Browsing by Author "Polisca, Cezara-Elena"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item ACCESUL LA EDUCAȚIE AL DEȚINUȚILOR CONFORM STANDARDELOR CEDO(Institutul Naţional al Justiţiei, 2020) Scobioală, Diana; Polisca, Cezara-ElenaDreptul la instruire este unul din drepturile fundamentale ale omului, a cărui importanţă a fost conturată într-o lume aflată în permanentă schimbare. Acesta constituie posibilitatea de dobândire a altor drepturi, de vreme ce doar persoanele care au fost supuse educaţiei pot beneficia de instrumentele juridice și economice necesare pentru a lupta cu sărăcia, cu discriminarea socială și economică, cu alte încălcări ale drepturilor omului. Importanţa dreptului la instruire se conturează perfect și în domeniul sistemului penitenciar, care trebuie să evite transformarea condamnatului într-un potenţial recidivist și să contribuie la resocializarea acestuia. Cu toate acestea, în realitate accesul la educaţie al persoanelor private de libertate nu este garantat în plenitudinea sa. Acest studiu abordează anumite standarde privind accesul la educaţie al persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate, stabilite în sistemul Convenţiei Europene a Drepturilor Omului din optica naturii fundamentale a dreptului garantat de art. 2 din Protocolul nr. 1.Item ACCESUL LA EDUCAȚIE PREȘCOLARĂ ȘI LA ÎNVĂȚĂMÂNT SECUNDAR ȘI POSTSECUNDAR. REALITATEA REPUBLICII MOLDOVA VERSUS STANDARDE CEDO(CEP USM, 2020) Mocanu, Victor; Polisca, Cezara-ElenaEducația reprezintă un factor crucial pentru evoluția umană, care conferă toate instrumentele necesare pentru dezvoltarea persoanei în cadrul mediului cultural în care locuiește. Aceasta ia forma unui proces permanent de pregătire personală, profesională, socială și culturală, care are ca scop accesul la cunoștințe, știință, tehnică și la alte bunuri și valori culturale, iar realizarea efectivă a acesteia înnobilează persoana. Scopul acestei cercetări constă în analiza condițiilor de acces la educație preșcolară și la învățământ secundar și postsecundar, prevăzute în legislație, precum și a standardelor stabilite prin sistemul Convenției Europene a Drepturilor Omului pe palierul asigurării acestui drept.Item DREPT INTERNAŢIONAL PRIVAT : ALBUM DE SCHEME(CEP USM, 2017) Cojocaru, Violeta; Rusu, Serghei; Polisca, Cezara-Elena; Digori, Irina; Furtună, Artur; Popușoi, AlexandraAlbumul de scheme reprezintă o lucrare metodico-didactică cu caracter complementar, având la bază curriculumul disciplinei. Prin urmare, are menirea de a înlesni procesul de studiere a dreptului internaţional privat la Ciclul I, fiind un suport suplimentar manualelor existente în domeniu. El prezintă principalele instituţii ale dreptului internaţional privat prin prisma reglementării raporturilor juridice de drept civil, în sens larg, cu elemente de extraneitate, făcându-se, în acelaşi timp, şi dese referiri la legislaţie, jurisprudenţă şi doctrină.Item EXECUTAREA ORDINULUI SAU DISPOZIŢIEI SUPERIORULUI – CAUZĂ CARE ÎNLĂTURĂ CARACTERUL PENAL AL FAPTEI(CEP USM, 2015) Botnaru, Stela; Polisca, Cezara-ElenaExecutarea ordinului sau dispoziţiei superiorului constituie una din cauzele care înlătură caracterul penal al faptei.Rolul acestei cauze este incontestabil, deoarece instituie o garanţie a legitimităţii ordinelor superiorului, conferind şi osiguranţă persoanelor responsabile de executarea lor.Item HOMESCHOOLING-UL ÎN DOCTRINA CURȚII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI(CEP USM, 2020) Sârcu-Scobioală, Diana; Polisca, Cezara-ElenaItem INCLUZIUNEA COPIILOR DE VÂRSTĂ ȘCOLARĂ CU CERINŢE EDUCAŢIONALE SPECIALE(CEP USM, 2022) Polisca, Cezara-ElenaDreptul la educaţie reprezintă o necesitate de bază pentru fiinţa umană, fiind recunoscut în mai multe instrumente internaţionale privind drepturile fundamentale ale omului. Deși dreptul la educaţie a fost recunoscut cu mai bine de jumătate de secol în urmă, persoanele cu dizabilităţi au trebuit să depună eforturi suplimentare pentru a demonstra că statutul lor deosebit le conferă și acest drept. Problema devine și mai subtilă în cazul copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, care, confruntându-se cu situaţii de inegalitate și nedreptate, fiind situate într-un dezavantaj evident faţă de ceilalţi membri ai societăţii, reclamă adaptarea mijloacelor și a mediului astfel încât acest drept să poată servi efectiv în deplinătatea sa. Din aceste considerente, educaţia incluzivă trebuie să cuprindă și să implice toţi copiii, indiferent de condiţia lor intelectuală, fizică, socială, emoţională, lingvistică sau de altă natură și să răspundă nevoilor acestora.Item INTERPRETAREA EVOLUTIVĂ A DREPTULUI LA INSTRUIRE CA INSTRUMENT HERMENEUTIC UTILIZAT DE CĂTRE CURTEA EUROPEANĂ A DREPTURILOR OMULUI(CEP USM, 2021) Polisca, Cezara-ElenaThis paper aims to discern the importance of the evolutive method in assessing the cases regarding the right to education, which require to be interpreted so that the compromises provided in the European Convention on Human Rights can always be adapted to the reality of the group or society. Therefore, the main goal of the paper is to examine how the evolutive interpretation is used, as a hermeneutical tool, by the European Court of Human Rights in protecting individual educational situations against all the dangers and challenges that may arise.Item PROTEJAREA DREPTULUI LA EDUCAȚIE PRIN PRISMA LEGISLAȚIEI REPUBLICII MOLDOVA ȘI A JURISPRUDENȚEI CURȚII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI(Artpoligraf, 2020) Cîrnaţ, Teodor; Polisca, Cezara-ElenaThe right to education is one of the fundamental human rights, enjoying today a universal recognition, both in international and regional conventions, as well as in the constitutions of modern states. The proof to this serves the fact that the most widespread provision is the right to education, which is contained in the constitutions of 43 Council of Europe Member States [1, §85]. The fundamental nature of this right stems also from its inherent connection to human dignity [2, p.127]. Despite the fact it does not have a long history as a fundamental material right in the Republic of Moldova, the concern for education, as we can easily see, was incorporated at constitutional level in 1994, by adopting the Moldovan Constitution. We tend to believe that the Protocol no. 1 to the European Convention on Human Rights has served as an impetus to this.Item VALORI ŞI CONCEPTE TEORETICE ÎN APARIŢIA ŞI EVOLUŢIA DREPTULUI PENAL(CEP USM, 2014) Botnaru, Stela; Polisca, Cezara-Elena