Browsing by Author "Țurcan, Pavel"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item CARACTERISTICA ACTELOR DE PROCEDURĂ ÎN CADRUL EXECUTĂRII SILITE A OBLIGAȚIEI VAMALE(CEP USM, 2020) Țurcan, PavelActe de procedură reprezintă, de fapt, orice manifestare de voință și orice operațiune juridică efectuată în cursul și în c adrul procesului de executare silită de către organul vamal, plătitorul vamal sau ceilalți participanți atrași în cadrul aces tui proces, în legătură cu exercitarea drepturilor sau îndeplinirea obligațiilor procesuale și nemijlocit în vederea producerii uno r efecte juridice în plan procesual. Orice proces, inclusiv cel al executării silite, este de neconceput fără efectuarea actelor de procedură, care pun în va - loare raporturile juridice dintre părțile aflate în litigiu. Am putea afirma că, după cum în drep tul material actele și fapetele juridice sunt substanța însăși a vieții juridice, tot astfel acetele de procedură constituie cadrul esențial în orice proces, de orice natură. Actele procedurale în cadrul executarii silite a obligației vamale, de fapt ca și în oricare alt proces,țin de faza de desfășurare a întregii proceduri la o anumită etapă și constituie instrument de bază în obținerea unui efect juridic scontat.Item CLASIFICAREA TAXELOR VAMALE(2015) Țurcan, PavelDin categoria impozitelor indirecte fac parte și taxele vamale care, la rândul lor, se clasifică după mai multe criterii. Diversitatea taxelor vamale este condiţionată de aceea că ele sunt cele mai răspândite impozite. Datorită unei varietăți mari de taxe vamale, este posibil a fi realizate măsurile stabilite de reglementare tarifară a operațiunilor de import-export. Numai prin aplicarea anumitor taxe în diferite situații concrete, se pot atinge obiectivele înaintate de politica vamală și comercială a statului. Pe parcursul evoluţiei sale, taxa vamală devine dintr-un instrument fiscal un mijloc complex de politică comercială, care este unul dintre cele mai utilizate mijloace pentru protejarea economiei naţionale. În ciuda faptului că taxa, după natura acțiunii sale, este o categorie economică, aplicarea sa poate avea atât caracter economic, cât și politic. Introducerea de taxe ar putea fi un mijloc de presiuni economice asupra unor state, sau poate crea anumite clauze favorabile pentru altele, din motive politice.Item CONCEPTUL DE TARIF VAMAL CA INSTRUMENT PRINCIPAL DE REALIZARE A REGLEMENTĂRII TARIFARE(2015) Țurcan, PavelTariful vamal exista încă pe timpul când apăreau primele formațiuni ale statului centralizat. În acel timp, tariful avea cu preponderenţă un caracter fiscal, deoarece scopul principal era acumularea veniturilor în trezoreria de stat. Pe parcursul dezvoltării societății, esența tarifului vamal, ca instrument fiscal, treptat s-a micșorat și a crescut rolul său ca un mijloc eficient de realizare a politicii comerciale. În literatura de specialitate, în funcţie de prioritatea acordată politicii comerciale și de contextul utilizării, noţiunea de „tarif vamal” este tratată atât în sens larg, cât şi în sens îngust. În sens larg, tariful vamal este privit ca un instrument special de realizare a politicii comerciale a statului, având drept scop echilibrarea importului şi exportului de mărfuri, protejarea pieţei interne prin instituirea şi aplicarea mecanismului de percepere a taxelor vamale. În sens îngust, conceptul de „tarif vamal” este utilizat în înțelesul de document, care conține lista sistematizată a taxelor vamale.Item CONSIDERAŢII FUNCŢIONALE ŞI METODOLOGICE PRIVIND STABILIREA VALORII MĂRFII ÎN VAMĂ(2016) Țurcan, PavelEficienţa măsurilor tarifare de reglementare a activităţii comerciale externe, armonizarea lor şi corespunderea regulilor şi normelor internaţionale sînt determinate de regulile ce privesc ordinea de stabilire a bazei de calcul a plăţilor vamale, adică depind de valoarea mărfii utilizată în calitate de bază impozabilă, respectiv valoarea mărfii în vamă.Item EVOLUȚIA REGLEMENTĂRILOR TARIFARE CA PARTE COMPONENTĂ A POLITICII VAMALE A STATULUI(2015) Cârnaț, Teodor; Țurcan, PavelDependența reciprocă a comerțului exterior și a relațiilor vamale se datorează faptului că politicile guvernamentale, în ceea ce privește relațiile economice externe, determină în mod semnificativ natura relațiilor vamale. La rândul lor, caracteristicile de proiectare ale relațiilor vamale într-o țară influențează, în mod semnificativ, direcția de dezvoltare a relațiilor economice internaționale cu alte state. Totodată, relațiile tarifar-vamale sunt legate de dezvoltarea relațiilor economice internaționale, care au apărut ca urmare a trecerii de la sistemul economic natural la relațiile marfă-bani. Astfel, necesitatea de reglementare a relațiilor economice externe a dus la crearea sistemului tarifar-vamal, cu măsuri netarifare specifice care protejează economia. Progresul relațiilor economice internaționale a stat la baza creării și dezvoltării concurenței, familiarizarea comerțului național cu metodele moderne de conducere și marketing, cu normele culturii și eticii de afaceri internaționale. De combinația armonioasă a aplicării intereselor economice ale tuturor subiecților depinde eficiența realizării politicii vamale.Item EXPERTIZA MĂRFURILOR ŞI MIJLOACELOR DE TRANSPORT CA INSTRUMENT SUPLIMENTAR DE EFECTUARE A CONTROLULUI VAMAL(2016) Țurcan, Pavel; Ciobanu, OctavianExpertiza este un mijloc suplimentar şi eficient folosit la efectuarea controlului vamal al mărfurilor şi mijloacelor de transport trecute peste frontiera vamală, în cazul în care apare necesitatea folosirii unor cunoştinţe speciale.Item MODALITĂȚILE DE EXECUTARE SILITĂ A OBLIGAȚIEI VAMALE(2020) Țurcan, PavelÎn prezentul studiu vom descoperi esența și conținutul executării silite a obligației vamale, efectele neconformării voluntare cerințelor imperative ale legii, modalitățile executării silite, totodată însușirile executării silite în cazul persoanelor juridice și a celor fizice. Un alt obiectiv în cadrul studiului este identificarea cazurilor de imposibilitate a executării creanțelor fiscal/ vamale, perceperea restanțelor din contul altor bunuri ale plătitorilor vamali etc. De asemenea, ne propunem să formulăm anumite concluzii de ordin teoretic și practic, care ar conchide în mod rațional din investigațiile efectuate în lucrare, contribuind poate la îmbogățirea doctrinei în problemele vizate, la perfecționarea legislației în vigoare a Republicii Moldova. În general, obiectivul este de a arăta aspectele juridice cu privire la neexecutarea obligațiilor vamale sau executarea necorespunzătoare, de a analiza procedura juridică de angajare a răspunderii ca urmare a neexecutării obligațiilor vamale.Item SISTEMUL ARMONIZAT DE DESCRIERE ȘI CODIFICARE A MĂRFURILOR CA FACTOR DETERMINANT ÎN FACILITAREA ȘI DEZVOLTAREA COMERȚULUI EXTERN(2015) Țurcan, PavelGama de produse fabricate și comercializate enumeră zeci de mii de cele mai diverse tipuri și varietăți de mărfuri. În fiecare an, numărul lor este în creștere, sub influența progresului se extinde și se reînnoiește gama textilelor și produselor de îmbrăcăminte și încălțăminte, odată cu dezvoltarea științei și tehnicii apar produse noi care necesită sisteme complicate de producere, noi tipuri de materiale create în industria chimică. Dificultățile cauzate de utilizarea diferitor principii de clasificare în nomenclatoarele de mărfuri internaționale au creat necesitatea elaborării unui clasificator internațional unic, care ar putea fi utilizat de toate țările la înregistrarea participanților la relațiile economice externe ai operațiunilor de import–export la vamă. Astfel, a fost elaborat „Sistemul armonizat de descriere și codificare a mărfurilor”.Item STATUTUL JURIDIC AL SPECIALISTULUI SI AL EXPERTULUI LA EFECTUAREA CONTROLULUI VAMAL(2017) Țurcan, Pavel; Ciobanu, OctavianIn cases where it is necessary to carry out verification checks attracting some special skills and knowledge, customs authorities are entitled to invite specialists. Specialist functions consist in giving help to fulfill customs control (participation in customs control, conducting separate actions, granting explained the actions carried out).