopolitică’’; determinarea ,,noii arhitecturi geopolitice a spațiului est-european’’; reliefarea interesului geostrategic al Federației Ruse în procesul realizării politicii externe în spațiul est-european; identificarea dimensiunilor corelative ale intereselor Federației Ruse în spațiul est-european în contextul transformărilor geopolitice; determinarea dimensiunilor strategiilor de realizare a intereselor geostrategice ale Federației Ruse în spațiul est-european, inclusiv în Republica Moldova.Item INTERESUL NAȚIONAL ȘI PROBLEMELE GUVERNĂRII ÎN CONTEXTUL TRANSFORMĂRILOR DEMOCRATICE. CAZUL REPUBLICII MOLDOVA(2019) Saca, Victor; Leahu, IlieÎn acest articol se analizează importanța interesului național în contextul transformărilor democratice. Republica Moldova trebuie să-și definească interesele naționale ca o oportunitate de a demonstra că s-a angajat să respecte valorile libertății și toleranței, să demonstreze că este deschisă dialogului și cooperării bilaterale și multilaterale și tinde să se bucure de o securitate viabilă, câștigând mai multă audiență și credibilitate. Chiar dacă interesele naționale ale Republicii Moldova au un caracter regional, deoarece potențialul său politic și economic este limitat și nu poate pretinde la roluri globale pe arena mondială, interesele naționale sintetizează traiectoriile pe baza cărora Republica Moldova își concepe prezentul și viitorul. În cadrul transformărilor democratice, rolul puterii de stat în condițiile contemporane nu se diminuează, ci invers se complică și crește. Indiferent de modelul social pe care îl dezvoltă societatea noastră, statul este instrumentul cel mai important pentru creșterea bunăstării oamenilor, pentru construirea activității civice și politice, precum și pentru consolidarea simțului cetățeniei. Astfel, cursul și rezultatele transformărilor democratice sunt determinate în mare măsură de calitatea conducerii statului. Interesul național este un factor determinant binecunoscut al comportamentului politic, care motivează și stimulează diverși actori să dezvolte obiective politice, să întreprindă acțiuni care se adresează atât sferei politice, cât și altor sfere sociale. Pornind de la premisa că suntem încă sortiți să fim conduși de guverne de coaliție, considerăm absolut necesar ca toate formațiunile politice să plaseze în prim plan interesul național, transformarea democratică, suveranitatea, demnitatea umană, drepturile și libertățile omului și nu interesele înguste de partid sau de grup.Item MECANISMUL ŞI RITMURILE MODERNIZĂRII SOCIOPOLITICE A REPUBLICII MOLDOVA ÎN CONTEXTUL PROCESELOR INTEGRAŢIONISTE(CEP USM, 2016) Saca, VictorThe article covers the main aspects of socio-political modernization of the Republic of Moldova in the context of integrationist processes. A special attention is paid to the mechanism of modernization and to its components: the level of knowledge, habits and transformation experience, political will, ability and continuity in reforms promotion. The mechanism is analyzed through the particularity of the RM society in transition. A special part of the article refers to the eurhythmy as a key factor of stability and efficiency of democratic modernization mechanism. Also, the author analyzes the main features of the rhythm factor considering modernization as a process.Item PROBLEME DE IMPACT A POLITICII EXTERNE ASUPRA PROCESULUI DE CONSOLIDARE ȘI PROMOVARE A INTERESULUI NAŢIONAL AL REPUBLICII MOLDOVA(Academia de Administrare Publică, 2020) Saca, VictorThe proposed article addresses some theoretical and empirical aspects of the impact of foreign policy on the national interest. The subject is examined in the light of the capacities of the State of the Republic of Moldova to ensure a rational and consistent domestic and for - eign policy capable of consolidating and adequately promoting the national interest. The author analyzes the positive and problematic realities of the influence of foreign policy on the supreme values of the country - sovereignty, independence, territorial integrity, security. It is also under assessment the issue of priorities and vectors of orientation of national interest - to the West or to the East.Item PROCESUL DECIZIONAL DIN CADRUL ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE A REPUBLICII MACEDONIA(Academia de Administrare publică, 2015) Saca, Victor; Solomon, OlegEeach state has its own decision - making process, based on the cultural, moral, spiri¬tual, political, social and economic values. always the governments like to believe that their decision – making process is the best or is the worst, or it doesn’t need any im¬provements. but the logical question is how you can know that your decision-making process is the best or worst if you don’t know how this process works in other countries, especially in developed states. so, from this point of view, we are going to analyze de decision-making process from the republic of macedonia, through the legal framework and to understand how it works.Item Reflecții actuale asupra relației de cauză – efect și funcționale între știința politică și politica științifică din Republica Moldova(CEP USM, 2024) Saca, VictorÎn acest articol sunt analizate unele aspecte ale relației de cauză-efect și funcționale dintre știința politică și politica științifică din Republica Moldova. Autorul examinează, în primul rând, dimensiunile teoretice de influență reciprocă între știința politică și politica științifică, fapt ce-și află expresie și argumentare în prima parte a cercetării. În al doilea rând, aproape jumătate din volumul studiului este consacrat materialului empiric despre capacitățile de cauză-efect și funcționale ale actorilor din cadrul științei politice și politicii științifice. În acest context, sunt aduse exemple despre contradicțiile și discordanțele ce apar între cauza și efectul științei politice și politicii științifice atât la nivel general-național, cât și local, inclusiv din cadrul Universității de Stat din Moldova. În al treilea rând, a evalua adecvat corelația între știința politică și politica științifică a statelor aflate în schimbare de tipul Republicii Moldova e posibil în baza unor criterii: istoric; de regim politic; de modernizare a relației știință politică; de starea culturii politice a politicienilor și cercetătorilor ș.a. Conform acestor criterii, cauza și efectul între știința politică și politica științifică din Moldova se distinge prin manifestări dihotomice complexe: deschise/latente, intenționate/neintenționate, directe/indirecte, lineare/nelineare, regulare/iregulare. Atare dihotomii au specificul lor în condițiile tranziției spre democrație a Republicii Moldova, ele fiind în cadrul procesului democratic productul ambivalenței modernizării politice.Item REFLECȚII ASUPRA PROCESELOR INTEGRAȚIONISTE ALE REPUBLICII MOLDOVA ÎN CONTEXTUL RELAȚIEI DEMOCRATIZARE - MODERNIZARE(Academia de Administrare Publică, 2015) Saca, VictorIn this article are considered comlex processes of European integration taking place in the Republic of Moldova. Analysis of these processes is through the relationship between the factor of democratization and modernization of society. They highlighted the achievements but also the problems that arise in the way these processes. Author keeps under review the work of all government of the Republic of Moldova on democratization, modernization and European integration.Item ROLUL PROCESULUI DE NEGOCIERE ÎN RAPORTUL SECURITATE REGIONALĂ – SECURITATE NAȚIONALĂ: CAZUL REPUBLICII MOLDOVA(Institutul naţional de informaţii şi securitate „Bogdan, întemeietorul Moldovei”, 2022-05-14) Saca, Victor; Buzu, SergiuAfter 77 years, Europe is in the middle of a new war, using exactly the same model of destruction: terrorizing civilians, indiscriminate bombing, using the media to undo the truth through lies, violating international treaties, incapacity of the League of Nations (today UN), to stop the illegal and unprovoked invasion of one nation against another, terror by starvation, rape and war crimes. The war in Ukraine generated changes with very long-term effects, in a world rearrangement that was difficult to anticipate, before the outbreak of the conflict, politically and economically, it has accelerated the changes and made the difficult decisions that would have been taken in years, to be adopted within weeks. Their effects will redraw the political and geopolitical landscape for many decades to come. Today, in the context of the war in Ukraine and the latest news, including from the US Secret Service, which believes that Putin's war in Ukraine is likely to become "more unpredictable and intense" in the coming months and may extends from the Donbas to Transnistria, no political force, especially the country's leadership, can afford to treat it as an ordinary issue. Political and especially economic isolation, through the introduction of unprecedented sanctions, the isolation of global financial markets, the boycott of all Russian goods, especially gas and oil, may become a key mechanism for Russia to stop the war and return to the table of negotiations. The antagonism of the belligerent camps is about to reach its peak, and the hatred infiltrated between the peoples is already at the level of DNA. Constructive negotiations are becoming more and more difficult to achieve. We pay the price for reItem SEMNIFICAȚIA INTERESELOR PUBLICE ÎN CONTEXTUL CÂMPULUI POLITIC-ADMINISTRATIV(2017) Saca, VictorThis article examines some of the value significance of public interests in the context of the political and administrative field. The author pays special attention to the conceptual, structural and static aspects of public interests as well as public interest bearers. In Republic of Moldova, through this studio for the first time public interests are approached from the perspective of the political and administrative field dimensions. It is a first attempt to analyze the mechanism of the link between public interests and the political and administrative field under the conditions of the transition to democracy. The points of tangency between the public interests and the political and administrative field, the determinations and the interactions between them are identified. The article has both theoretical and practical significance. The practical aspects result mainly from the experience of the political and public life of the Republic of Moldova .Item SEMNIFICAȚII PARADIGMATICE ALE RELAȚIEI GLOBALIZARE – TRANSFORMARE DEMOCRATICĂ(CEP USM, 2017) Saca, VictorIn the present article are examined the key aspects of the present democratic transformations in the context of the global and national factors. There are analyzed the paradigms of globalization and transition and the democratic transformation, the value correlation including the typological one too between these two paradigms. In this context, the authors emphasize the systemic capacities of influence of the globalization upon the democratic transformations, as well as the reverse influences, meaning the respective transformations upon the globalization. Much of the article is dedicated to the relation among the global and national factors in the conditions of the sociopolitical transformation both in the former communistic and soviet countries. Each of the mentioned factors has its own peculiarities regarding their place and role in the relations and present sociopolitical transitions system. The role of these factors is determined not only by the character and the possibilities to initiate the relations of transformation, but also by the mutual connections in order to maintain and develop these relations continuously.