Browsing by Author "Bragarenco, Tatiana"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item APRECIEREA NIVELULUI DE DEZVOLTARE A PREMISELOR SCRISULUI LA PREȘCOLARII CU DISLALIE(CEP USM, 2024) Bragarenco, Tatiana; Blaga, TatianaThe article describes the outcomes of an experimental investigation focused on assessing psychomotor maturity and early detection of dyslexia and dysgraphia symptoms in older preschoolers with dyslalia. It explores the differences in psychomotor development between these children and those with normal language development. The study aimed to achieve several objectives: to select and describe methods and techniques for evaluating psychomotor maturity and identifying the development level of writing prerequisites in preschoolers involved in the experiment; to identify participants and form experimental and control groups; and to apply methods for assessing psychomotor maturity and writing readiness. The results of the experiment are detailed in the main text of the paper, which includes the analysis and interpretation of the obtained findings.Item Cadrele didactice de educație fizică: reflecții asupra politicilor curriculare [Articol](CEP USM, 2025) Bragarenco, Nicolae; Bragarenco, TatianaAcest studiu, în contextul reformelor curriculare implementate în Republica Moldova, a utilizat o metodologie mixtă, un chestionar digital structurat care combină itemi pe scala Likert cu secțiuni de comentarii calitative, pentru a investiga percepțiile a 40 de profesori de educație fizică din toate raioanele țării privind eficiența managementului și politicilor curriculare, gradul de aliniere a documentelor curriculumului la standardele educaționale și relevanța Planuluicadru de învățământ față de nevoile și realitățile actuale ale sistemului educațional. Principalele concluzii arată o concordanță moderată între curriculum și politicile naționale. Documentele curriculare sunt evaluate pozitivă, însă este criticat pentru rigiditate, lipsa flexibilității și insuficienta integrare a disciplinelor. Profesorii vin cu propuneri pentru dezvoltatrea acestoră la nivel de redistribuire a orelor integrarea disciplinelor și sporirea autonomiei școlilor pentru adaptarea curriculumului la nevoile locale.