Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    PLANIFICAREA STRATEGICĂ ÎN INSTITUȚIILE PUBLICE DIN REPUBLICA MOLDOVA — CONDIȚIE DE BAZĂ ÎN PROCESUL DE ADERARE LA UNIUNEA EUROPEANĂ
    (Print-Caro, 2024) Tomuz, Vasile
    În articolul respectiv este analizată situația actuală privind implementarea procesului de planificare strategică în cadrul autorităților publice din Republica Moldova, în raport cu condiționalitățile impuse în procesul de aderare la Uniunea Europeană. Astfel, pentru a continua să înainteze pe calea aderării, progresele durabile și tangibile în materie de reforme, în toate domeniile, inclusiv în domeniul reformării administrației publice, sunt de o importanță crucială pentru Republica Moldova. Pentru deveni o societate adaptată la schimbări, incertitudini și provocări, autoritățile publice din Republica Moldova trebuie să adopte cadrul necesar pentru o abordare strategică, pe termen lung, a dezvoltării durabile.
  • Thumbnail Image
    Item
    AUTONOMIA GĂGĂUZĂ: SUBSIDIARITATE ÎN NUMELE ECHITĂȚII
    (Print-Caro, 2024) Roşcovan, Mihai; Russu, Andrei
    Legislația privind crearea UTA Găgăuzia este în contradicție cu modelul european de protecție a minorităților naționale și conține mai multe ambiguități ce contravin Constituției RM. Autonomia reprezintă dreptul unei minorități naționale de a se administra singură, în cadrul unui stat condus de o putere centrală. Descentralizarea și autonomia sunt concepte strâns legate. Autonomia locală atrage după sine descentralizarea administrativă, autonomia fiind un drept, iar descentralizarea un sistem care implică autonomia. Descentralizarea este un mecanism pentru împărțirea puterii pe verticală între administrația centrală și cea locală în principal pe trei dimensiuni: politică, administrativă și fiscală. Din 2015 în Republica Moldova s-au stabilit două sisteme diferite pentru formarea bugetelor locale care favorizează Găgăuzia din contul altor APL. Integrarea Găgăuziei în sistemul unic al relațiilor inter-bugetare necesită revizuirea legislației privind autonomia găgăuză în conformitate cu modelele europene și poate fi realizat odată cu reforma administrativ-teritorială.