Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    NOI VIZIUNI ASUPRA FAMILIEI CARE ARE ÎN COMPONENŢĂ COPII CU DIZABILITĂŢI
    (Stratum Plus, 2024) Racu, Aurelia; Muntenu, Tatiana
    Familia reprezintă prima şi cea mai importantă instituţie socială cu rol deosebit în educarea copilului. Rolul ei ca factor socializator a fost pe larg analizat în literatura de specialitate, oferite de cercetările sociologice şi pedagogice în legătură cu factorii de risc familiali care determină apariţia şi structurarea devierilor comportamentale la copii. Procesul formării familiei sau al destrămării acesteia, specificul educării copiilor în sânul familiei, particularităţile relaţiilor între soţi şi cauzele conflictelor în familie, legătura generaţiilor în familie, factorii socio-economici şi socio-culturali care determină modul de viaţă în familie — acestea sunt doar unele dintre multiplele probleme care fac obiectul cercetărilor sociologice. Ca verigă principală a societăţii, studierea familiei prezintă un interes major atât teoretic, cât şi practic.
  • Thumbnail Image
    Item
    REPREZENTAREA SOCIALĂ A EDUCAŢIEI INCLUZIVE LA ADOLESCENŢI
    (CEP USM, 2013) Gherţa, Elena
    For a child with special needs educational, attending a general education school is the greatest opportunity, if not unique, to integrate into society. So, more and more inclusive education include children with disabilities and more and more institutions accept inclusion. Proceeding from the fact that the specialists put a considerable effort to implement the inclusive education program in the educational environment, and in this field, they don’t work just one day a month, but for several years, it was interesting for us to see what teenagers think about it, some of them being direct participants of the implementation of inclusive education program. After this research we conclusioned that the social representation of the concept of inclusive education regarding teenagers with CES is more concrete than for the teenagers with normal development; the first, they offered us after the application technique of „free association” associations such as equality, friendship, school-tailored, professional studies, acceptance, help, and the associations of adolescents with normal development offered: understanding, acceptance, help, friendship.