Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14
Browse
3 results
Search Results
Item AUTONOMIA GĂGĂUZĂ: SUBSIDIARITATE ÎN NUMELE ECHITĂȚII(Print-Caro, 2024) Roşcovan, Mihai; Russu, AndreiLegislația privind crearea UTA Găgăuzia este în contradicție cu modelul european de protecție a minorităților naționale și conține mai multe ambiguități ce contravin Constituției RM. Autonomia reprezintă dreptul unei minorități naționale de a se administra singură, în cadrul unui stat condus de o putere centrală. Descentralizarea și autonomia sunt concepte strâns legate. Autonomia locală atrage după sine descentralizarea administrativă, autonomia fiind un drept, iar descentralizarea un sistem care implică autonomia. Descentralizarea este un mecanism pentru împărțirea puterii pe verticală între administrația centrală și cea locală în principal pe trei dimensiuni: politică, administrativă și fiscală. Din 2015 în Republica Moldova s-au stabilit două sisteme diferite pentru formarea bugetelor locale care favorizează Găgăuzia din contul altor APL. Integrarea Găgăuziei în sistemul unic al relațiilor inter-bugetare necesită revizuirea legislației privind autonomia găgăuză în conformitate cu modelele europene și poate fi realizat odată cu reforma administrativ-teritorială.Item REFORMA ADMINISTRATIV-TERITORIALĂ ÎN VIZIUNEA PARTIDELOR ȘI A CETĂȚENILOR(CEP USM, 2023) Russu, Andrei; Roşcovan, MihaiInternational experience shows that some of the determining factors for administrati- ve-territorial reform are the political will to reform and the acceptance of the population to reform. The purpose of this article is to present the vision of the political parties in the Republic of Moldova on the administrative-territorial reform, using the programmatic documents approved and promoted in the political activity. It also presents the results of a survey carried out on a representative sample of representatives of local public authorities, in order to highlight their concerns and positions on the reform issue.Item CONDIȚII ȘI ETAPE ALE REFORMEI DE REORGANIZARE ADMINISTRATIV-TERITORIALĂ(CEP USM, 2024) Russu, AndreiTerritorial reforms started in the 1960s in Western European countries and later, after the demise of undemocratic regimes in Central and Eastern European countries, have become a major feature of public administration reform on the European continent. Territorial-administrative reorganisations have also become the most important and much debated topics of social scientists, including political science, public administration or economics. This article presents the conditions and stages of an administrative-territorial reform. The process of administrative-territorial optimisation and decentralisation is vital to ensure efcient, transparent and citizen-friendly governance. This contributes not only to local and regional development, but also to strengthening democracy and effective adherence to the values and principles of the European Union.