Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Case study: the process of national security consolidation in Croatia – perspectives for the Republic of Moldova [Articol]
    (CEP USM, 2025) Bevziuc, Victoria; Grigoriu, Inga
    The evolution of the national security assurance system of the republic of Croatia in the context of its integration into European and transatlantic security structures, a distinct stage in the dynamics of the regional security landscape. This study aims to investigate the determining factors of Croatia’s accession process to NATO and the European Union from the perspective of their implications on the Croatian national security architecture. The research objectives focus on identifying institutional and procedural mechanisms, analyzing transition periods and public support for the integration process, as well as assessing the challenges and opportunities generated by accession. The investigation’s findings highlight that the Croatian model offers valuable lessons regarding the strengthening of national security through European and Euro-Atlantic integration. The conclusions emphasize the importance of a strategic, coherent, and multisectoral approach in the accession process, while also underlining the adaptability of security mechanisms to new geopolitical realities.
  • Thumbnail Image
    Item
    FACTORII DE INFLUENȚĂ A PERCEPȚIILOR PRIVIND SECURITATEA PENTRU REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2024) Bevziuc, Victoria
    The Republic of Moldova faces a series of security challenges that exert significant pressure on its stability and development. In a continuously changing regional and global context, these challenges represent not only concrete threats but also factors that can substantially influence the perception of security at both individual and collective levels. In this chapter, the author aims to analyze and closely examine these security challenges within the specific context of the Republic of Moldova and assess their impact on the perception of security among the population. The exploration covers various dimensions of these challenges, ranging from military and geopolitical threats to cyber, economic, and social risks, providing a comprehensive perspective on the complexity and seriousness of this phenomenon.
  • Thumbnail Image
    Item
    GHID METODIC LA DISCIPLINA MODELAREA ȘI PROGNOZAREA POLITICĂ
    (Editura USM, 2024) Bevziuc, Victoria; Cebotari, Svetlana
    Disciplina MODELAREA ȘI PROGNOZAREA POLITICĂ vine să aprofundeze cunoștințele studenților în domeniul analizei și previziunii politice, fortificând competențele formate în cadrul programului de masterat „Studii de Securitate Națională”, competențe ce țin de domeniul și particularitățile analizei fenomenului politic. Disciplina vine să formeze competențe specifice, necesare în procesul de analiză și prognozare, administrare, planificare strategică, gestionare și dezvoltare a organi- zațiilor politice și publice în procesul decizional din cadrul gestionarii organizațiilor cu caracter politic, dezvoltării politicilor într-o organizație etc. Scopul acestui curs este familiarizarea masteranzilor cu instrumente de analiză și prognozare a fenomenelor politice și formarea competențelor de a utiliza aceste instrumente în procesul de realizare a unor analize ce țin de specificul şi caracteristicile organizațiilor po- litice, mediul organizațiilor politice şi provocările pe care trebuie să le rezolve un manager în activitatea sa, precum și aplicarea cunoștințelor teoretice dobândite în rezolvarea unor studii de caz şi analize situațio- nale. Disciplina MODELAREA ȘI PROGNOZAREA POLITICĂ face parte din disciplinele de specialitate, care contribuie la formarea competentelor speciale pentru un viitor politolog/analist politic. Iar programul de masterat „Studii de Securitate Națională” consolidează aceste competențe indispensabile în activitatea specialiștilor în domeniul științelor politice și de securitate.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE IDENTITY APPROACH TO SOCIAL COHESION AS AN ESSENTIAL COMPONENT OF NATIONAL INTEREST
    (CEP USM, 2024) Bevziuc, Victoria; Vintilă, Pavel
    National interest is the direction of domestic and foreign policies of a state. It is measured by the level of security and well-being of the state and its citizens, and in democratic states, it is indicated by the requirements of all stakeholders of national interest. The formation of a national interest follows the following scheme: Interest > Necessity > Awareness > Action. At present, the Republic of Moldova is between the necessity and awareness of national interest, as society is highly divided and there is no primary national interest with a general consensus. Even statehood or sovereignty are not a national interest with absolute support. This paper demonstrates the dynamics of national interest and the necessity of addressing the identity issue for social cohesion and achieving broad consensus regarding the national interest of the Republic of Moldova
  • Thumbnail Image
    Item
    THE POLITICAL CONSEQUENCES OF LOW YOUTH PARTICIPATION IN CONTEMPORARY DEMOCRACIES
    (CEP USM, 2024) Bevziuc, Victoria
    Încredințăm altora o parte din viața noastră în fecare zi. Încredințam educația copiilor noștri pedagogilor, propria noastră sănătate medicilor și chiar weekend-urile noastre canalului meteo. Motivul pentru aceasta este că deseori nu suntem capabili să facem aceste sarcini sau să obținem singuri cunoștințele relevante. Din aceleași motive încredințăm politicienilor o parte semnifcativă din viitorul nostru prin alegeri democratice. Sistemul democrației reprezentative este construit pe această interacțiune ca o metodă strict defnită de a alege indivizi care pot conduce de către cei care nu sunt capabili să se conducă ei înșiși. Prin urmare, natura reprezentării politice este de a îmbina aspectele democratice și nedemocratice în procesul decizional. Democrațiile reprezentative au o difcultate de bază – potrivirea nesatisfăcătoare între aspectele democratice competitive și representative.