Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Monitoring school curriculum in different countries: a comparative study
    (CEP USM, 2024) Țurcanu, Carolina
    In a constantly changing world, school curricula play a central role in preparing students for life’s challenges. In Europe, monitoring and continuous development of school curricula is a priority for improving the quality of education, including through the effective formation of students’ competences. Curriculum monitoring and development is an essential process for ensuring the relevance of education. This article examines the most effective methods of monitoring the school curriculum in different countries: Finland, Estonia, Germany, France, Denmark, Singapore, the United States of America, the Republic of Moldova. The examination of problem of monitoring the school curriculum focuses on several dominant aspects: theoretical foundations of school curriculum monitoring (theories and conceptual approaches), practices, experiences and methods of carrying out the process of monitoring the school curriculum; the impact and challenges of curricular monitoring. Some directions of curriculum development are also stipulated as reflections of school curriculum monitoring.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALENȚE INTERDISCIPLINARE DE RE-EVALUARE A RELAȚIEI PERSOANĂ-STAT-DREPT ÎN CONDIȚIILE CRIZEI PANDEMICE
    (CEP USM, 2020) Ciobanu, Rodica
    În acest articol punem în valoare valențe ale abordărilor interdisciplinare în vederea elaborarii unor perspective de tip integrat asupra relațiilor dintre persoană, stat și drept în condițiile schimbărilor majore ale tiparelor realității sociale actuale, provocate de criza pandemică. Dintr-o perspectivă conjugată, profilăm două formule esențiale, în care se orientează cercetarea: cea a lui homo sapiens, dotat cu rațiune, în calitate de facultate esențială care îl modelează ca personalitate, și în cea a lui homo juridicus, înzestrat cu drepturi și libertăți, conștient de acțiunea sa și capabil de a fi responsabil.