Browsing by Author "Chira, Aliona"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item ASISTENȚA SOCIALĂ: ABORDĂRI TEORETICE ŞI APLICATIVE: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2023) Bulgaru, Maria; Cheianu-Andrei, Diana; Chira, Aliona; Isac, Oxana; Milicenco, Stela; Oceretnîi, Anastasia; Onofrei, AlionaLucrarea este destinată studenţilor din instituţiile de învăţământ superior, asistenţilor sociali şi practicienilor din domeniile sociale, precum și specialiștilor care elaborează politici în domeniu. Conținutul lucrării reprezintă o sistematizare a principalelor domenii de intervenție a asistenței sociale în contextul societății contemporane, a politicilor sociale și familiale, o atenţie deosebită acordându-se tematicilor de o complexitate mai mare din programul de pregătire a asistenților sociali.Item INCERTITUDINE: SITUAȚIA FAMILIILOR CU COPII ÎN PERIOADA DE LOCKDOWN (APLICAREA TEORIEI ÎNTEMEIATE)(CEP USM, 2022-11-10) Chira, AlionaItem INFLUENŢA ECONOMICULUI ASUPRA DINAMICII AUTORITĂŢII DIN CADRUL FAMILIEI(CEP USM, 2013-09-26) Chira, AlionaItem METODOLOGIA CERCETĂRII SOCIALE: MANUAL(CEP USM, 2022) Cheianu-Andrei, Diana; Chira, Aliona; Cioinac, NionelaLucrarea Metodologia cercetării sociale a fost elaborată cu scopul de a contribui la înțelegerea particularităților de abordare a fenomenelor sociale. Prin analizele complexe, autorii invită la meditare asupra esenței, rolului, particularităților de proiectare și desfășurare a cercetării științifice a socialului, a principiilor metodologice și etice. Totodată, lucrarea își aduce aportul la formarea de competențe de proiectare a cercetării sociale, în funcție de orientarea metodologică și obiectul de cercetare.Item MONITORIZARE ȘI EVALUARE ÎN DOMENIUL SOCIAL ÎN BAZĂ DE EVIDENȚE: GHID METODIC(CEP USM, 2022) Oceretnîi, Anastasia; Bulgaru, Oleg; Chira, AlionaGhidul metodic „Monitorizare și evaluare în domeniul social în bază de evidențe” este elaborat pentru a asigura procesul de predare-instruire-evaluare în cadrul disciplinei cu același titlu. Disciplina respectivă a fost introdusă în planul de studii la Ciclul II Master în rezultatul desfășurării în anul 2022 a evaluării programelor de studii la domeniile de formare profesională a asistenților sociali și sociologilor din cadrul Universității de Stat din Moldova. Studiul a cuprins și analiza practicilor de utilizare a datelor în activitatea profesioniștilor în domeniul asistenței sociale, stabilindu-se o serie de tematici necesare pentru a fi abordate în programele de formare profesională, precum: tehnici de colectare a datelor în domeniul protecției copilului, procesarea și vizualizarea datelor, acuratețea datelor, utilizarea datelor în dezvoltarea documentelor de politici.Item PARTICIPAREA VÂRSTNICILOR LA PROCESUL DECIZIONAL DIN COMUNITATE: APLICAREA METODEI TEORIEI ÎNTEMEIATE(CEP USM, 2023) Chira, AlionaVârstnicii constituie la ora actuală o problemă stringentă pentru societatea moldovenească, acutizată de procesul intensiv de îmbătrânire demografică, migrația populației tinere și adulte peste hotare, scăderea calității vieții ca urmare a deficitului bugetar, creșterea dependenței față de serviciile sociale. Situația creată impune autorităților publice și guvernamentale să acorde o atenție sporită acestei categorii de vârstă, incluzând-o în toate politicile publice, programe și proiecte etc. Totodată, sunt create măsuri de sporire a activismul social și economic în rândul persoanelor vârstnice, astfel încât acestea să-și mențină independența față de serviciile și prestațiile sociale. Cu toate acestea, rezultatele înregistrate sunt destul de modeste. Prin urmare, scopul studiului prezent rezidă în explicarea comportamentului participativ al vârstnicilor la procesul decizional din comunitatea locală, prin identificarea factorilor care obstrucționează o implicare activă și stabilirea mecanismului prin care acești factori se condiționează. Pentru realizarea acestui deziderat a fost aplicată metoda teoriei întemeiate, versiunea straussiană. În rezultat a fost identificată categoria centrală – discreditarea opiniei vârstnicilor, precum și alte 15 categorii între care au fost stabilite relațiile de cauzalitate, pentru a genera modelul teoretic explicativ. Au fost formulate și un set de ipoteze operaționale derivate din date, care pot constitui noi piste de cercetare.Item POTENȚIALUL TEORIEI ÎNTEMEIATE PENTRU CERCETĂRILE DIN ASISTENȚA SOCIALĂ(CEP USM, 2022-10-26) Chira, AlionaAsistența socială ca domeniu profesionalizat este constituit din trei componente: cercetarea științifică socială, practicile de intervenție și pregătirea calificată a asistentului social. Între acestea există o relație de cauzalitate reciprocă, motiv pentru care este exclusă ignorare uneia dintre ele. Liantul dintre aceste componente îl poate servi metoda teoriei întemeiate, care prin teoriile derivate din datele empirice oferă posibilitatea ajustării practicilor asistențiale în concordanță cu specificul grupului și al contextului, dezvoltă bagajul de cunoștințe teoretice și califică munca practică a asistenților sociali în sporirea bunăstării sociale. Unica condiție care se impune în acest sens este respectarea principiilor metodologice în procesul de descoperire a teoriei și aplicarea acestei metode doar pentru generarea teoriilor din date și nu pentru analiza datelor calitativeItem TEORIA ÎNTEMEIATĂ: ABORDĂRI ISTORIOGRAFICE(CEP USM, 2019) Chira, AlionaDezvoltarea domeniului de cercetare socială a fost influențată de aplicarea unor noi modele de abordare a fenomenelor sociale, în special cu referire la abordarea calitativă. În acest traseu se înscrie și teoria întemeiată, dezvoltată în secolul al XX-lea de către sociologii americani Glaser B.G. şi Strauss A.L. ca reacție la abordările cantitativiste asupra fenomenelor sociale. În articol sunt analizate etapele de apariție și dezvoltare a teoriei întemeiate, evidențiindu-se noile curente. De asemenea, autorul prezintă particularitățile în definirea acestei metode de cercetare și interpretare a datelor, în vederea formulării unui model explicativ