Browsing by Author "Palade, Gheorghe"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item ASPECTE PRIVIND ACTIVITATEA EXTRAŞCOLARĂ A CORPULUI DIDACTIC PRIMAR DIN BASARABIA ÎN PERIOADA INTERBELICĂ(CEP USM, 2016-05-13) Palade, GheorgheItem CENTRELE CULTURALE DIN BASARABIA ÎN ANII 1927-1930: CONSTITUIRE ŞI MODALITĂŢI DE FUNCŢIONARE(CEP USM, 2014) Palade, GheorgheItem COMITETELE ŞCOLARE DIN BASARABIA INTERBELICĂ: CONTRIBUŢII LA DEZVOLTAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI(CEP USM, 2015) Palade, GheorgheÎn acest studiu sunt analizate aspecte privind activitatea comitetelor şcolare înfiinţate în România din iniţiativa ministrului Instrucţiunii C.Angelescu prin Decretul-lege din iulie 1919. Obiectivul lor principal era mobilizarea eforturilor şi mijloacelor populaţiei din mediul rural şi urban la construcţia localurilor de şcoli. Drept urmare a activităţii acestora şi a susţinerii financiare din partea statului extinderea şcolară a cunoscut proporţii sporite, numărul de şcoli primare în Basarabia dublându-se, de la 1383 în anul 1918 la 2628 în 1940. Pe lângă construirea şi întreţinerea şcolilor, comitetele şcolare au avut în responsabilitatea lor asigurarea şcolilor cu material didactic şi cărţi pentru instruirea elevilor, fapt confirmat de numeroase demersuri şi solicitări adresate Casei Şcoalelor în acest scop. O importanţă deosebită au avut acţiunile comitetelor şcolare conjugate cu cele ale corpului didactic pentru realizarea obligativităţii învăţământului primar şi asigurarea frecvenţei şcolare. În Basarabia, unde, drept urmare a regimului ţarist, domina analfabetismul şi ignoranţa populaţiei, acest proces a fost mai dificil decât în celelalte provincii româneşti. Comitetele şcolare aveau în competenţa lor şi aplicarea amenzilor pentru absentarea elevilor de la şcoală. Documentele analizate demonstrează că în multe cazuri acestea erau nevoite să reducă amenzile şcolare din cauza situaţiei materiale precare a populaţiei rurale, care se înregistra mai ales în anii secetoşi. Acţiunile întreprinse de comitetele şcolare au fost mai eficiente în perioada guvernărilor liberale din anii 1922-1926 şi 1934-1937, acestea fiind încurajate energic de Ministerul Instrucţiunii Publice condus de C.Angelescu. Construcţiile şcolare erau propagate prin conferinţe publice, cinematograf, decernarea cu medalii a persoanelor cu merite deosebite. În aceşti ani cu stricteţe erau aplicate prevederile Legii privind obligativitatea învăţământului primar. Sporirea numărului de şcoli în Basarabia, reducerea analfabetismului, cultivarea ataşamentului populaţiei faţă de şcoală au fost, incontestabil, şi rezultate ale activităţii comitetelor şcolare.Item EVOLUȚIA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PRIMAR ȘI SECUNDAR ÎN BASARABIA ÎN ANII 1918-1940(2020) Crețu, Vasile; Palade, Gheorghe; Petrencu, AnatolScopul lucrării constă în analiza multiaspectuală a evoluției învățământului primar și secundar din Basarabia în anii 1918-1940 ca parte componentă a învățământului românesc.Item ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR ȘI SECUNDAR ÎN BASARABIA (MIJLOCUL SECOLULUI AL XIX-LEA – ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA)(2023) Gulica, Ilie; Palade, Gheorghe; Gumenâi, IonScopul lucrării este studierea evoluției instrucțiunii publice în Basarabia într-un cadru complex: acțiunile autorităților rusești în domeniul instrucțiunii publice rusești în condițiile eforturilor de omogenizare etnică și de proclamare a statului român modern. În același timp, urmărim să evaluăm impactul rusificării asupra analfabetismului copleșitor dintre Prut și Nistru într-un mediu rural aflat sub influența covârșitoare a tradiției.Item PROBLEMA LIMBII DE STAT ŞI A GRAFIEI LATINE ÎN CADRUL CONSILIULUI ŞTIINŢIFIC AL UNIVERSITĂŢII DE STAT DIN CHIŞINĂU (1988-1989)(CEP USM, 2015-04-24) Palade, Gheorghe