Browsing by Author "Bragaru, Tudor"
Now showing 1 - 20 of 22
- Results Per Page
- Sort Options
Item ABORDAREA SECURITĂȚII INFORMAȚIEI ÎN BAZA STANDARDELOR(CEP USM, 2024) Bragaru, TudorMany people mistakenly believe that information security (SI) and cyber security (SC) are completely different and that SC only boils down to technical-technological issues, settings, firewall rules, etc. In reality SI and SC are very close, and statistics show that the human problem predominates with a weight of about 70 to 95%. The purpose of this paper is to disprove some illusions/myths regarding SI/SC and elucidate their correct approach, with the reorientation from the paradigm based on software-technical-technological problems – towards organizational and management problems, based on generally accepted standards of good practices, without diminishing the importance of IT security and not limited to it. The work is carried out on the basis of an in-depth study of the modern trends in the organization and management of SI/SC with the analysis and synthesis of some recommendations based on bibliographic sources and the standards of best practices for the organization and management of SI/SC. The benefits of the SI/SC approach through the prism of good practice standards are multiple, generally recognized and confirmed by numerous results obtained in research, publications and the increase of the number of certifications of SI/SC management systems.Item ANALIZA ȘI CREȘTEREA NIVELULUI DE MATURITATE A SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL SECURITĂȚII INFORMAȚIEI PENTRU ENTITĂȚI DIN REPUBLICA MOLDOVA (Pe exemplul băncilor comerciale)(2024) Briceag, Valentin; Bragaru, TudorScop: elaborarea unui model multiprofil de maturitate a securității informației cu suport informatic pentru evaluarea și creșterea nivelului de maturitate.Item ASIGURAREA CALITĂȚII PROIECTELOR INFORMAȚIONALE(2020) Bergmann, Ran; Bragaru, Tudor; Căpățână, GheorgheScopul principal al cercetării este furnizarea calității în proiectele informaționale, având în vedere cerințele de calitate înaltă la costuri reduse, tendințele de standardizare și tendințele moderne Agile de dezvoltare software.Item ASIGURAREA CALITĂȚII PROIECTELOR INFORMAȚIONALE(2020) Bergmann, Ran; Bragaru, Tudor; Căpățână, GheorgheScopul și obiectivele cercetării. Scopul tezei constă în furnizarea de calitate a IPs. Obiectivele tezei constau în dezvoltarea metamodelului generic de calitate, care integrează cunoștințele despre modelele de calitate cunoscute, factorii de calitate și cele mai bune practici, prezentate în standardele internaționale actuale; identificarea factorilor de calitate și construirea modelelor de calitate particularizate/specifice, obținute din metamodelul generic de calitate; evaluarea calității IP/IS de-a lungul ciclului de viață; specificarea cerințelor și dezvoltarea unei aplicații software-suport pentru administrarea metamodelului, generarea modelelor specifice, evaluarea calității, ca parte a Project Management Office (PMO) cu implementarea rezultatelor într-o organizație.Item ASPECTE DE UTILZARE ȘI SECURITATE A INFORMAȚIEI PE PLATFORMA MOODLE ÎN ERA DIGITALĂ(CEP USM, 2023) Ieșanu, Dumitru; Bragaru, TudorIn the knowledge-based information society (CIS), digital educational platforms are the basis for the continuous realization and improvement of the study process. And identifying an accessible e-education platform for the organization, access and use of digital educational resources in safe conditions and in accordance with legal requirements are important objectives in achieving the mission and purpose of the institution. The present paper initiating a study on the security of information and digital educational resources on digital educational platforms for technical vocational education (TVET) in the Republic of Moldova (RM). The research is based on bibliographic analysis and synthesis, conducting the survey “Good practices for the use of e-learning platforms”, applied to teachers in technical vocational education.Item ASSESSMENT OF PERCEIVED IMAGE QUALITY FOR SMARTPHONES WITH EMBEDDED CAMERA(2018) Zorea, Pinchas; Bragaru, Tudor; Paladi, FlorentinScopul cercetării constă în dezvoltarea unui nou cadru și model de evaluare subiectivă a calității imaginii fără referință la original (NR), care ar permite industriei de smartfonuri predicția PIQ.Item AUTOMATION DEVELOPMENT IN E-LEARNING OF PERSONALIZED TASKS OF “PROBLEM SOLVING” TYPE(Valines SRL, 2014) Beldiga, Maria; Bragaru, Tudor; Căpățână, GheorgheWere developed new methodologies and technologies to assist professors in developing necessary numbers of individual tasks of \problem solving" type for such activities as (self) training and / or evaluation and uploading the elaborated tasks to an e-Learning/e-testing platform with aim to perform multiple sessions of e-training/e-testing.Item DEZVOLTAREA RESURSELOR EDUCATIONALE DIGITALE (CADRU METODOLOGIC)(CEP USM, 2017) Bragaru, TudorDatorită supraîncărcării informaţionale, erodării rapide a cunoştinţelor, prezentul şi viitorul instruirii universitare se preconizează a fi, în temei, digital, sub formă de mobile (m-learning) sau electronic (e-learning), adesea deschis, informal/nonformal, globalizat şi masificat (MOOCs), accesat la distanţă de pe orice dispozitiv conectabil la Internet: smartphone, iphone, netbook, phablet etc. Chiar dacă dezvoltarea resurselor educaţionale digitale (RED) este ceva mai costisitoare decât resursele tradiţionale, m-/e-learning câştigă tot mai mult spaţiu în formarea universitară şi cea continuă de-a lungul vieţii, creând condiţii mult mai favorabile constrângerilor personale ale cursanţilor legate de spaţiu, locul de muncă, timp, totodată permiţând autorilor o administrare şi actualizare mult mai calitativă şi ieftină. Principalele avantaje oferite de RED sunt determinate de capacităţile TIC moderne de comunicare, extindere a activităţilor auditoriale, stocare/memorare,Item FACTORI DE SUCCES AI INTEGRĂRII ŞI VALORIFICĂRII TI&C ÎN EDUCAŢIE(CEP USM, 2007) Bragaru, TudorThe recent public opinion poll which has been carried out in the period 12.09.2006 - 26.01.2007 at www.elearning.ro∗,proves the necessity of a greater number of information and resources for questions of use of information and telecommunication technologies (TI&C) in education (81%). The present article represents some important factors for the acceleration of reforms and more resolute integration of means TI&C in the educational system of Republic Moldova.Item GHID METODIC PENTRU ELABORAREA TEZELOR DE AN, DE LICENȚĂ ȘI DE MASTER(Editura USM, 2023) Bragaru, Tudor; Ungureanu, ValeriuPrezenta lucrare metodică elucidează procesul de realizare (planificare, elaborare și susținere) a tezelor de an, de licență și de master. Ghidul stabilește un set unic de cerințe și criterii pentru actorii implicați în organizarea procesului de realizare și eva- luare a tezelor în cadrul Facultății de Matematică și Informatică (FMI) a USM. Ghidul este o nouă ediție a lucrării [Bragaru], actualizată și îmbunătățită, ținându- se cont de modificările cadrului legislativ și normativ în vigoare, de cerințele și reco- mandările Ghidului metodic pentru perfectarea tezelor de licență/master [Rotaru], de noua versiune a Standardului Moldovenesc [ISO 690], precum și de noile provocări create de utilizarea diverselor Aplicații deschise de Inteligență Artificială (OAI), gen ChatGPT, YouChat etc., care generează texte-răspunsuri în procesul de comunicare cu utilizatorii. Ghidul a fost discutat și aprobat în ședințele: Departamentului de Informatică (proces-verbal nr.3 din 27.10.2023), Comisiei de Asigurare a Calității a FMI (proces- verbal nr.2 din 01.11.2023), Consiliului FMI (proces-verbal nr.3 din 02.11.2023). Ghidul este adresat studenților de la ciclurile I și II de studii universitare, dar poa- te fi util și altor categorii de utilizatori: conducători științifici, șefi de departamente și membri ai comisiilor de examinare a tezelor din cadrul FMI USM.Item GHID PRACTIC AL AUTORULUI DE TESTE ÎN MOODLE(CEP USM, 2009) Bragaru, Tudor; Lungu, Alexandru; Ghermanschi, Vadim; Baron, GhenadieThe given work presents a clear description of possibilities of the Moodle platform for the most important parts of the didactic process: evaluation, self-evaluation and testing practiced both well for the traditional university studies and distance-learning. Applying of the suchlike system in university studies allows not only systematic, operative and objective evaluation of the students’ knowledge but also informing about the quality of their works in the operative way and monitoring them for the most efficient assimilation of the studied mastery.Item ÎINCĂRCAREA AUTOMATĂ A GLOSARELOR ÎN S.I. MOODLE(CEP USM, 2009) Bragaru, Tudor; Lungu, Alexandru; Ghermanschi, Vadim; Baron, GhenadieFollowing the tendencies of IT industry, the learning process nowadays becomes available though remote Internet connections, defined as distance learning (DL). Following the DL concepts, new terms and expressions are grouped in glossaries – electronically available dictionaries.But as with the most new additions, people may experience trouble, especially during the data preparation and publishing steps.The solution to this issue has been developed as a small conversion tool, that allows Microsoft Office users to simply input data in the Word or Excel environment and then convert a newly created Excel file to a Moodle XML document, that may be imported using Moodle’s web interface. Following some simple formatting rules and concepts, it will be easy to produce standards-compliant glossaries and publish them on the DL website.For better understanding, a step-by-step user guide with screenshots is provided.This work belongs to the DL series at the State University of Moldova, Distance Learning Center being a starting point for the distance learning implementation process.Item IMPLEMENTAREA E-/D-LEARNING IN ȘCOLILE PROFESIONALE TEHNICE DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2021) Ieșeanu, Dumitru; Bragaru, TudorÎn situația actuală de criză pandemică, învățarea electronică (e-Learning, distance/d-Learning) devine cea mai atractivă și răspândită formă de educație. Diverse platforme de e-/d-Learning permit învățarea practic a orice, de către oricine, de oriunde este acces la Internet și oricând este necesar individului, conform nivelului de pregătire și constrângerilor personale Implementarea e-/d-Learning necesită anumite infrastructuri/dotări, platforme și instrumente, schimbări organizaționale, pregătirea personalului etc. În lucrare este prezentat un expres-studiu al bunelor practici și experiențe naționale/internaționale din domeniu, precum și al gradului de utilizare e-/d-Learning în școlile profesionale tehnice (ȘPT) din Republica Moldova (RM) cu scopul de a fi trasate unele direcții strategice de dezvoltare durabilă și îmbunătățire a procesului educațional în ȘPT.Item INSTRUMENTE PENTRU DEZVOLTAREA RESURSELOR EDUCAŢIONALE MULTIMEDIA(CEP USM, 2015) Bragaru, Tudor; Cîrciumaru, Ilie; Colin, TimofeiProgresul tehnico-ştiinţific şi erodarea rapidă a cunoştinţelor în societatea informaţională globală bazată pe cunoaştere impune noi metode de generare şi transmitere a cunoştinţelor pe măsură. e-Learning şi blended learning bazate pe Resurse Educaţionale Multimedia (REM) de autor par a fi în stare să rezolve această problemă. Scopul lucrării constă în studiul, experimentarea, analiza comparativă şi selectarea unui set de instrumente şi tehno-logii simple, potrivite pentru dezvoltarea REM de către majoritatea profesorilor.Item ÎNVĂŢĂMÂNT ELECTRONIC DESCHIS LA DISTANŢĂ: REPERE DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE(CEP USM, 2007) Bragaru, TudorThe purpose of the present work is forming a generalized and integral representation about education and distance learning; about features, opportunities, freedom and advantages of the Open Distance Electronic Learning in comparison with traditional forms. The awareness of these things will promote the best understanding of processes of the distance learning by means of modern information and telecommunication technologies, and also to a substantiation of a choice of didactic strategy ODL. I hope also that this work will arouse a big interest and heightened attention from the part of chiefs of the educational units concerning questions of reforming of the educational system with the help of more resolute integration of calculating and telecommunicating means during learning and educationItem NOUA PEDAGOGIE OFERITĂ DE WEB 2.0(CEP USM, 2011) Bragaru, Tudor; Marcauţan, DumitruEducation is important in any society, because education level determines the standard of living and per capita income. In turn, national education systems heavily depend on the culture of information, effective use of ICT, which support four large areas in modern education: the place, time,schedule, personification. This work presents an overview of synthesis between educational technologies of eLearning based on Web 2.0 and Personal Learning Environment (new pedagogy offered by web2.0), as one of the newest trends in eLearning.Item PLANIFICAREA ŞI SPECIFICAREA COLECŢIILOR DE ITEMI ŞI BATERIILOR DE TESTE(2012) Bragaru, TudorÎn ultimul timp e-testele de autor tot mai des sunt utilizate, atât ca tehnică eficientă de evaluare finală sumativă, cât şi ca formă interactivă de învăţare prin (auto)evaluarea formatoare. În vederea atingerii scopului pentru care diferitele teste sunt proiectate, se impun anumite reguli de planificare, specificare, generare a conţinutului lor. În lucrare sunt expuse bune practici şi reguli simple de planificare şi specificare a testelor, de structurare a colecţiilor de itemi, de codificare ierarhică flexibilă a identificatoarelor de itemi şi colecţii şi de generare a variantelor echivalente de teste conform matricelor de specificare.Item PREGĂTIREA ITEMILOR DE EVALUARE ÎN MS WORD ŞI IMPORTAREA ÎN MOODLE(CEP USM, 2010) Bragaru, Tudor; Baron, Ghenadie; Lungu, AlexandruIs presented experience one of the most successful tools for the development and drafting of items for import into Moodle.Item SECURITATEA INFORMAȚIEI VIS-À-VIS DE SECURITATEA INFORMAȚIONALĂ(CEP USM, 2019) Bragaru, Tudor; Briceag, Valentin; Malcoc, Viorel; Galaicu, ValeriuÎn prezent, la nivel internațional se vehiculează mai mulți termeni similari, cum ar fi securitatea informației, securitatea informațională și securitatea cibernetică. Dar pot oare aceste concepte să se substituie unul pe altul sau sunt diferite? Și la nivel național multă lume întâmpină dificultăți majore în ce privește înțelegerea și aplicarea corectă a acestor concepte, care, în funcție de context, uneori pot fi considerate ca sinonime, alteori pot fi diferite, inclusiv ca sarcini, funcții, impact, arie de acoperire etc. Lucrarea urmărește să aducă o mai bună înțelegere și conștientizare a terminologiei, fiind utilă pentrupersoanele implicate în activități educaționale (elevi, studenți, profesori, doctoranzi), pentru cei angajați în activități informaționale și/sau de securitate a informației.Item SECURITATEA REȚELELOR INFORMATICE(CEP USM, 2017) Bragaru, Tudor; Malcoci, Viorel; Galaicu, Valeriun condiţiile utilizării în masă a reţelelor informatice şi desfăşurării diverselor activităţi profesionale mediate de reţele şi dispozitivele mobile conectate, conştientizarea şi contracararea riscurilor devine foarte importantă atât pentru mediul de afaceri, mediul social, cât şi pentru cel personal, privat. Lucrarea prezintă o privire de sinteză asupra cerinţelor de securitate, metodelor de atac/ameninţărilor, riscurilo-r, vulnerabilităţilor şi tehnicilor de atenuare şi prevenire a riscurilor informatice preponderent pentru reţele corporative.