Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Thumbnail Image
    Item
    Impactul războiului ruso-ucrainean asupra migrației ilegale ca formă a crimei organizate. Cazul Republicii Moldova
    (CEP USM, 2024) Cebotari, Svetlana; Lungu, Valeriu
    Războiul din Ucraina reprezintă o arenă nu doar a confruntărilor dintre state, ci unul din imboldurile primordiale ale dezvoltării rețelelor criminale, implicate în trafic de droguri, arme, dar și a traficului de ființe umane. Agresiunea nejustificată a Federației Ruse în Ucraina din 2022 a marcat creșterea numărului de rețele a grupărilor implicate în organizarea traficului de persoane, în special bărbați apți de luptă din Ucraina pe teritoriul Republicii Moldova. Rețețele criminale implicate în traversarea ilegală a frontierei Republicii Moldova activează în strânsă colaborare cu cele din Ucraina, dar și România. În ultimul timp, grupările criminale implicate în traficul de persoane își consolidează tot mai mult poziția în Republica Moldova, înclusiv își fortifică activitatea prin cooperarea cu rețelele criminale din statele vecine -Ucraina și România. Prezentul articol are drept obiectiv reliefarea principalelor aspecte cu referire la impactul războiului din Ucraina asupra dezvoltării rețelelor de crimă organizată pe teritoriul Republicii Moldova, în special a rețelelor criminale implicate în traficul de persoane.
  • Thumbnail Image
    Item
    Impactul războiului din Ucraina asupra traficului ilicit de droguri
    (CEP USM, 2024) Cebotari, Svetlana
    Declanșarea războiului de către Federația Rusă împotriva Ucrainei la data de 24 februarie 2022 tinde să devină cel mai important conflict militar de la finalul celui de al Doilea Război Mondial. Orice război, în special de această intensitate, la care asistăm în Ucraina, este de regulă un element de schimbare politico-militară și economico-socială, care condiționează schimbări și pe dimensiunea securității. Ținând cont de magnitudinea subiectului, nu pretindem să acoperim multitudinea aspectelor implicate, dar vom puncta cele mai importante momente cu referire la impactul războiului din Ucraina asupra traficului ilicit de droguri. Prezentul articol are drept obiectiv reliefarea principalelor aspecte ale traficului ilicit de droguri condițonat de emergența războiului din Ucraina. Deși în contextul războiului din Ucraina unele rute privind traficul ilegal de droguri au fost inchise datorită creșterii controlului la frontiera estică a Uniunii Europene, astăzi suntem prezenți la modificarea, schimbarea noilor rute și găsirea a noi alternative privind traficul ilicit de droguri, inclusiv în contextul războiului din Ucraina.
  • Thumbnail Image
    Item
    FACTORII DE INFLUENȚĂ A PERCEPȚIILOR PRIVIND SECURITATEA PENTRU REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2024) Bevziuc, Victoria
    The Republic of Moldova faces a series of security challenges that exert significant pressure on its stability and development. In a continuously changing regional and global context, these challenges represent not only concrete threats but also factors that can substantially influence the perception of security at both individual and collective levels. In this chapter, the author aims to analyze and closely examine these security challenges within the specific context of the Republic of Moldova and assess their impact on the perception of security among the population. The exploration covers various dimensions of these challenges, ranging from military and geopolitical threats to cyber, economic, and social risks, providing a comprehensive perspective on the complexity and seriousness of this phenomenon.
  • Thumbnail Image
    Item
    ACCESSION OF THE REPUBLIC OF MOLDOVA TO THE EUROPEAN UNION WITH OR WITHOUT A DEFINED STATUS OF THE TRANSNISTRIAN REGION
    (CEP USM, 2024) Cara, Eugen
    This scientific article aims to analyze the perspective of the European integration of the Republic of Moldova in the context of the unresolved Transnistrian conflict, a controversial public topic, starting with the establishment of its first relations with the European Union until today, when Chisinau began accession negotiations. Some voices strongly believe that Moldova’s accession to the European Union is conditional on the final and sustainable settlement of the Transnistrian conflict, because neither the territorial conflict nor the Russian army, which has been illegally stationed in the country for over three decades, can be imported into the European Union, or, the accession without the Transnistrian region could mean Chisinau ceding a part of the state territory, where about 360 thousand of its citizens live. A part of society, on the contrary, claims that the European Union has never conditioned its expansion by a priori solving the territorial problems faced by the candidate countries, and the Transnistrian conflict is a lever of Moscow’s influence to block the European path of the Republic of Moldova. The analysis, in essence, of the problem of the European integration of the Republic of Moldova in the context of the Transnistrian conflict allowed the formulation of some conclusions that could contribute positively to the achievement of the country’s European accession goal.
  • Thumbnail Image
    Item
    POLITICA EUROPEANĂ COMUNĂ DE SECURITATE ȘI APĂRARE
    (CEP USM, 2024) Chetrean, Oleg
    Articolul subliniază importanța Uniunii Europene (UE) în arena internațională, evidențiindu-i rolul ca cel mai mare donator de ajutor din lume și un puternic bloc comercial. Cu relații stabilite cu 150 de țări, UE reprezintă peste un sfert din PIB-ul global, având potențialul de a fi un actor global credibil. Cu toate acestea, ter- menul “gigant economic, dar pitic politic” a fost folosit pentru a descrie UE, subliniind un decalaj între influența economică și cea politică. Intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona a avut ca scop consolidarea rolului global al UE prin crearea Serviciului Eu- ropean de Acțiune Externă. Articolul evidențiază angajamentul UE în promovarea multi- lateralismului și a ordinii mondiale bazate pe reguli, inclusiv sprijinul pentru organizații precum ONU și Curtea Penală Internațională. UE este un important investitor în dezvol- tare, având parteneriate economice strategice cu actori globali. De asemenea, culegerea subliniază relațiile cooperative cu vecinii săi, sprijinindu-i în aderarea la standarde și va- lori europene. UE acționează în două domenii cheie: politică economică și de securitate, combinând abordări civile și normative. Puterea economică a UE stă la baza influenței sale internaționale, iar politica de extindere în Balcanii de Vest demonstrează eforturile de export al stabilității și prosperității. Prin politica de vecinătate, UE își propune să consolideze legăturile cu țările vecine, facilitând dezvoltarea și stabilitatea în regiune. Articolul subliniază și prioritățile Uniunii Europene în cooperarea cu regiunea Estică, evidențiind impactul pozitiv asupra dezvoltării și colaborării regionale. Prin Parteneria- tul Estic, UE a contribuit semnificativ la consolidarea cooperării și la sprijinirea progre- sului în țările partenere. De asemenea, UE acordă sprijin semnificativ țărilor vecine la Sud, promovând democrația, statul de drept și dezvoltarea economică. În final, articolul subliniază faptul că UE acționează pe baza unor valori comune, cum ar fi drepturile omului și democrația, având un rol important în promovarea acordurilor internaționale pentru pace și securitate. UE își propune să creeze conexiuni transfrontaliere și să dezvolte rețele eficiente în cooperarea cu alte regiuni ale lumii, evidențiind parteneriatele semnificative cu țări precum China, Japonia, Statele Unite, și țările din America Latină și Caraibe. Astfel, UE se afirmă ca un actor global bazat pe valori și interese comune.
  • Thumbnail Image
    Item
    DISCURSUL DE SECURITATE ÎN CONTEXTUL CONFRUNTĂRILOR GEOPOLITICE ȘI Al RĂZBOIULUI DIN UCRAINA
    (Editura USM, 2024) Peru, Aurelia
    Dans cet article, nous proposons d'analyser les paramètres du discours de sécurité dans le contexte de la guerre en Ukraine. En ce sens, nous visons à refléter la ligne fonctionnelle, les associations et la synergie entre des concepts tels que : communication stratégique, discours de sécurité, relations publiques internationales. Nous analyserons des récits stratégiques dans le contexte d'affrontements géopolitiques. Comme étude de cas, j'ai sélectionné 3 discours sur la sécurité: Biden, Putin, Zelensky; leur impact et leur résonance internationale.
  • Thumbnail Image
    Item
    ИНСТИТУЦИОНАЛЬНАЯ СТРУКТУРА РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА В КОНТЕКСТЕ СТРАТЕГИЧЕСКОГО УПРАВЛЕНИЯ И ОБЕСПЕЧЕНИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ
    (Editura USM, 2024) Сакович, Василий
    В статье анализируется законодательство Республики Молдова с позиции возможности стратегического управления государством и обеспечения национальной безопасности. Отмечается, что в Республике Молдова сформирована определенная нормативно-правовая и законодательная база, позволяющих наметить образ общей политики национальной безопасности. Вместе с тем отмечается противоречивость законодательства в контексте понимания национальной и государственной безопасности, функционирования Высшего совета безопасности. Вносятся конкретные предложения по совершенствованию законодательства в контексте повышения роли Президента, Высшего совета безопасности по обеспечению национальной безопасности, стратегического управления государством.
  • Thumbnail Image
    Item
    ОТНОШЕНИЯ МЕЖДУ ЕГИПТОМ И ЕВРОПЕЙСКИМ СОЮЗОМ
    (CEP USM, 2023) Goncear, Xenia
    Articolul explorează relațiile dintre Egipt și Uniunea Europeană (UE), evidențiind modul în care UE sprijină reformele democratice în Egipt prin intermediul resurselor economice și investițiilor. De asemenea, este analizată colaborarea dintre cele două entități în combaterea terorismului, promovarea drepturilor omului și întărirea securității. De-a lungul decadelor, Egiptul și UE au interacționat în diverse domenii, inclusiv economie, securitate și cultură. În ciuda unor neînțelegeri punctuale, cooperarea lor persistă. UE a majorat semnificativ finanțarea pentru cooperarea cu Tunisia, care a evidențiat un interes crescut pentru reformele democratice. În cazul Egiptului, sprijinul financiar al UE nu a putut influența semnificativ situația, dat fiind faptul că acceptarea asistenței externe în domeniul dezvoltării democratice a fost limitată. Articolul subliniază că, în ciuda eforturilor, divergențe privind drepturile omului și libertatea presei rămân obstacole în promovarea relațiilor UE-Egipt. Totuși, cooperarea economică dintre cele două părți rămâne robustă, Egiptul fiind un partener comercial important pentru UE în regiunea Africii și Orientului Mijlociu.
  • Thumbnail Image
    Item
    КОНФЛИКТЫ В РЕГИОНЕ ЮЖНОГО СОСЕДСТВА И ОПЕРАТИВНАЯ РОЛЬ ЕС
    (CEP USM, 2023) Sîrbu, Mădălina
    Articolul analizează evoluția direcției sudice a politicii externe a Uniunii Europene, parte a Politicii Europene de Vecinătate, cu accent pe regiunea mediteraneeană. Motivele pentru includerea acestei direcții în agenda internațională a UE în anii ‘90 sunt diverse, inclusiv aspecte geografice și geopolitice, precum impactul asupra securității Europei dat de instabilitatea din Nordul Africii și Orientul Mijlociu. De asemenea, se discută motivele sociale și economice, cum ar fi accesul la noi piețe și gestionarea migrației din țările nord-africane către statele membre UE. Articolul subliniază crearea Parteneriatului Euro-Mediteraneean (Procesul de la Barcelona) în 1995, care avea trei dimensiuni: politică, financiar-economică și socio-culturală. Politica se concentra pe promovarea păcii și stabilității, democrație, respectarea drepturilor omului și combaterea terorismului. Dimensiunea financiar-economică viza cooperarea economică și sprijin financiar, în timp ce dimensiunea socio-culturală promova dialogul intercultural și dezvoltarea resurselor umane. Articolul evidențiază, de asemenea, modul în care evenimentele precum “Primăvara Arabă” și conflictele din Libia și Siria au influențat politica UE în regiune, subliniind dificultățile de coordonare și securitatea. Se remarcă că democrația s-a confruntat cu prioritățile de securitate, iar UE trebuie să se adapteze la aceste provocări.
  • Thumbnail Image
    Item
    ГЛОБАЛЬНАЯ СТРАТЕГИЯ ЕВРОПЕЙСКОГО СОЮЗА ПО ВНЕШНЕЙ ПОЛИТИКЕ И ПОЛИТИКЕ БЕЗОПАСНОСТИ
    (CEP USM, 2023) Tihon, Iana
    Articolul analizează detaliat Globala strategie a Uniunii Europene privind politica externă și de securitate, adoptată în 2016. Această strategie își propune să facă Europa mai puternică, mai unită și mai influentă pe plan global, asigurând în același timp securitatea cetățenilor săi și promovând valorile comune. Strategia se bazează pe cinci priorități, dintre care trei vizează regiunea Parteneriatului Estic: securitatea UE, stabilitatea în țările de la est și sud de UE, abordarea complexă a rezolvării conflictelor. De asemenea, se subliniază importanța cooperării regionale deschise pentru menținerea păcii și dezvoltare. Uniunea Europeană susține un ordine mondială bazată pe drept internațional, promovând drepturile omului și dezvoltarea durabilă. Membrii UE se angajează să demonstreze solidaritate în politica lor externă și de securitate și să dezvolte cooperarea între ele și instituțiile UE. Aceasta este o strategie esențială pentru consolidarea Europei în secolul XXI, contribuind la crearea unei industrii de apărare europene solide și la menținerea capacității de decizie.