Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item ASPECTE METODOLOGICE A TESTĂRII DECIZIILOR LEGATE DE JOCURILE DE NOROC(CEP USM, 2024) Tatomir, Marcel BernardGambling is a naturalistic and pervasive example of risky decision making, and thus gambling games can provide a paradigm for the investigation of human choice behavior and “irrationality.” Excessive gambling involvement (i.e., pathological gambling) is currently conceptualized as a behavioral addiction, and research on this condition may provide insights into addictive mechanisms in the absence of exogenous drug effects (Clark et al., 2013). The present paper aims to provide a concise overview of recent developments in our understanding of decision-making during gambling and the relevance of these processes to problem gambling (for comprehensive overviews, see van Hodgins et al., 2011; Leeman and Potenza, 2012 and others). Thus, several emerging methods of testing gambling-related decisions are elucidated, highlighting translational models, behavioral economic tasks, and cognitive distortions associated with gambling. These can be helpful in diagnosing and overcoming gambling addiction.Item STILURILE DE LUARE A DECIZIEI ȘI TOLERANȚA LA INCERTITUDINE LA STUDENȚI(CEP USM, 2019) Pravițchi, Galina; Botnaru, ArcadieCercetarea mecanismelor psihologice implicate în luarea de decizii pe plan academic în rândul studenților prezintă o actualitate deosebită în contextul crizei demografice din Republica Moldova, dar și al solicitărilor schimbătoare ale pieței muncii la nivel mondial. Complexitatea subiectului rezidă în existența unui număr larg de trăsături individuale și de context care influențează procesul decizional. Stilul de luare a deciziei și toleranța la incertitudine sunt printre mecanismele care ocupă un loc central în construcția personalității individului. Rolul acestora se evidențiază în special atunci când ne referim la proiecte personale și la decizii definitorii pentru identitatea studentului, precum alegerea domeniului de studiu sau a orientării în carieră