Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item THE DEVELOPING OF MOTIVATION FOR A HEALTHY LIFESTYLE FOR PUPILS(CEP USM, 2023) Blîndul, MihaelaThe article addresses the dimension of motivation for developing healthy lifestyles in students. Motivation is formed by a combination of different factors, including: needs and desires, goals, rewards and punishments, emotions, personal values, social influence. Intrinsic motivation is the basis for the formation and development of a healthy lifestyle and the achievement of desired, long-term results. Thus, motivation plays a key role in maintaining interest in learning and exploration by managing and regulating effort, even when obstacles arise. This requires strong awareness, willpower and perseverance. Therefore an important aspect in the context of adopting a health-focused lifestyle is the formation and development of motivation, as an essential foundation for achieving goals.Item MOTIVAŢIA ÎN CONTEXTUL ÎNVĂŢĂRII AUTOREGLATE(CEP USM, 2012) Semionov, SvetlanaÎn articol este abordată motivaţia învăţării academice din perspectiva paradigmei învăţării autoreglate. Autoreglarea la nivelul motivaţiei traversează toate fazele definitorii pentru autoreglare şi se realizează prin mecanisme anticipative şi retrospective. Anticiparea rezultatelor (expectanţele individului) determină fixarea scopurilor şi planificarea acţiunilor iminente atingerii acestor scopuri, iar mecanismele retrospective (prin atribuiri cauzale/locul controlului, perceperea performanţei trecute, încrederea şi stima de sine) determină ajustarea standardelor personale. Dintre constructe motivaţionale relevante autoreglării sunt examinate scopurile ca motivatori cognitivi şi automotivarea ca cea mai bună formă a motivaţiei. Partea aplicativă a materialului se regăseşte în direcţii strategice şi în demersuri acţional-valorice de motivare şi automotivare.