Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    TENDINȚE ACTUALE ALE ÎNCADRĂRII DIVERSELOR GRUPURI SOCIALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR
    (CEP USM, 2022) Dandara, Otilia
    Educația ca fenomen social și sistemul educațional, ca subsistem al sistemului socioeconomic, reflectă specificul evoluției societății. În ultimele decenii a crescut miza socială pentru învățământul superior, deoarece mediul universitar este apreciat drept sursa de bază care asigură evoluția socială. În acest context contează care este configurația contingen- tului de studenți, cine accede în universități și cum influențează fenomenele sociale asupra tendinței persoanelor de a obține studii superioare. Există anumite diferențe de situație în raport cu diverse forme și cicluri de instruire, fapt ce con- firmă interdependența dintre condițiile de integrare socioeconomică și posibilitățile de formare profesională. Analiza datelor statistice în baza unor criterii, precum: genul, vârsta, mediul de trai, scoate în evidență preferințele sau prioritățile diverselor grupuri sociale în raport cu învățământul superior. Cel mai numeros grup social care face studii superioare în Republica Moldova, în general, inclusiv la Universitatea de Stat din Moldova, sunt femeile de 19-22 de ani.
  • Thumbnail Image
    Item
    DINAMICA ŞI ROLUL GRUPULUI DE STUDENŢI ÎN FORMAREA PROFESIONALĂ (preliminarii pentru un studiu calitativ elaborat)
    (CEP USM, 2015) Repida, Tatiana; Cojocaru, Natalia
    Mediul universitar se prezintă ca un sistem complex de grupuri sociale, printre care şi grupul de studenţi, caracterizate prin norme şi valori comune, roluri şi poziţii sociale, o rețea de interacţiuni şi influenţe reciproce. Spre deosebire de grupul/clasa de elevi, grupul de studenţi, ca un mediu de formare şi dezvoltare, configuraţia, procesele şi dinamica acestuia, influenţele şi presiunile sociale pe care le exercită acest grup asupra membrilor, au fost mai puţin studiate. Necesitatea cunoaşterii aspectelor psihosociale legate de funcţionarea grupului de studenţi derivă din faptul că acesta acţionează ca un câmp de forţe pozitive (cooperare, solidaritate şi susţinere reciprocă), dar şi negative (conflicte intragrupale, lipsa de competiţie, colegi problematici), care influenţează activitatea de învăţare, performanţele şi climatul socioafectiv al grupului. Din aceste considerente, un studiu complex şi elaborat privind funcţionarea acestui grup va oferi premise pentru o mai bună înţelegere a implicaţiilor acestui grup asupra personalităţii studentului. Prin acest articol ne-am propus să analizăm doar unul dintre aceste aspecte – rolul grupului de studenţi în formarea lor profesională, mai exact – opiniile şi percepţiile studenţilor cu referire la acest aspect.