Browsing by Author "Curoș, Liudmila"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item The causes and effects of school dropout felt over time(CEP USM, 2024) Curoș, LiudmilaThe article involves an analytical approach to the specifics of school dropout, the causes and effects produced, as well as possible suggestions for managing the large-scale phenomenon. The research methodology consisted in the study of specialized literature and the reflexive analysis of bibliographic sources, various statistical data, which allowed us to issue relevant conclusions and recommendations for its prevention and reduction at a systemic level. Being a complex phenomenon, school dropout manifests itself for various reasons, starting with personal or family problems, a difficult socioeconomic situation and continuing with important factors regarding the way the education system works. Depending on the determining factors, but also the extent of the manifestation, a series of undesirable effects are generated, with a weight on socio-professional integration difficulties. Thus, statistical data are reflected that confirm the acute need for systemic intervention on the treatment of the phenomenon in question, based on the educational actors and social institutions that have contact with the mentioned causes and effects. Systematic and orderly intervention refers in particular to the prevention of school dropout by motivating students, career guidance, carrying out attractive educational activities, involving digital technologies, but also reducing it, by establishing internal and external partnerships, analyzing the main causes, and determining the ways of reintegration into the educational process of young people who temporarily/completely left the educational institution.Item IMPACTUL DIGITALIZĂRII ÎN DOMENIUL EDUCAȚIONAL PENTRU ȚĂRILE DIN PARTENERIATUL ESTIC(CEP USM, 2022) Curoș, LiudmilaArticolul pune în valoare echilibrul dintre învățarea tradițională (offline) și învățarea digitală (online), o provocare impusă rapid de regulile pandemiei. Să descriem beneficiile în urma digitalizării rapide a sistemului educațional din țările parteneriatului estic, în special a Republicii Moldova. Un factor important al procesului digitalizării îl constituie nivelul de pregătire a cadrelor didactice, antrenate în sistemul educațional și al beneficiarilor acestuia (elevi, studenți). În procesul investigației au fost depistate lacune despre care autorul ne informează. Totodată, este menționat efectul digitalizării: a adus profesorul mai aproape de elev, de gândirea lui și a provocat găsirea noilor metode de predare, răsturnând metodele cunoscute. În concluzie, autorul menționează că digitalizarea învățământului pentru multe țări europene nu este o noutate, iar pentru țările parteneriatului estic a fost și este o necesitate absorbită rapid și în major din necesitate dar nu din dorință. De asemenea, sunt oferite unele indicații de utilizare a platformelor educaționale moderne care pot fi aplicate atât online, cât și în cadrul orelor offline.