Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item METODELE EMPIRICE/TEORETICE ÎN ȘTIINȚELE SOCIO-UMANE(CEP USM, 2022) Florescu, EmanuelStudiile de specialitate susțin ipoteza că nu toate metodele de cercetare sunt potrivite pentru orice fel de cercetare științifică. Metodele empirice sunt opuse celor teoretice, astfel încât fiecare dintre ele are aria și specificul ei în metodologia științelor socio-umane. Ponderea metodelor de tip empiric ori teoretic este dată de relevanța și pertinența sau utilitatea lor într-o anumită știință socio-umană. De exemplu, metodele folosite în istorie sau sociologie nu sunt pertinente în filosofie. Concluzia este că natura cercetării științifice determină tipul de metodă folosită. O implicație particulară a acestei concluzii generale este că în cercetarea filosofică, care mă interesează în mod special, nu sunt adecvate metodele empirice, întrucât tipul acestei cercetări este unul teoretic și speculativ. În schimb, ele se aplică mai reușit în științele socio-umane, care operează cu date factuale, ca istoria sau sociologia. Important este ca metodele folosite să contribuie la dezvoltarea gândirii critice, ce reprezintă un factor esențial în educația modernă.Item METHODOLOGICAL GUIDELINES FOR TEACHING INTERCULTURAL EDUCATION(CEP USM, 2019) Boghian, IoanaThe present paper aims at: analysing the data from the literature, the study of the school documents regarding the potential of intercultural education to promote the values of tolerance; offer methodological directions for the teaching of intercultural education focused on the values of tolerance for the beneficiaries of adult learning, namely students. The present paper was elaborated within the doctoral research conducted at the Moldova State University. The doctoral project aims to be a research on intercultural education from the perspective of current approaches and models. Tolerance is approached as a key value in intercultural education as a possible response of education and its outcomes to the tense transformation processes that society is undergoing at the beginning of this millennium. The theoretical part of the project is represented by the presentation of intercultural education from the perspective of current approaches and models, and the concept of tolerance from the perspective of psycho-pedagogy. The applicative part envisions how intercultural education can contribute to tolerance as a key value in a society marked by economic, political, ecological, medical, climatic and ideological transformations that have crossed national and regional borders and where individuals, groups and people who feel, think and act differently interact, by designing and implementing an optional academic course for students who are preparing for the teaching career. The purpose of the doctoral project is to develop a theoretical and practical model for achieving intercultural education focused on promoting tolerant attitudes with applicability in university education and adult education.