Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    The role of attitudes in shaping social perception in the context of crisis
    (CEP USM, 2024) Tarnovschi, Ana; Cobușcean, Simona-Anastasia
    Contemporary society faces a series of crises, ranging from economic and political to social and environmental ones. In this turbulent context, the way we perceive and interpret social reality becomes essential for our adaptation and for making responsible decisions. Crisis situations, whether natural, economic, or political, have a significant impact not only on concrete reality but also on how we perceive and interpret the world around us. Pre-existing attitudes play a crucial role in this reconfiguration of social perception, influencing how we process information, interpret events, and relate to others. Combating prejudices, promoting dialogue, and transparent communication are essential for balanced social perception and building a climate of social cohesion in difficult times. Social perception is a complex process influenced by a series of factors, among which pre-existing attitudes are included. In the context of crisis, it is essential to be aware of how attitudes can distort our perception of reality and to take concrete measures to inform ourselves from reliable sources, to engage in dialogue with those who have different opinions, and to promote transparent communication. Only through joint efforts to combat prejudices and promote tolerance and mutual understanding we can build a more united and resilient society in the face of crises.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASIGURAREA SECURITĂȚII SPIRITUALE PRIN INSTRUIRE ȘI COMUNICARE
    (CEP USM, 2020) Roșca, Ludmila
    Învățământul, în special cel umanitar, în sistemul de asigurare vitală al societății are un rol important nu doar în dezvoltarea economică, dar și în asigurarea securității vieții spirituale a cetățenilor și comunității. Învățământul oferă posibilități unice pentru formarea unei personalități integre, caracterizată de verticalitate, competitivă pe piața muncii, atât interne, cât și externe. Învățământul contribuie la reproducerea culturii, a valorilor spirituale ale unui neam. Pericolul crizei spirituale rezidă în invizibilitatea lui. Criza reprezintă un stimul puternic, dacă îl amenință pe om, apare în fața lui ca punct inițial al unei alegeri inevitabile (boală, război, epidemie, pandemie). În astfel de situații se schimbă tabloul lumii, sunt mobilizate toate resursele disponibile, care salvează deseori organismul social de la dispariție. Cu regret, în timpul crizelor opunerea uneori întârzie, iar degradarea culturii capătă un caracter ireversibil, care conduce la o catastrofă asemănătoare celei din Rusia (1917), Germania (1930). Autorul supune analizei potențialul cognitiv, creativ al omului contemporan, capacitatea lui de a răspunde adecvat provocărilor timpului, de a reacționa la criza spiritualității, a culturii. Securitatea spirituală reprezintă ansamblul cauzelor care permite unui subiect social (cultura, societatea) să-și păstreze parametrii vitali în limitele, normele istorice. Ieșirea în afara acestora sub influența diverșilor factori: culturali, normativi, valorici, conduce la o catastrofă națională. În scopul neadmiterii unei astfel de situații, autorul propune să medităm asupra fenomenelor: securitatea spirituală, sănătatea mintală, în afara cărora orice strategie de supraviețuire, orice program de dezvoltare durabilă sunt lipsite de sens.
  • Thumbnail Image
    Item
    CREATIVITATEA UMANĂ, DE LA INTUIȚIA FILOZOFICĂ LA RAȚIONALITATEA MATEMATICĂ - sensuri conceptual-metodologice -
    (CEP USM, 2022) Tudoran-Sherringham, Simona
    Stimularea creativității umane, în general, a educaţiei novatoare a tinerei generații în proces de formare, în special, reprezintă un imperativ care se confruntă ȋn prezent cu impasurile unei societăți aflată deja − prin numeroase aspecte disfuncționale − într-o criză globală. Ca atare, un semnal de alarmă generat de o conjunctură internaţională extrem de complicată − marcată de pandemie, conflicte militar, dezastre ecologice etc. − se impune asociat cu afirmaţia: „vom fi creativi sau nu vom mai fi deloc”. Aceasta, cu atât mai mult cu cât situaţia unei astfel de semioze „catastrofice” este fără precedent pentru cunoștințele actuale ale omului sau pentru posibilitatea soluționării sale tehnologice, fiind o situaţie care a generat − așa cum o numea Constantin Noica cu decenii în urmă − o „criză a creativității”, una dintre „bolile” majore ale spiritului contemporan. Ȋn consecinţă, tocmai aspirației de a găsi soluţii pentru a depăși un astfel de impas i se subordonează şi cercetarea de faţă. Ȋn acest context, realizarea unei strategii stimulativ-creative bazată pe o modelare semiologică a conjuncţiei dintre filosofie cu matematica reprezintă o atitudine ȋnţeleaptă, permiţând elaborarea unui instrument integrator de evaluare și stimulare a potențialului creativ uman. Cu alte cuvinte, pentru a ieși din capcana „crizei creativității” sunt necesare și posibile soluțiile unei „creativităţi a crizei” − legate de îmbogățirea cunoștințelor științifice din domeniul implicat („limbaj obiect”), pe de o parte, de strategiile metodologice inedite („metalimbaj”), pe de altă parte −, soluţii pe care lucrarea de faţă ȋşi propune să le configureze ȋn principiu.
  • Thumbnail Image
    Item
    REZILIENŢA PSIHOLOGICĂ A PĂRINŢILOR ÎN SITUAŢII DE URGENŢĂ
    (Stratum Plus, 2024) Tolstaia, Svetlana
    Problemele rezilienţei psihologice a unei persoane sunt de mare importanţă practică, deoarece rezilienţa protejează o persoană de dezintegrare şi tulburări de personalitate, creează baza pentru armonie interioară, sănătate mintală şi capacitate mare de muncă. Rezilienţa psihologică a unei persoane este un indicator integral care reflectă capacitatea de a trece peste momentele grele din viaţa noastră, peste suferinţe, traume, tragedii sau accidente. În timpul situaţiilor de urgenţă, copiii sunt în mod special susceptibili la răni, îmbolnăviri, pericolul de a pierde rude şi de a rămâne singuri, neputincioşi într-o masă mare de oameni şi, prin urmare, au nevoie de atenţie şi îngrijire specială. În aceste situaţii, copiii au nevoie de o atenţie deosebită din partea rudelor şi părinţilor, deoarece în acelaşi timp au posibilitatea de a-şi exprima sentimentele, impresiile şi experienţele într-un mod acceptabil pentru vârsta lor. Această lucrare prezintă recomandări generalizate pentru părinţi şi tutori cu privire la asigurarea securităţii copiilor în situaţii de urgenţă. Copiii reacţionează parţial la starea pe care o observă la adulţii din jurul lor. Când părinţii şi îngrijitorii se confruntă cu tragedia cu calm şi încredere, ei îşi pot sprijini cel mai bine copiii.
  • Thumbnail Image
    Item
    ИППОВЕНЦИЯ В УПРАВЛЕНИИ СИМПТОМАМИ ПОСТТРАВМАТИЧЕСКОГО СТРЕССОВОГО РАССТРОЙСТВА: НАБЛЮДЕНИЯ И ОБЩИЕ ВЫВОДЫ
    (CEP USM, 2024) Анцибор, Людмила
    The main task when working with post-traumatic disorder is to create an opportunity for experiencing emotions in a safe environment and integrating the traumatic experience into a broader context of associations, which should eventually lead to personal growth. In order for the emotions that have been suppressed to take their place in the experience, they must be lived. This integration process involves emotional, sensory and cognitive aspects of the experience. PTSD plays an important role in preventing mental degradation in severe trauma and contributes to the preservation of mental integrity, albeit reduced, and by and large it can be considered as a temporary pause that provides an opportunity to search for resources. The task of the therapist and, of course, the patient himself is to reduce this time as much as possible – this should be enough for comfortable processing of experience. For this purposes we are developing a therapy program with the participation of horses, which is designed to help patients successfully manage the symptoms of PTSD until the full reintegration of the traumatic experience.
  • Thumbnail Image
    Item
    ADAPTAREA PSIHOSOCIALĂ A PERSOANELOR DEPENDENTE DE HEMODIALIZĂ ÎN SITUAŢII DE CRIZĂ
    (CEP USM, 2021) Stirbu, Diana
    The article presents the authors’ conceptions regarding psychosocial adaptation, it describes the psychological state of people dependent on hemodialysis in crisis situations.
  • Thumbnail Image
    Item
    CRIZA PANDEMICĂ, UN IMBOLD PENTRU MODERNIZAREA SOCIETĂȚII MOLDOVENEȘTI
    (Academia de Ştiinţe a Moldovei, 2021) Ciobanu, Rodica
    The social order and stability, security and well-being have become essential in the context of the pandemic crisis, highlighting many social and human issues. This article, focusing on the identification of governance mechanisms for the protection of human rights, emphasizes the weaknesses shaped by the pandemic crisis and argues in favor of the need to modernize the Moldovan society. With the assessment of the social-human impact of the pandemic as main objective, the theoretical-methodological framework of synergetics has been used, enabling to deal with the problem within the conceptual, functional, and operational frameworks.
  • Thumbnail Image
    Item
    МЕТАФОРИЧЕСКИЕ КАРТЫ «COPE»: РЕСУРСЫ ИСЦЕЛЕНИЯ
    (CEP USM, 2016) Толстая, Светлана
    Для того чтобы справиться с негативными событиями повседневной жизни, каждый человек нуждается в ресурсах . Одним из наиболее эффективных методов, используемых психотерапевтами в поисках ресурсов , являются метафорические карты. В статье представлены описания психотерапевтических сессий, которые иллюстрируют использование метафорических карт «Соре»