Browsing by Author "Goraș-Postică, Viorica"
Now showing 1 - 20 of 27
- Results Per Page
- Sort Options
Item ASIGURAREA CONTINUITĂŢII STUDIILOR UNIVERSITARE LA NIVELURILE LICENŢĂ ŞI MASTERAT: REALITĂŢI ŞI PERSPECTIVE(CEP USM, 2016) Goraș-Postică, VioricaLa nivel metodologic, a fost realizatăo analiză cantitativă şi calitativă a răspunsurilor la un chestionar oferit recent unui eşantion din 41 de studenţi din cadrul Universităţii de Stat din Moldova, în scopul evaluării situaţiei existente, cu evidenţierea măsurii în care s-a resimţit continuitatea şi a factorilor care au favorizat succesul sau insuccesul studiilor de master aici şi acum. Acestea au fost raportate la rezultatele ultimilor studii sociologice în domeniu, dar şi la exegezele specialiştilor din lucrările pedagogice de referinţă.Item ASPECTE EVOLUTIVE ÎN PARADIGMA DIDACTICII UNIVERSITARE(CEP USM, 2008) Goraș-Postică, VioricaThe article describes and analyzes some evolutionary aspects of the university didactic paradigm. The author pleads for the re-thinking, here and now, of the university teaching, learning and assessment theory of this European zone, of the perspective of quality and efficiency. Due to the fact that, the student spends, according to the current curricular measure, a lot of his learning time with the teacher, (meaning that there are a lot of lectures in the educational plans), there appears the necessity to initiate some informative and formative actions on the advanced psycho-pedagogical theories, as well as the necessity to conceive the didactic measure based not only on the practical intuition, on the achieved experience or on imagination. There also appears a deficiency in the actualized didactic tools, according to the contemporary exigencies, becoming more and more acute for the beneficiaries of university didactic services, limiting the potentiality acquisition of intellectual, cultural and professional competences, stated in the regulatory documents. There is an opinion that the continuous optimization of the superior educational process is going to be accomplished with some common efforts of different educational actors and with many ways of ensuring quality, here and now, in classrooms, with realistic and functional expectations of the future professional career.Item DEZVOLTAREA COMPETENTEI INTERCULTURALE: DE LA DOCUMENTELE CURENTE DE POLITICI LA REALITATI SI CONTEXTE IMEDIATE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Goraș-Postică, VioricaArticolul dat prezintă rezultatele unui studiu de analiză a documentelor curente de politici educaţionale,relevante contextului academic universitar din Republica Moldova, secundate de o analiză a răspunsurilor la un minisondaj de opinie printre cadrele didactice şi manageriale din universităţile cu profil pedagogic. Cercetarea s-a realizat în cadrul proiectului Promovarea şi dezvoltarea educaţiei interculturale în formarea iniţială a cadrelor didactice, implementat de C.E. PRO DIDACTICA, cu sprijinul Fundaţiei pentru Copii Pestalozzi din Elveţia, care are ca finalitate dezvoltarea curriculară şi formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice din perspectiva competenţei interculturaleItem DIALOGUL DINTRE GENERAȚII ÎN CONTEXTUL EDUCAȚIEI NONFORMALE(CEP USM, 2023) Goraș-Postică, VioricaArticolul prezintă reflecții de ordin teoretic și practic despre rolul dialogului dintre generații în educația nonformală. Se insistă asupra deplasării accentelor în domeniul socioumanistic de la „conflictul dintre generații”, care, oricum, rămâne, în psihologie, ca o caracteristică fundamentală în psihologia vârstelor, la „solidaritatea dintre generații”. Eforturile conjugate, în acest sens, din partea actorilor educației contribuie la asigurarea bunăstării personale și comunitare și la transmiterea echilibrată a experiențelor și a valorilor perene. Documentele europene și bunele practici la capitolul dat analizează și concretizează această situație.Item DIDACTICA DISCIPLINELOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2022) Goraș-Postică, Viorica; Ciorbă, Constatin; Darii, LudmilaLucrarea de faţă se adresează studenţilor de la facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială, specialitățile „Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză” (cursuri de zi), „Pedagogie în învăţământul primar” (frecvență redusă) pentru formare inițială, precum și cadrelor didactice și manageriale de la cursurile de recalificare și formare continuă. Autorii prezintă materiale teoretice, metodologice și praxiologice cu referire la formarea inițială și continuă a specialiștilor din învăţământului primar. Conținutul lucrării este actualizat reieșind din noile condiții și exigențe ale învățământului general, ținându-se seama de reformele din sistemul de învățământ și de prevederile Codului Educației al Republicii Moldova.Item DIDACTICA DISCIPLINELOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR: Suport de curs(CEP USM, 2022) Goraș-Postică, Viorica; Ciorbă, Constatin; Gherasim, Cristina; State, Daniela; Darii, LudmilaLucrarea de faţă se adresează studenţilor de la facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială, specialitățile „Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză” (cursuri de zi), „Pedagogie în învăţământul primar” (frecvență redusă) pentru formare inițială, precum și cadrelor didactice și manageriale de la cursurile de recalificare și formare continuă.Autorii prezintă materiale teoretice, metodologice și praxiologice cu referire la formarea inițială și continuă a specialiștilor din învăţământului primar. Conținutul lucrării este actualizat reieșind din noile condiții și exigențe ale învățământului general, ținându-se seama de reformele din sistemul de învățământ și de prevederile Codului Educației al Republicii Moldova.Astfel, lucrarea de faţă este un suport de curs universitar integrativ la Didactica disciplinelor din învăţământul primar”, parte componentă a didacticii generale, dar în același timp și un ghid metodologic. Didacticile particulare prezentate conțin norme, principii și metode educaționale, forme de organizare a activităţilor didactice specifice.Item DIMENSIUNI INTERCULTURALE IN CONTEXT EDUCATIONAL POLONEZ(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Goraș-Postică, VioricaArticolul este un studiu eseistic asupra rezultatelor observării, studiilor de caz şi cercetării literaturii de specialitate, în cadrul celei de a XII-a ediţie a şcolii de vară de la Universitatea ”Elena Grzegorzewska” din Varşovia, iniţiată şi coordonată de Catedra UNESCO ”Janusz Korczak”, în baza unui proiect UNESCO. Tematica cercetărilor prezentate şi discutate, precum şi a activităţilor de instruire este legată de asigurarea egalităţii de gen şi a egalităţii copiilor prin discursul liberal şi conservativ, cu implicaţii sociale şi lingvistice. Referinţele specifice la bunele practici şcolare din contextul actual polonez, dar şi la problemele cu care se confruntă cercetarea pedagogică, provoacă cititorul să descopere unele aspecte problematice şi să îşi extindă orizontul şi perspectivele de abordare a subiectelor analizate de autoare.Item EDUCAȚIA INCLUZIVĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA: REPERE LEGISLATIV - REGLATORII ACTUALIZATE ȘI INEGALITĂȚI PERPETUATE(CEP USM, 2018) Goraș-Postică, Viorica; Guțu, SvetlanaIn articol este abordată problematica educației incluzive la diverse stadii de școlarizare în Republica Moldova, fiind subliniat decalajul dintre prerogativele legii și malpraxisul educațional. Sunt analizate unele inegalități sociale generate de practici non-incluzive din învățământul profesional, care au repercusiuni asupra integrării sociale și profesionale a persoanelor cu nevoi educaționale speciale. De asemenea, după o investigare a legilor de bază și a funcționării acestora în anumite contexte, autorii recomandă o serie de măsuri urgente care trebuie luate, pentru a preveni încălcările drepturi lor omului referitoare la învățătură și obținerea unei meserii.Item EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ ÎN SUEDIA(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Goraș-Postică, Viorica; Bezede, RimaArticolul prezintă rezultatele unei vizite de studiu la Stockholm, Suedia, a unei delegaţii multiculturale în cadrul proiectului „Educaţie interculturală pe ambele maluri ale Nistrului”, iniţiat şi coordonat de C.E. PRO DIDACTICA. Valorile promovate de şcoala suedeză şi în societate sînt: libertatea, pacea, democraţia şi respectul pentru fiecare, stimularea dezvoltării creatoare a personalităţii şi a comunităţii într-o societate aflată în schimbare continuă.Item EDUCATIONAL ROLE OF WOMEN IN PEACE EDUCATION: GLOBAL AND LOCAL APPROACHES(Editografica, 2018) Goraș-Postică, VioricaThe article includes a qualitative study of the educational role of women in peace education, addressed from a global and local perspective. As part of the new education, peace and cooperation education, it responds to stringent issues arising in the contemporary world, including the proliferation of conflicts between nations. We live in a time when human resources (intelligence, creativity, adaptability) have come to the fore, becoming the key resources of development that integrates its different dimensions: peace, the economy, the environment, social justice and demo cracy. The main legal issues of our research is based on the UN Resolution 1325 on Women, Peace and Security (2000), established in an official document that shows the direct impact of the war on women and their contribution to conflict resolution and the achievement of a stable peace it is important. The national legislative guidelines on ensuring gender equality in the Republic of Moldova and the role of women in peace building are found in the Strategy for Gender Equality in the Republic of Moldova for t he years 2016 - 2020, and Moldova`s membership of the UN and cooperation with NATO and the EU highlights the need for implementation Resolution 1325, which is operational in the Government Action Plan for 2015 - 2016. As successful educational practices in th is area, we analyze the learning units in the official curriculum of civic education and those from the optional disciplines: Culture of Good Neighborhood (kindergarten and primary classes); Education for tolerance (gymnasium); Intercultural education and European integration for you (high school). Qualitative research of their impact enables us to highlight the importance of women in education for good understanding and prevention of interpersonal violence, but also in the family, in school, in the communi ty and in society as a wholeItem FORMAREA COMPETENȚEI DE COMUNICARE INTERPERSONALĂ MEDIC-PACIENT LA MEDICINIȘTI(2019) Nastasiu, Silvia; Goraș-Postică, VioricaScopul cercetării constă în elaborarea și valorificarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a competenței de comunicare interpersonală medic-pacient la mediciniști, centrat pe problemele pacientului.Item INTERACTIVITATEA - UN INDICATOR IMPORTANT DE CALITATE ÎN DIDACTICA UNIVERSITARĂ. REFLECŢII ACADEMICE PE MARGINEA DEZBATERILOR CU STUDENŢII FILOLOGI(CEP USM, 2007) Goraș-Postică, VioricaThe article approaches the results of an investigation focused on utility and necessity of university didactic process framing in an interactive manner, this being an imperative of postmodern pedagogy and a relevant quality indicator. As conceptual ideas, interactive methods of teaching-learning come from active pedagogy theory and praxis and are an important support for the ”forming education”. Appertaining to the triad existing in the present university didactics of Republic of Moldova, these methods are efficient in facilitating knowledge assimilation – on cognitive level, training abilities - on practical level, developing attitudes and competencies – on integration and creative levels.Item DE LA DIDACTICA ŞCOLARĂ LA CEA UNIVERSITARĂ ŞI ANDRAGOGIE: REPERE PENTRU ASIGURAREA CONTINUITĂŢII STUDIILOR UNIVERSITARE LA NIVEL DE TEHNOLOGIE DIDACTICĂ(CEP USM, 2017) Goraș-Postică, VioricaÎn articol este abordată problematica asigurării continuităţii studiilor universitare la nivel de tehnologie didactică, în baza elementelor constitutive principiale din didactica universitară şi andragogie. Aşa cum didactica universitară preia anumite elemente din didactica şcolară, adaptându-le în mod creativ la specificul învăţării tinerilor, andragogia oferă tehnologii preţioase pentru instruirea calitativă prin intermediul programelor de masterat, la care în ultimul timp se înscriu tot mai mulţi adulţi candidaţi şi chiar persoane de vârsta a treia.Calificarea profesională avansată prin competenţe funcţionale în multiple contexte de pe piaţa muncii constituie finalitatea de bază în reformarea continuă a învăţământului superior.Item LEADERSHIP SPIRITUAL: O NOUĂ PROVOCARE PENTRU PROFESIONALIZAREA PSIHOPEDAGOGICĂ(CEP USM, 2015) Goraș-Postică, VioricaÎn articol este abordată într-o manieră teoretic-aplicativă problematica unui curs nou predat în cadrul programului universitar de masterat „Consiliere spiritualăşi educaţională”, la Catedra Ştiinţe ale Educaţiei a USM.Sunt analizate modulele de conţinut şi competenţele profesionale formate de acestea, fiind evidenţiate relevanţa şi funcţionalitatea lor în contextul educaţional din Republica Moldova. De asemenea, se insistă asupra suportului biblic oferit şi a învăţăturilor deduse pentru actualitatea noastră.Item LUCRUL INDIVIDUAL AL STUDENȚILOR DIN PERSPECTIVA REALIZĂRII INTERCONEXIUNII ȘI CONTINUITĂȚII ÎNTRE CICLURI DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR(CEP USM, 2019) Goraș-Postică, VioricaEste abordată problematica privind învățarea academică independentă, lucrul individual al studenților din perspectiva realizării interconexiunii și continuității între ciclurile de învățământ superior. Pornind de la semnificația sa conceptuală, de la analiza secvențială a unor surse de referință la temă și terminând cu reflecții calitative și cantitative din contexte universitare specifice, în care acesta se derulează, autoarea argumentează necesitatea sporirii calității lucrului individual al studențilot, inclusiv prin dezvoltarea personală și profesională a cadrelor didactice, dar, mai ales, a studen- ților de la toate cele trei cicluri universitare.Item MANAGEMENTUL OPERAȚIONAL AL ȘEDINȚELOR CU PĂRINȚII: PROVOCĂRI ȘI OPORTUNITĂȚI(CEP USM, 2019) Goraș-Postică, VioricaArticolul prezintă sinteza calitativă a unor abordări teoretice ܈i practice ale problematicii lucrului cu părin܊ii, dezbătute cu managerii ܈colari din Chi܈inău, în cadrul unui seminar municipal (18.02.2019), ca răspuns la necesită܊ile curente cu privire la ini܊ierea ܈i men܊inerea parteneriatelor viabile, de durată cu părin܊ii/familiile elevilor.Item MANAGEMENTUL PROIECTULUI – O INOVAŢIE ÎN CURRICULUMUL PSIHOPEDAGOGIC UNIVERSITAR(CEP USM, 2009) Goraș-Postică, VioricaThis article responds to the challenge but also to the opportunity to teach the academic discipline for the second cycle of university studies, with theoretical-applicative character. „Project Management” is an attempt that contributed, we hope, to the accomplishment of specific educational objectives, promoted at th e European level during the Year of Creativity and Innovation. The author positively affirms that in the period we are going through, with effervescent changes at all levels, including those in societies in trans ition, the university discipline „Project Management”, intended for socio-humanistic departments, offers students big chances for professional qualification. It provokes students to research, create and study both individually and in teams. This subject also favors concrete actions according to some functional reference terms. Project management has become an omnipresent problem in the educational activity at any scholar level and at the university level; it will further be approached in a generalized and integrated manner with ample nterdisciplinary references in the educational sciences domain, as well as in different types of management.Item PORTOFOLIUL PROIECTĂRII UNIVERSITARE DIN PERSPECTIVA CALITĂŢII ŞI A CENTRĂRII PE STUDENT(CEP USM, 2009) Goraș-Postică, VioricaThe article tackles didactic planning problems at the micro level, as a curricular process that implies an unitary ensemble of actions and operations of anticipation and preparation of educational activity for all its components: objectives, contents, didactic strategies, evaluation strategies; as a logical way that has the purpose of following some compulsory pedagogical stages for an optimal and efficient realization of didactic activity. The article proposes some practical reflections that emphasize advantages of the post-modern planning portfolio, with distinct stages, focused on the functional anticipation of didactic planning. Without insisting on the routine approach of didactic planning as a compulsory component of university teacher’s portfolio, it is presented with conviction that this step, which is very important in didactic planning, ensures quality. It is a very well thought and managed process, which really helps to achieve the planned objectives and train expected competences among students.Item PROVOCĂRI CURENTE ALE STAGIILOR UNIVERSITARE DE PRACTICĂ PEDAGOGICĂ DIN PERSPECTIVA EDUCAȚEI INTERCULTURALE(CEP USM, 2020) Goraș-Postică, VioricaStudiul prezintă rezultatele unei cercetări pedagogice ale problematicii stagiilor de practică din universități, inclusiv din perspectivă interculturală. Aspectele investigate țin de reliefarea succeselor, practicilor avansate, dar și de provocările și dificultățile ce intervin la etapa actuală în gestionarea și valorificarea competențelor achiziționate de studenții, viitori pedagogi, pe parcursul diferitor tipuri de practică. Lotul de subiecți, investigați în calitate de experți în domeniu, a inclus cadre didactice universitare, coordonatori de practică, iar chestionarea ca metodă de bază a fost relevantă obiectivelor de cercetare, cu caracter constatativ, formativ și de control la subiectul dat.Item Psycho-pedagogical conditions conducive to intensive english language learning by primary school students(CEP USM, 2024) Goraș-Postică, Viorica; Motfolea, Dana-MariaThe article includes an analytical approach to the psycho-pedagogical conditions that favor the intensive learning of the English language by primary school students. The research methodology consisted in studying the specialized literature from the perspective of its functionality in the classroom. As psycho-pedagogical conditions, which stimulate the teaching-learning-assessment process of students in the age of information and technologies, we researched: the learning environment, the professional level of teaching staff, the pedagogical principles, the interactive teaching learning assessment methodology, the use of ICT and other didactic resources, the partnership with the family. The finality of these conditions focuses on the knowledge of English as an international language, and as an essential competence in today’s society, which justifies the fact that Romanian students learn English starting within preparatory class, recently introduced in primary education, until the end of secondary education, then the high school, with the possibility to continue at the university or in other forms of education for young people and adults.