Browsing by Author "Gheorghiţă, Ana"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item ASPECTE CROMATICE CU IMPACT ASUPRA DETERMINĂRII OCUPAȚIONALE A PERSONAJELOR DIN ROMANUL “ROȘU ȘI NEGRU” DE STENDHAL(CEP USM, 2017-03-18) Gheorghiţă, AnaDe-a lungul istoriei umane, fiecare culoare a acumulat o semnificație aparte care, în funcţie de timp şi de mediu – geografic, etnic, profesional etc. – a evoluat, deseori pe direcţii neaşteptate şi surprinzătoare. Una dintre acestea ar putea fi și sfera ocupațională, cea a profesiilor practicate de către personajele literare. Julien Sorel, protagonistul romanului Roșu și Negru de Stendhal, se află în fața alegerii între două tipuri de cariere, care l-ar putea lansa în înalta societate: cea ecleziastică, reprezentată prin sutana neagră, și cea militară, simbolizată prin uniforma roșie. De asemenea, pe parcursul romanului atestăm numeroase situații, în care prezența unei anumite culori în ambianțe specifice influențează atât perceperea de către personajul respectiv a situației date, cât și destinul acestuia în ansamblu.Semnificaţia scenelor, care încadrează acțiunea romanului, se intensifică pe măsură ce sunt subordonate scopului urmărit de autor – cel de a explica tragismul destinului lui Julien Sorel.Item ECOSISTEMUL ANTREPRENORIATULUI SOCIAL ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2020) Onofrei, Aliona; Gheorghiţă, AnaItem FRANÇOIS RABELAIS: GASTRONOMIA ÎN SERVICIUL LITERATURII(CEP USM, 2023) Gheorghiţă, AnaFrançois Rabelais, marele umanist francez, a fost și rămâne a fi, în egală măsură, promotorul literaturii și al mâncării bune. În plus, el este catalogat, pe bună dreptate, și ca primul mare scriitor francez care a știut să pună gastronomia în serviciul literaturii. Rabelais este un deschizător de drumuri în toate domeniile și cea mai „comică” dintre enigmele literaturii franceze. Meritul său enorm este de a fi știut să combine o cultură gastronomică uluitoare cu un umor sincer și fără limite de interpretare. Cu toate că François Rabelais nu a fost inventatorul termenului de „gastronomie”, el este cel căruia îi datorăm, în mare parte, conceptul, ilustrat printr-o exuberanță de detalii în opera sa monumentală „Gargantua și Pantagruel”.Item IMPACTUL BIOGRAFIEI CÂTORVA ROMANCIERI REALIȘTI FRANCEZI ASUPRA UTILIZĂRII ELEMENTELOR CROMATICE ÎN OPERELE LOR LITERARE(2023) Gheorghiţă, AnaIn order to interpret precisely and deeply the chromatic elements used in the works of several French realist novelists, such as Honoré de Balzac (A Woman of Thirty, The History of César Birotteau Rise and Fall), Gustave Flaubert (Madame Bovary, Salammbô), Stendhal (Red and Black), Guy de Maupassant (Bel-Ami) and Prosper Mérimée (Carmen), the thorough analysis of main biographical references in the authors life and creation is essential, because these could necessarily influence the writers coloristic predilections and, implicitly, their materialization modalities in artistic texts. The chromatic elements analysis performed through the prism of the authors' biographies certain aspects impact on their literary works, allows us to affirm that existential problems, personal experiences, relationship with the socio-human environment have a noteworthy and suggestive importance for artistic creation, in general, and for the modality of a literary work main idea conveying to the reader, in particular. The chromatic elements active use corresponds, most of the time, to important stages in the writers' lives, to psychotypical traits manifested by them both in their daily and creative activities. In the given context, chromatics serves as an effective tool to achieve the author's intention to focus reader's attention on the character inner world, to lead him to identify the psychological motivation of events that happened and to make him reflect on them.Item IMPACTUL PSIHOEMOŢIONAL ŞI ARTISTIC AL SIMBOLULUI CROMATIC(CEP USM, 2022-05-13) Gheorghiţă, AnaFiecare persoană preferă anumite culori, cel puțin una și nu mai mult de două-trei, în funcție de domeniul în care sunt utilizate culorile respective – în vestimentație, decor, creație etc. Sentimentul agreabil sau dezagreabil, provocat de o anumită culoare, se poate schimba în timp. Dar, oricum, culoarea preferată de un anumit individ sau de un autor de texte artistice, poate transmite multe despre caracterul și starea psihoemoțională ale acestuia. Astfel, în prezent cu loarea roșie este descrisă, aproape unanim, ca fiind emoțională, incitantă și stimulativă; culoarea galbenă – calmă, senină și veselă; cea albastră – tristă, deprimantă etc. Impactul simbolisticii cromatice antice și interpretarea acesteia în diverse culturi sunt confirmate de teoriile moderne privind corelația dintre culoare și stările emoțional-volitive nu numai în raport cu individul, ca entitate unică, ci și în cazul unor comunități întregi.Item UNELE ASPECTE ALE ISTORICULUI UTILIZĂRII SIMBOLURILOR CROMATICE ÎN TEXTELE LITERARE(Print-Caro, 2021) Gheorghiţă, AnaL'histoire des interprétations et des évolutions du symbolisme chromatique est de longue durée, complexe et contradictoire. Depuis des temps immémoriaux, les gens avaient accordé une importance particulière à l’interprétation du "langage des couleurs", ce qui se reflète dans les mythes anciens, les croyances populaires, les contes, les diverses théories religieuses et mystiques. Pendant de nombreux millénaires, la science de la couleur – la chromatique – s’est confrontée avec l’ignorance du caractère polysémique et allégorique de la couleur. La création littéraire, au cours du temps, ne pouvait pas certainement négliger cette ressource inépuisable d'expressivité, en la valorisant pleinement dans ces buts spécifiques. La préférence pour certaines couleurs et leur perception unique font partie de la structure spirituelle de chaque auteur d'oeuvres littéraires, en agissant sur le psychique humain d’une manière inégalable, raison pour laquelle les écrivains se tournent vers la chromatique chaque fois qu'ils recherchent un outil puissant pour amplifier les sentiments humains.