Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ieșanu, Irina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    POLITICI DE DEZNAȚIONALIZARE ȘI RUSIFICARE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR ȘI SECUNDAR DIN RSSM (1944-1953)
    (Artpoligraf, 2014) Ieșanu, Irina
    Odată cu reanexarea Basarabiei la URSS, în anul 1944, în aceste teritorii sunt puse în aplicare vechile politici de deznaționalizare și rusificare a populației românești, majoritare. Din arsenalul amplu și diversificat de metode și procedee pentru atingerea unui atare obiectiv, unul din cele mai eficiente s-a adeverit a fi școala de toate gradele din ținut. Eliminarea din circuitul școlar, prin distrugere sau ardere a tuturor manualelor, editate în perioada românească, a constituit preludiul unei operațiuni de lungă durată, a cărei țintă predilectă devenise tânăra generație. În locul vechilor manuale, au fost introduse cele de tip sovietic, redactate într-o limbă infectă - „moldovenească” care plăteau greu tribut ideologiei comuniste. Concomitent, au fost eliminate din învățământ cadrele didactice care nu inspirau încredere autorităților sovietice de ocupație. Noile instituții de profil pedagogic, dar și așa - numitele cursuri de reciclare a cadrelor pedagogice constituiau mijloacele principale, prin intermediul cărora, învățătorii din RSSM urmau să suporte întreaga procedură de reeducare și de formare profesională prin prisma însușirii temeinice a neprețuitei ideologii marxist – leninist - staliniste. Conferințele pedagogice constituiau un alt procedeu de remodelare a conștiinței naționale a pedagogilor originari din Basarabia. În primii ani postbelici în cadrul acestor conferințe s-a dezbătut problema limbii„ moldovenești” care urma să fie utilizată în procesul instructiv - educativ din RSSM. Prin inventarea unei limbi artificiale, „ moldovenești ” și, punerea acesteia în aplicare, în primii ani postbelici, se urmărea înstrăinarea românilor basarabeni de cei din România și menținerea primilor într-un mediu avansat de subcultură. În același scop de deznaționalizare și rusificare, a fost mărit numărul de ore la disciplinele școlare „ limba și literatura rusă”. Sub toate aspectele, pentru învățământul de toate gradele din RSSM epoca lui Stalin a fost una cu cele mai nocive efecte constituind apogeul politicilor de deznaționalizare și rusificare.
  • Thumbnail Image
    Item
    RECENZAREA MANUALELOR ŞCOLARE CU PREDARE ÎN LIMBA„MOLDOVENEASCĂ” ŞI A CĂRŢILOR ARTISTICE UN PROCEDEU IMPORTANT ÎN CADRUL PROCESULUI DE RUSIFICARE ŞI DEZNAŢIONALIZARE A TINEREI GENERAŢII ÎN PRIMII ANI POSTBELICI
    (CEP USM, 2015-04-24) Ieșanu, Irina
  • Thumbnail Image
    Item
    REMODELAREA CADRELOR DIDACTICE DIN RSSM –UN PROCEDEU EFFICIENT DE DEZNAȚIONALIZARE ȘI RUSIFICARE A TINERII GENERAȚII (1944-1953)
    (Artpoligraf, 2015) Ieșanu, Irina
    După reinstaurarea regimului sovietic de ocupație în RSSM, se resimte lipsa acută a cadrelor didactice în instituțiile de învățământ primar și secundar din ținut. Sute de profesori au fost deportați în Siberia de către regimul comunist în iunie, 1941. Alte câteva sute de profesori au preferat să se refugieze în România, salvându-se în felul acesta, de ororile regimului comunist. În mai multe școli din RSSM, din cauza unei lipse acute de cadre didactice, se recurgea la antrenarea în procesul de predare a cetățenilor cu studii primare sau medii incomplete. Majoritatea cadrelor didactice din RSSM erau obligate să urmeze cursuri de perfecționare, unde le erau inoculate dogmele comuniste. În consecință, în cadrul procesului de predare, atare cadre didactice erau folosite mai lesne pentru falsificarea adevărului cu privire la limba vorbită de populația majoritară și istoria adevărată a acesteia. Disciplinele școlare Istoria românilor și Limba română au fost eliminate din învățământul școlar, fiind substituite cu disciplinele de Limba „ moldovenească” și Istoria Moldovei, Istoria URSS. În cadrul predării disciplinei Istoria Moldovei profesorul trebuia să le povestească elevilor fapte eronate „ despre frăția de veacuri a poporului rus cu cel moldovenesc”, despre ajutorul „ dezinterersat” de care au profitat moldovenii din partea poporului- frate rus de-a lungul ultimelor două secole. Cadrele didactice care au fost aduse de prin alte regiuni ale Rusiei și acele care dispuneau de studii primare urmau să instruiască tânăra generație în spirit comunist, după dogmele și principiile regimului totalitar al lui Stalin. Unul din obiectivele majore pe care aceștia urmau să-l atingă era remodelarea conștiinței naționale a tinerii generații, a populației majoritare în spirit antiromânesc.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify