Browsing by Author "Erhan, Ianuș"
Now showing 1 - 20 of 25
- Results Per Page
- Sort Options
Item Analiza cadrului juridic de reglementare al domeniului ordinii și securităţii publice [Articol](CEP USM, 2022-11-10) Erhan, IanușItem Asigurarea dreptului la libertatea întrunirii în contextul ordinii și securității publice [Articol](CEP USM, 2021-12-08) Erhan, IanușThe right to peaceful assembly to protest, manifest, celebrate, commemorate and pass collective opinions to authorities and other citizens is at the foundation of functional democratic systems. It is acknowledged that the state must guarantee and ensure the security of peaceful assembly and this aspect must be stipulated in its national legislation related to the freedom of assembly as well as the police powers and duties. In accordance with international provisions, practices and recommendations from specialized organizations, the main duty of the police consists in granting the right to assembly, assuring public order and security. Hence, an approach based on human rights must be at the foundation of all activities oriented towards maintaining public order during meetings and demonstrations. In this respect, public authorities in charge, particularly the Police and the General Carabineer Inspectorate, will ensure and guarantee the freedom of assembly of all citizens in line with national and international provisions. It is paramount to establish clear-cut procedures concerning the management of public events as well as of crises that might arise during such events. Hence, it is crucial that all factors involved, especially decision-making ones, are familiar with them and instruction is necessary and mandatory in this regard.Item Asigurarea dreptului la un mediu sănătos prin prisma competenţelor poliţieneşti [Articol](2023) Erhan, IanușMediul și protecţia acestuia au dobândit un statut de drept fundamental, pentru că au devenit expresia unei politici publice de interes colectiv, a unei solidarități nu numai în interiorul statelor, dar și la scară internațională. Preocupările vizând prezervarea unui mediu sănătos privesc ameliorarea condițiilor de viaţă ale omului, menținerea echilibrului ecologic, a ecosistemelor din care fiinţa umană face parte integrantă. Strategia de dezvoltare a domeniului afacerilor interne pentru anii 2022-2030 determină că va contribui la implementarea la nivel naţional a Agendei 2030 de dezvoltare durabilă cât şi a mai multor Obiective de Dezvoltare Durabilă, în special Obiectivul nr. 3: Asigurarea unei vieți sănătoase și promovarea bunăstării tuturor la orice vârstă. Poliţia, în calitate de autoritate publică care contribuie la starea de legalitate, ordinea şi securitatea publică, protejarea şi respectarea drepturilor şi libertăților omului, are competențe directe legate de asigurarea, inclusiv, a dreptului la un mediu sănătos, în primul rând, prin investigarea, documentarea şi examinarea ilegalităților ce atentează asupra acestui drept, atât a contravențiilor, cât şi a infracțiunilor, precum şi prevenirea comiterii acestora prin activități dedicate.Item Atribuţiile organelor vamale ale Republicii Moldova în domeniul protecţiei consumatorilor [Articol](Academia de Administrație Publică, 2014-05-23) Erhan, Ianuș; Plotnic, OleseaThe traceability of a product and placing it on the domestic market directly depends on the performance of its duties by Customs. Thus, Customs has the right to decide, on the basis of customs control, especially physical and documentary control, if goods entering the Republic of Moldova and intended to be placed in free circulation, meet the conditions of quality and compliance. In this context, the legal and institutional framework shall create for Customs all necessary conditions to fully apply its competence in the field of consumers’ protection at the highest level.Item Atribuţiile organelor vamale în domeniul implementării politicii vamale a statului(2012) Erhan, Ianuș; Cârnaț, TeodorAs instruments of customs policy are, firstly, legislation and international agreements, customs tariffs and non-tariff measures system (licensing, quotation, contingency) which are applied primarily based on the requirements and international standards. All of these measures are related between them and form the customs procedure applicable in a State, as a set of provisions, determining the status of the goods and vehicles crossing the customs border. In this respect, the customs activity in the implementation of the customs policy of the State is quite varied, constituting the core of the activity of the customs and it covers the entire spectrum of activities related to clearance of goods and vehicles crossing the customs border. However, recently we see a development of new fields of customs, such as risk analysis, postclearence audit , intellectual property protection, etc.Item Conceptul statului de drept în Uniunea Europeană(CEP USM, 2024) Erhan, IanușÎn poziția UE cu referință la negocierile de aderare ce vizează epublica Moldova este indicat că urmează să adopte integral acquis-ul UE și să asigure implementarea și aplicarea deplină a acestuia.Acesta încorporează metodologia revizuită de extindere, care prevede o atenție și mai puternică asupra reformelor fundamentale, iar ţara noastră va trebui să îmbrățișeze pe deplin și să continue să implementeze reformele în domeniile statului de drept. Pentru ca un stat să devină membru al UE urmează să realizeze o multitudine de condiționalități şi cerințe, dar una care este omniprezentă chiar de la început ca şi condiție sine-qua-non pentru a iniția discuțiile de aderare şi durează pe tot parcursul procesului de integrare, este anume garantarea „statului de drept”.Statul de drept în accepțiunea acquis-ului UE, dar şi cerințelor şi condiţionalităţilor solicitate, reprezintă unul din pilonii de bază pe care se vor baza negocierile de aderare, iar dedicația care va fi demonstrată, dar şi consecvența necesară va determina dacă deținem sau nu capacitatea necesară pentru a garanta statul de drept în înțelesul său unional. Astfel, statul de drept este una din valorile fundamentale ale UE care, chiar şi după accederea statului în cadrul Uniunii, este un deziderat necesar de realizat, asigurat şi garantat fără careva condiționări şi restricționări, în caz contrar statul membru poate fi responsabilizat prin mecanismele instituite prin TUE, dar şi la nivel decizional şi funcțional de către instituțiile UE.Item Condiţiile de garantare şi asigurare a bunei guvernări în domeniul securităţii publice(CEP USM, 2024-11-07) Erhan, IanușToday, the need to ensure and guarantee public security becomes a priority that needs to be achieved without discussions and arguments in the sense of diminishing their impact and importance. The current systems and some states, even if they are considered democratic, do not reach the desired level of public safety, and the explanations are different, starting from the inability of the competent authorities to carry out their duties effectively and ending with the state’s inability to create viable and democratic systems. Regarding human rights and freedoms, they are partially respected, certain areas are exposed to corruption factors, and citizens do not feel safe. More than that, the fragility with which public security guarantee mechanisms are built make them vulnerable to both internal and external crises, and public security is not guaranteed at the expected level. Good governance, including the security sector, means applying certain principles in the exercise of power that ensure uniform and consistent application of public service standards based on democratic values. This is why the analysis of the field of public order and security through the prism of the principles of good governance has the role of determining what is the state of affairs within it, what are the existing problems and deficiencies, as well as possible ways to remedy them.Item Dezvoltarea domeniului ordinii şi securităţii publice prin prisma angajamentelor de integrare europeană ale Republicii Moldova(2022-05-16) Erhan, IanușThe European Union is, first of all, a community of values open to European democratic states that wish to join it, and the EU enlargement policy accompanies and materializes this process. In this respect, the enlargement policy implies investment in peace, security, prosperity and therefore stability in Europe. In terms of public order and security, from an institutional and functional point of view, it is up to the Member States to choose their own models, but, when it comes to its impact on the common space of freedom and security, it is of Union interest. Similarly, those common risks or challenges to public order and security that exceed the territory of the Member States are in the focus and interest of the European institutions. The common space of freedom and security requires the responsible national authorities to have a proactive role in this regard, carrying out the activities and actions prescribed in the policy documents, as well as assuming the commitments determined within the broad European accession process of our country.Item Esența poliției prin prisma competențelor de ordine şi securitate publică [Articol](2022) Erhan, IanușPoliția este autoritatea publică care pune în aplicare politicile statului în domeniile de competență încredințate, prestează serviciile statale de securitate, având misiunea primară de a proteja oamenii, respecta drepturile şi libertățile acestora, de a aplica legea, realiza controlul și prevenirea criminalității, menținerea şi asigurarea ordinii publice. Activitatea poliției într-un stat de drept, bazat pe supremația legii, este extrem de importantă. Poliția din Republica Moldova respectă modelul de organizare şi funcționare valabil pentru majoritatea structurilor polițienești din lume. Respectiv, are aproximativ aceleași competențe, se conduce după aceleași principii şi reguli de funcționare aplicabile într-un stat de drept cu un regim democratic. Deoarece poliția reprezintă statul în modul cel mai vizibil, încrederea în poliție echivalează cu încrederea în stat. Poliția care este ineficientă, ilegitimă sau nedreaptă în protejarea persoanelor împotriva criminalității şi asigurării ordinii publice, va pierde încrederea acestora. Pe de altă parte, Poliția va spori legitimitatea statului dacă demonstrează în activitatea sa zilnică sensibilitate la nevoile şi așteptările societății şi utilizează autoritatea statului în interesul cetăţenilor.Item Fundamentele constituţionale ale domeniului ordinii şi securităţii publice [Articol](CEP USM, 2023) Erhan, IanușPublic order includes all social relations conditioned by society’s needs and which correspond to general interests, regulated by social norms, in order to ensure the inviolability of the person, honor, dignity and other values protected by law. What is related to national public order is established by the state itself, which is sovereign as regards the regulation of social relations on its territory between citizens, between citizens and its authorities, between its authorities. At the level of national legislation, in most European countries, the constitutional act specifies that the exercise of rights and freedoms must not harm public order, the public interest or good morals. Ensuring public order is a social necessity, carried out through specific activities of special bodies – public order forces, which represent authorities holding powers and attributions in matters of public order and who, by law, are given tasks in the exercise of the state’s police right. Thus, public order is the notion, the term, the generalized state that is guaranteed, first of all, by the constitutional norms. In this sense, based on the fact that the Constitution is the fundamental law of the country, all the legal construction that determines the field of public order and security must be consistent with its provisions.Item Impactul documentelor de politici naționale în domeniul ordinii și securității publice asupra protecției drepturilor omului, caracteristici distinctive și mecanisme de implementare(Tipografia Artpoligraf, 2020) Erhan, IanușThe Republic of Moldova is making strong progress in promoting and protecting human rights, including through the ongoing process of bringing national legislation in accordance with international standards, but also through the development and promotion of major human rights policies. The Ministry of Internal Affairs is the central specialized body of public administration, which ensures the implementation of government policy in several areas of responsibility, including those aimed the public order and security, as well as ensuring respect for fundamental human rights and freedoms. At national level, several policy documents with reference to the human rights, as well as those in the field of public order and security contain prescriptions with an impact on them. Thus, in the last period it is stated the fact that most of adopted policy documents in the area of public order and security focus primarily on the protection and respect of human rights, for which reasons we have proposed a brief analysis of them, highlighting the most important features.Item Impactul strategiei de dezvoltare a poliției pentru anii 2016–2020. Analiză şi concluzii [Articol](2021) Erhan, Ianuș; Ardeleanu, VadimPoliția din Republica Moldova în ultimii ani a trecut prin ample procese de transformare menite să asigure modernizarea și dezvoltarea acesteia, astfel încât cetățenilor să le fie oferite servicii de calitate prin asigurarea unui climat adecvat de legalitate în domeniul ordinii și securității publice. În special, acest proces a fost marcat de Strategia de dezvoltare a poliției pentru anii 2016–2020 (SDP) și Planul de acțiuni privind implementarea acesteia. Implementarea Strategiei a fost realizată cu Suportului bugetar oferit de către UE, fără de care nu ar fi fost posibilă realizarea acestui deziderat. La fel, toți actorii implicați au sesizat faptul că Poliția națională are ambiția și deține capacitățile necesare, de continuare a implementării angajamentelor asumate, iar asigurarea sustenabilității și durabilității investițiilor realizate pentru perioada imediat următoare, după finalizarea asistenței externe, reprezintă o altă provocare pentru instituție. Aprobarea unui nou document de politici care să descrie viziunea de dezvoltare de mai departe, reprezintă una din garanțiile suplimentare ce indică preocuparea și interesul autorității publice centrale pentru amplificarea impactului pozitiv înregistrat pe această dimensiune. Implementarea Strategiei este un salt calitativ în dezvoltarea Poliției, astfel, încât astăzi Poliția națională este mai bine instruită și echipată, responsabilă, eficientă, transparentă și profesionistă.Item Integrarea drepturilor omului în programele de instruire și pregatire profesionala polițienești(CEP USM, 2022-05-20) Erhan, IanușHuman rights are considered supreme values in any modern state with an advanced democratic regime, and their guarantee by law enforcement requires, firstly, a good knowledge of them by law enforcement. Effective police training in the field of human rights is a key element in the global efforts to promote and protect human rights in each country. It is recommended that human rights issues, included in the Curricu-lum, as well as vocational training, cover the entire period of training of law enforcement employees, being integrated into various disciplines or modules. The purpose of this approach is to ensure that audiences successfully acquire human rights skills relevant to all aspects of their operational and administrative tasks, regardless of position and special grade.Item Integrarea Europeană a Republicii Moldova prin prisma reglementărilor vamale naţionale(2010) Cârnaț, Teodor; Erhan, IanușToday is becoming increasingly topical the discussion on the tendency of Republic of Moldova towards the Community and the process which entails the association, the pre-accession and finally the integration procedure of our country. But first of all, the integration in the European community requires customs integration. No wonder, one of the primary factors that led to the creation of the European Union was customs union, initially set to deepen economic and trade relations between the founding members. The aspirations of Republic of Moldova to the Community space involve a process of adjustment and development of national regulatory framework under the principles of the acquis communautaire.Item Locul şi rolul organelor vamale în cadrul sistemului de organe statale(2010) Cârnaț, Teodor; Erhan, IanușThe customs system represents a basic instrument which guarantees interaction of the national economy with the global one, facing our state to participate in the international division of labour, carrying a fair competition between domestic and foreign producers, both domestic market and world cit. In assessing the role of the customs system in the modern economy contribute many factors such as: producing goods and services, international transportation, computerization, new forms of making transactions, new legal means to facilitate such cooperation and give commercial operations a legal certainty, modern measures of insurance against risks, development and generalization of the property and people etc.Item Mecanisme de asigurare ale drepturilor şi libertăţilor omului în procesul contravenţional [Articol](CEP USM, 2024) Erhan, IanușThe contravention process represents the activity carried out by the competent authority, with the participation of the parties and other persons holding rights and obligations, with the aim of establishing the contravention, examining and solving the contravention cause, ascertaining the causes and conditions that contributed to the commission of the contravention. Even if the Code of Contravention in art. 374 establishes that the contravention process is carried out on general principles of contravention law, it also mentions the Constitution, the Code of Criminal Procedure in the cases expressly provided for by this code, as well as the norms of international law and international treaties regarding the fundamental rights and freedoms of to the human to which the Republic of Moldova is a dedicated party, the European Convention on Human Rights. The regulations provided by the European Convention, as well as the judgments issued by the European Court have a legal force superior to the internal norms that make up the national legal systems. The judgments of the European court do not only have the authority of a res judicata, but also the authority of an interpreted matter, at the same time, the Court examines referrals regarding contraventions through the lens of the rules regarding criminal acts. During the contravention process, the perpetrator, as well as other participants, have certain rights and freedoms that are guaranteed by the legislation and ensured by the authorities with powers to ascertain and examine the contravention cases, respectively, the finding agent, the prosecutor, the court. On the other hand, the participants in the contravention process, in particular, the perpetrator, must be aware that their rights may be limited, as well as the fact that they also have certain obligations. For their part, the competent authorities should ensure that their employees with the status of finding agents understand and know the mechanism for ensuring human rights and freedoms in the contravention process.Item Mecanisme și instrumente de monitorizare a activității poliției(CEP USM, 2022-05-20) Erhan, IanușIn the exercise of their duties, the employees of the Police carry out their activity in the support and in the interest of the citizens, as well as of the communities. Police and civil society, being in constant interaction, influence each other in an active way, achieving certain goals, using various principles, types and forms. The police must be organized in such a way as to promote good relations between the police and the population, and possibly effective cooperation with other bodies, local associations, non-governmental organizations and other representatives of the population. In this sense, in current conditions it is necessary to open the Police to society, to establish jointly, as well as to implement the diversity of tools and mechanisms for monitoring the activity carried out, in order to efficiently, professionally and transparently perform the tasks and responsibilities assigned to it.Item Ordinea şi securitatea publică – componentă a tratatului de aderare al Republicii Moldova la Uniunea Europeană(Print-Caro, 2024) Erhan, IanușRepublica Moldova este implicată plenar pe calea integrării europene, iar ordinea şi securitatea publică se consideră pilonul de bază în garantarea legalității şi stabilității atât pentru cetățenii din Republica Moldova, cât şi cetățenii din UE pentru a le garanta valorificarea pe deplin a libertăților de care dispun. La fel, un nivel înalt de securitate publică demonstrează credibilitatea, dedicația şi profesionalismul autorităților naționale, fapt determinant pe calea integrării europene a ţării noastre. Strategia Securității Naționale se referă la armonizarea legislativă cu normele europene și creșterea capacității instituțiilor din sistemul de ordine publică. Obiectivele ce vizează securitatea națională este anume integrarea ţării noastre în mecanismele și inițiativele de securitate și de ordine publică ale UE, or, acestea oferă certitudinea şi garanția că putem fi în siguranță, cât şi asigura cetățenii că se pot bucura de drepturile şi libertățile de care dispun în mod liber şi nestingherit. La rândul său, domeniul „ordine şi securitate publică” ca şi parte a capitolului 24 al Tratatului de aderare urmează a fi o prioritate pentru autoritățile publice naționale, or, neavând un nivel înalt asigurat şi garantat nu pot şi atinși alţi indicatori existențiali ai statului de drept, cum ar fi garantarea drepturilor şi libertăților omului, starea de legalitatea, ordinea de drept, etc.Item Organele vamale – aspecte conceptuale: noţiune, competenţe legale şi principii de activitate(2012) Erhan, Ianuș; Cârnaț, TeodorIn the context of market economy, the State performs the regulation of external economic activity in order to ensure economic security and national and public interests. The state administration activity on the regulation of external economic activity, It is performed in almost all countries of the world, but the volume, forms and methods, concrete purposes and tasks are determined by the State relying on its internal and external policy, and not least the customs policy of the State. Today it is universally recognized the fact that as one of the institutions of customs realization represents customs administrations, as part of the custom system. They differ from one State to another Depending on the organizational structure, commercial and customs policy that they practiced, but in most of the States in which they are organized, they have similar functions and are in a constant search of best practices in order to implement the activities in their work. The deployment of activity of customs administration reflects the achieve of very important purposes for our country’s customs policy, ensuring efficient use of instruments of customs control and the regulation for the exchange of goods on customs territory and outside it, protecting the internal market, stimulating the development of national economy, promoting organizational restructuring, and the other objectives of State policy. At the same time, scientific analysis of conceptual issues relating to customs administration such as: notion, legal skills and principles of activity presents itself as a priority in the field of research with a view to understanding the mechanism of activity of these organs of administration, of its role and prospects of development.Item Organizarea activităţii organelor vamale ale Republicii Moldova(Academia de Administrație Publică, 2012-05-22) Erhan, IanușL’idée de l’organisation est fondamentale et indispensable dans l’administration publique. En outre, les organes de l’administration publique, comme d’autres organismes publics ne sont que des formes d’organisation qui ont accomplie l’activité douanière.