Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item AUTONOMIE - RESPONSABILITATE ÎN DOMENIUL BIOETICII(CEP USM, 2022) Ginghină, SilviaToate ființele se nasc libere. Omul s-a dezvoltat ca specie într-un mediu ostil și amenințător, dar a devenit liber și obligat în același timp să dezvolte abilități necesare supraviețuirii, cum ar fi forța fizică, agresivitatea, egoismul, într-o competiție pe viață și pe moarte. Grupul organizat în comun, în ceea ce va deveni, în timp, societatea, i-a oferit omului un mediu mai sigur și perspectiva evoluției, impunându-i simultan să-și tempereze agresivitatea. Se poate spune ca evoluția omului constă în atenuarea treptată a agresivității naturale concomitent cu dezvoltarea unui comportament bazat pe altruism și cooperare. Libertatea este o noțiune care sugerează absolutul, dar dificil de aplicat în context social, preferându-se conceptul de autonomie pentru a defini libertatea asumată în mod responsabil, de către omul capabil să-și guverneze viața conform propriilor dorințe și interese.Item PERSPECTIVE METODOLOGICE ALE EVALUĂRII GÂNDIRII INDEPENDENTE A STUDENȚILOR(CEP USM, 2022) Botnari, Valentina; Repeșco, GabrielaActualmente, gândirea independentă este solicitată în toate domeniile de activitate: economic, educațional, juridic, inginerie și construcții etc. În legătură cu acest fapt, apare necesitatea de evaluare și eventual de formare/ dezvoltare a acesteia. Totodată, literatura de specialitate oferă instrumente, dar și referențiale de evaluare modeste în acest sens. Articolul dat scoate în evidență aspectele metodologice ale evaluării gândirii independente a studenților. În această ordine de idei, sunt precizate aspectele definitorii ale evaluării din perspectiva modernă și sunt evidențiate calitățile pozitive esențiale ale gânditorilor independenți cărora li se oferă statut de criterii de evaluare a acestora. În lucrare sunt propuse o serie de instrumente de evaluare pertinente în cazul determinării nivelului de dezvoltare a gândirii independente, inclusiv chestionarul pentru evaluarea nivelului deținerii gândirii independente, care a fost elaborat și este în proces de validare. Chestionarul oferă o imagine de ansamblu asupra aspectelor individuale antrenate în procesul de învățare a subiectului ce cuprinde 20 de itemi, având ca fundamentare teoretică în prioritate conținutul structural al gândirii independente a studenților.