Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
5 results
Search Results
Item ADULTUL UNIVERSAL ȘI ADULTUL GENERATIONAL: REFLECȚII ASUPRA UNUI PLAN DE EDUCAȚIE ȘI ÎNVĂȚARE(CEP USM, 2024) Posțan, LilianaLucrarea se referă la oferta de învățare pentru generațiile care ajung adulte într-o anumită perioadă socială și la adulție ca stare bio-pshiho-socială, cuprinsă în noțiunea de vârstă, în calitate de repere ale învățării permanente. Pentru acest obiect de studiu, am formulat sintagmele de adult universal și adult generațional. Adultul universal întrunește caracteristicile generale ale adulției: natura ființei adulte, aspectele fundamentale ale existenței și modurile prin care adulții își definesc și își trăiesc individualitatea și subunitățile maritală, parentală, social cetățenească, profesională. Adultul generațional este exponentul unui grup de oameni care au aproximativ aceeași vârstă și care au în comun valori, preferințe și alte caracteristici pe care le păstrează toată viața.Item CERTAIN PECULIARITIES OF MEMORY DEVELOPMENT IN ADULTS: TEACHING TECHNOLOGIES FRAMEWORK(CEP USM, 2022-11-29) Țurcanu, CarolinaIn this article is addressed the problem of developing certain mental processes in adults, emerging from the particularities of their manifestation at a respective age, the emphasis being on the development of memory. It should be noted that the problem is approached from the perspective of valorizing didactic technologies with the most significant formative values for the development of a certain mental process, in the given case of memory. Interactive didactic technologies and, first of all, those specific to this process are proposed.Item EDUCAȚIA FIZICĂ NONFORMALĂ A ADULȚILOR: CONTEXT, CONCEPT ȘI PERSPECTIVE(CEP USM, 2024) Bragarenco, NicolaeEducația fzică și educația pentru menținerea stării optime de sănătate a omului este o parte componentă a sistemului educațional pentru societate și este inclusă în strategiile de dezvoltare a tuturor țărilor la nivel mondial. Sistemul educațional din republica Moldova abordează educația fzică prin activități formale în cadrul instituțiilor de învățământ și nonformale în cadrul instituțiilor de profl și în centre specializate a copiilor și tinerilor până la vârsta de 21 ani. Educația fzică a adulților este tratată mai puțin în programele de stat de educație, aceasta find lăsată la discreția fecărei persoane în parte, în dependență de necesități. Lucrarea dată vine să deschidă contexte actuale ale educației fzice a adulților și propune noi viziuni pentru dezvoltare în contextul educației nonformale care să influiențeze bunăstarea societății prin activitatea de mișcare pentru menținerea optimă a stării de sănătate.Item Feedback-ul constructiv – factor de eficientizare a procesului de instruire la adulțI(CEP USM, 2023) Butnari, NadejdaFeedback-ul constructiv reprezintă o modalitate importantă de a sprijini învățarea și dezvoltarea în instruirea adulților. Oferirea de feedback constructiv se referă la crearea de către formator a contextelor educaţionale interactive, prin consolidarea sau modificarea comportamentelor cursanților reieșind din nevoile lor. În acest context, este important ca formatorul să ofere feedback constructiv în activitatea de formare pentru a maximiza beneficiile instruirii și a ajuta participanții adulți să-și ati ngă obiectivele propuse. În prezentul articol sunt reflectate un șir de strategii de oferire a feedback-ului constructiv în contextul instruirii adulților și anume: formularea unui mesaj relevant pentru o anumită activitate și pentru obiectivele de instruire, utilizarea unui limbaj clar și precis, oferirea de feedback specific și detaliat, oferirea de feedback obiectiv și focalizarea pe comportament sau performanță, nu pe persoana în sine. Astfel, utilizarea acestor strategii generează un design educațional prietenos, orientat spre îmbunătățirea performanțelor și dezvoltarea personală și profesională la adulți în procesul de instruire.Item Mediu de învățare pozitiv – imperativ în instruirea adulților(CEP USM, 2023) Butnari, Nadejda; Bîrnaz, NinaMediul de învățare are o importanță primordială în crearea unui climat favorabil procesului de instruire corespunzător particularităților de vârstă și interesului educabililor. Organizarea unui mediu de învățare pozitiv în procesul de instruire a adulților, presupune configurarea unor factori specifici instruirii adulților, orientați spre satisfacerea nevoilor acestei categorii de cursanți, determinând astfel succesul și dezvoltarea personală și profesională a acestora. În prezentul articol evidențiem un context trifactorial al mediului de învățare, valorificarea căruia generează un cadru pozitiv în instruirea adulților și anume: profilul formatorului, relaționarea interpersonală și particularitățile spațiului de instruire. Acest context trifactorial reflectă anumite valori și abilități profesionale ale formatorului care condiționează desfășurarea instruirii adulților într-un mediu de învățare eficient menit să sprijine obiectivele de instruire și implicarea activă a cursanților.