Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI ALE IMAGINII DE SINE ŞI A STATUTULUI SOCIAL ÎN ADOLESCENŢĂ
    (Print-Caro, 2021) Tarnovschi, Ana
    A teenager’s central problem is finding identity, a sense of self in relation to the outside world. The teenager is concerned about the level at which he is on a lot of dimensions (financial, esthetic, social, relational) and especially about the possibility of meeting the standards of his moral conscience. Human personality is built through interaction with others, beginning with childhood and continuing throughout the life. Family, group of friends, school requires individuals to comply with rules of conduct, positions, roles and statues, and the different groups they meet act as social integration bodies as a means of transmitting/assimilating relational models.
  • Thumbnail Image
    Item
    PSIHOLOGIA VÂRSTELOR: Suport de curs pentru studenți (Ciclul I, licență, pentru alte programe de studii)
    (CEP USM, 2020) Mocanu, Viorica; Tarnovshi, Ana; Dolinschi, Cristina
    Psihologia vârstelor, ca domeniu al psihologiei, comportă o importanță deosebită în înțelegerea modalităților de dezvoltare a personalității umane în funcție de vârste. Pe parcursul evoluției științei psihologice, o atenție deosebită a fost atribuită cunoașterii particularităților de vârstă, în special ale copilului, dat fiind necesitatea formării unei personalități integre. Cunoașterea acestora nu ține doar de specialiștii în domeniul psihologiei, dar și în alte domenii, în general de toți, ținând cont de faptul că fiecare dintre noi ne dezvoltăm ca și personalități și contribuim la dezvoltarea altor personalități fie ca părinte, profesor, coleg ș.a.m.d.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNILE IMAGINII DE SINE
    (CEP USM, 2008) Tocari, Sofiana
    This study approaches a quite important and at the same time controversial topic – the image of self. There are presented several conceptual perspectives upon the problem under discussion, as well as the factors that contribute to the formation of the image of self. There has been analyzed the way the image of self influences the formation, affirmation and adaptation of personality in the context of different environmental demands. There has been made a distinction between a healthy image of self (sanogene) and an unhealthy image of self (non-sanogene) underlining how they are able to affect the interpersonal relationships of an individual. In addition to this the study focuses on the degree of dependence of the image of self on self-knowledge.